מספרת עוד שיצאה
החוצה רק לחמ"ל
ה ב י ת ־ ס פ ר י ,
כד י להשתתף
ב ה י ע ר כ ו י ו ת
ובהכנות לפתיחת השנה. "עם ההכרזה
על הפסקת האש, ובתוך יומיים,
'הרים' הצוות טקס נהדר, האווירה
היתה מחבקת וקורנת. הילדים כל
כך שמחו להיפגש, התחבקו בלי סוף
וברור היה כמה חשוב היה להם לחזור
למשהו יציב וצפוי", מספרת כהן.
על התחושות שלה עצמה היא
מסכימה לומר כי "הדמעות כל הזמן
בקצה העין. אחרי החודשיים האלה
אני צריכה לאסוף את עצמי. עברנו
טראומות קשות - מותו של דניאל
טרגרמן מנחל עוז, החיילים שנהרגו
כאן - שכולן מעוררות שאלות
קשות על החיים באזור שלנו. ועם
כל זה אנחנו הולכים אל התלמידים,
מנסים לעודד אותם ולעורר בהם
אמון ושגרת יומיום. הבת הגדולה
שלי, שלומדת בבית הספר שלנו, עוד
לא מוכנה לצאת מהכיתה שלה. היא
צריכה חדר ממוגן ובטוח. התהליך הזה
לא קורה ביום אחד ומחכה לנו עוד
עבודת שיקום ארוכה. צריך לגייס
את הכוחות ולהחזיר אלינו בהמשך
גם את השקט הנפשי".
לימודים במקלטים
כוחות מיוחדים נדרשו גם כדי להמשיך
בעבודה בבית ספר עלומים לחינוך
מיוחד באשדוד, שהיה פתוח עד
51 באוגוסט. שני מקלטים פועלים
בבית הספר בעיר, שספגה גם היא
אש על בסיס יומיומי, והעובדה הזו
חייבה להגביל את מספר התלמידים
שהגיעו אליו בזמן המלחמה. סלבי
מלר, מנהלת המוסד, החליטה לאפשר
לתלמידים מורכבים ביותר ללמוד
במקלטים, ובכך להקל מעט גם על
הוריהם. חשוב לה להדגיש שהמורות,
אף שרבות מהן מטופלות בילדים
קטנים משלהן, הגיעו לבית הספר
בהתנדבות. במקביל, בוטלו ההסעות
וההורים דאגו להביא את ילדיהם עד
לפתח המקלט וממנו.
"אני מאמינה שצוות רגוע משפיע
רוגע על הילדים, ובכיוון הזה פעלנו",
מספרת מלר. היא ביקשה מהמורות
להשאיר את הטלפונים בתיקן,
להתנתק מהאפליקציות המכריזות
על האזעקות ולהתעדכן במתרחש רק
בהפסקות, בניסיון לשמור על רוגע
יחסי. לקראת פתיחת שנת הלימודים
הגיעו המורות לסדנה שבמהלכה ניתנה
לכל משתתפת הזדמנות לספר מה עבר
עליה ואיך התמודדה בימים הקשים.
כך, היו ששיתפו בנדודים שלהן בארץ
ובקשיים שחוו עם ילדיהן, שלא היו
להם מסגרות חינוכיות. אחרות סיפרו
שהקדישו את רוב הזמן לבישול, והיתה
גם מי שהזדקקה לכדורי הרגעה. מטרת
הסדנה, מסבירה מלר, היתה להכין
את המורות למפגש עם התלמידים
ממקום קצת יותר חסין כדי שיוכלו
להכיל את קשייהם.
ואכן, את יום פתיחת השנה היא
מתארת כיום שמח שבמהלכו התפוגגו
הרבה חששות ודאגות. הטקס היה
מרגש ולאחריו התלמידים שרו
ורקדו. ברקע, אי אפשר היה שלא
להבחין בחיילים שליוו בהסעות גם
את תלמידי עלומים. אנשי פיקוד
העורף הגיעו לבית הספר והציעו
עזרה, והרבה הורים באו לראות במו
עיניהם שהכל בסדר. גם אם בהמשך
יהיו עוד קצת קשיים ואתגרים,
מאמינים שם, החזרה לשגרה היא
סוג של ניצחון.
אקטואליה
ב
שבוע שעבר הוכרזו בדנמרק
הזוכים בתחרות כתבי סביבה
צעירים, שבה השתתפו 551
נציגים מ־22 מדינות החברות באיחוד
האירופי. תיכון דרכא רמון בגדרה
סיים את התחרות במקום השלישי
והמרשים, אחרי רומניה וטורקיה,
לאחר ששחר גאון, טל מימון ושני
בלוקה ייצגו את בית הספר עם
עבודתן "מי יציל את התל שלי",
בקטגוריה "קמפיין להפחתת פסולת".
השלוש הכינו כתבה על תל
קטרה, תל עתיק השוכן בתחומי
גדרה. "אני מאוד נרגשת מהזכייה",
סיפרה מימון. "לא תיארתי לעצמי
שנגיע עם הכתבה כל כך רחוק, אבל
זה מוכיח לי כמה תל קטרה הוא מקום
ייחודי שצריך לשמור עליו".
בלוקה סיפרה על תהליך העבודה:
"את הפרויקט חילקנו למשימות
שכללו את חקר העבר של התל,
סיור על התל כדי להתרשם ממצבו,
כולל תיעוד וצילום, ובמהלך
הפעולות האלה התרשמנו מאוד
מהפוטנציאל התיירותי הרב של
המקום, שהוא בעל ערך טבע ונוף,
ושהתגלו עליו ממצאים מתקופות
שונות בהיסטוריה".
לדברי גאון, "העבודה על תל
קטרה גרמה לי להיות יותר מודעת
לבעיות סביבתיות. התל זקוק
לשיפוץ ועד שלא נתרום להגברת
המודעות בקרב תושבי גדרה, לא
נפסיק לפעול".
"לצד הפוטנציאל התיירותי של
התל, יש בו הזנחה, הרס וזיהום"
מספרת בלוקה. "לכן פנינו לראש
מועצת גדרה, יואל גמליאל, כדי
להעיר את תשומת לבו ולעודד
אותו לפעול לשיפור המצב, יחד
עם הקהילה ובעזרתנו. פרסמנו את
הנושא גם בקרב התלמידים וחניכי
תנועות הנוער השונות, ואנחנו רוצות
לקחת חלק פעיל בשינוי המצב
ובהפיכת התל למקום שיסב הנאה
למבקרים בו".
נציג איגוד הסוכנות הסביבתית
האירופית ציין כי "איכות העבודות
היתה גבוהה במיוחד השנה, והקשר
שבין מדע לפוליטיקה העלה נושאים
שמשפיעים על הקהילה שבה לומדים
התלמידים, למרות הגילאים הצעירים
של כל המשתתפים בתחרות".
לדברי מנהלת בית הספר של
שלוש התלמידות, חנה כהן, "זכייתן
של שני, שחר וטל מרגשת מאוד,
בעיקר מאחר שמדובר במגמה חדשה
שזו השנה הראשונה שלה, בהובלתו
של מאיר מלכה. אם אלה ההישגים
כבר בשנה הראשונה, ניתן רק לשער
לאילו גדולות ונצורות עוד נגיע!"
מנכ"ל דרכא, ד"ר גיל פרג, מסר
כי "רשת דרכא הציבה בראש סדר
העדיפויות שלה ערכים של מצוינות
לימודית וחברתית ומעורבות
בקהילה, ערכים המשתקפים בהישגן
המרשים של שחר, טל ושני. ההישג
בתחרות כתבי סביבה צעירים הוא
תוצאה של תהליך חינוכי ומסירות
רבה מצד הצוותים החינוכיים בבית
הספר והמנהלת, וכן של שיתוף
הפעולה המיוחד בין רשת דרכא לבין
מועצת גדרה ויואל גמליאל. דרכא
משקיעה משאבים רבים בבית הספר,
כמו גם בבתי הספר האחרים במושבה
ובכלל, ותמשיך לקדם את הנוער
הנפלא בגדרה בתחומי המצוינות
הלימודית והערכית".
התל העתיק סייע לתלמידות
גדרה לזכות בכבוד בינלאומי
צילום: אמיל סלמן/הארץ
פתיחת שנת הלימודים בבית ספר 'יד ביד' בירושלים
התלמידות הזוכות מתיכון
דרכא רמון בגדרה -
טל מימון, שחר גאון
ושני בלוקה
ספטמבר 4102
<
4 שיעור חופשי