שיעור חופשי / אדר תשעח / מרץ 2018 / גליון 124
// מקומי אקטואליה מגדל העמק מדברים עם הקיר להיות שחקנית, להיות טייס קרב, לקבל כלב בולדוג – אלה חלק מהחלומות של הילדים בחטיבת הביניים “יערת העמק” במגדל העמק. המבקרים בחטיבה יכולים לצפות בילדים מספרים על החלומות שלהם, באמצעות קיר החלומות - קיר אינטראקטיבי שהוקם במסדרון הכניסה לבית הספר. הקיר מורכב מפסיפס תמונות ילדי החטיבה, ובעזרת הטלפון הנייד אפשר לצפות בסרטון החלומות שהוכן עם הילדים. “הקיר עוצב לאחר עבודה בשיעורי חינוך וכישורי חיים על הנושא”, מספרת ד”ר סיגל שמול, רכזת התקשוב בבית הספר. “הילדים דיברו על החלומות והשאיפות שלהם, ולמדו להכיר את החוזקות שלהם ולהציב לעצמם מטרות”. קיר אינטראקטיבי נוסף במתחם, קיר הלאום, עוסק בהעמקת הידע על ישראל. אפשר למצוא בקיר תמונות של ראשי הממשלה והנשיאים, מלחמות ומבצעים, מפות, סמלים, אישים ועוד. כל תלמיד או מבקר יכול לסרוק את התמונות ולקבל מידע מגוון כמו טקסט כתוב, סרטון, מצגת וגם שאלונים וסקרים שהילדים עונים עליהם בטלפון הנייד. אם הסריקה נעשית במסגרת שיעור, המורה יכול בהמשך להציג את התשובות, להוציא מהן נתונים, ליצור מהן גרפים ולפתח דיון בכיתה. “הקיר האינטראקטיבי מציע מודל של מציאות רבודה, שבו בכל סריקה אפשר לקבל כמה רבדים של מידע”, אומרת שמול. “אפשר לפתוח בעזרת הקיר האינטראקטיבי שיעור, לקבל ממנו מידע במהלך שיעור או לעבוד באמצעותו בעבודה אישית או קבוצתית. הילדים יכולים לשבת בפינת ישיבה סמוכה ולעבוד, יש אינסוף אפשרויות לגוון את השיעור ומורים יכולים גם להוסיף תכנים לפי הצורך. עבודה עם הכלי הזה הנדרשות 21- מחזקת את כל מיומנויות המאה ה לתלמיד”. * מציאות רבודה היא טכנולוגיית מחשוב המשמשת כהעתק של המציאות. במציאות זאת משולבים אלמנטים וירטואליים המתמזגים עם הסביבה האמיתית בזמן אמת ובאופן אינטראקטיבי. בניגוד למציאות רבודה, המונח מציאות מדומה מתייחס להחלפה מוחלטת של העולם האמיתי בעולם מדומה (מתוך האתר מילוג) מבשרת ציון אנו מכריזים בזאת הצבעת האו”ם על הכרזת מדינת ישראל בוודאי תיחרט בליבם של תלמידי כיתה ג’ בבית הספר “השלום” במבשרת ציון, לאחר ששיחזרו אותה בעצמם. שחזור ההצבעה נעשה כחלק מהפעילויות המיוחדות שהוחלט לקיים בבית של המדינה, 70- הספר לכבוד יום ההולדת ה שיחול השנה. כל ילד הכין מחברת מיוחדת לנושא, ופעם בשבוע מועבר בכיתות שיעור שנוגע בהיבט אחר שלו, כמו אישים, אירועים ומקומות. פעם בשבוע הילדים לומדים עם המורה לזמרה, לילי כהן אגמון, שיר שעוסק באתר או יישוב בארץ, מסמנים אותו על מפה אילמת ולומדים עליו. כל אחד מהילדים קיבל “פנקס עולה”, ובו הוא רשם ראיון שקיים עם קרוב משפחה, חלק מהסבים והסבתות הגיעו לבית הספר ושיתפו את הילדים בסיפוריהם. “במהלך השנה הילדים ישתתפו גם בפרויקט ‘המזוודה הציונית’: הם יביאו מהבתים חפצים שקשורים לעבר המשפחתי בהקשר של עלייה, למשל תמונה, חפץ, או מסמך שקשור לעלייה, ובסיום השנה כל משפחה תציג את החפץ באירוע מיוחד”, מספרת מימי שוילי, מחנכת הכיתה. לקראת שחזור הצבעת האו”ם, התקיימו בכיתות שיעורים שעסקו במוסד האו”ם, במטרות שלו, במשמעות שלו בעבר ובהווה, ועוד. הילדים עסקו בעבודת השגריר, והפכו גם לשגרירים של הנושא בכיתות אחרות. במסגרת שחזור ההצבעה, כל ילד קיבל שלט ובו רשום שם של מדינה, ההצבעה התקיימה והסתיימה בהכרזה על המדינה. “הגענו למסקנה שהדרך הטובה ביותר להפנים מידע היא דרך החוויה”, אומרת סיגל בר, מנהלת בית הספר. “לאחר ההצבעה התקיימה חגיגה שאליה הגיעו גם תלמידים מכיתות אחרות, הילדים לבשו בגדים חגיגיים במקום התלבושת האחידה, ראו סרט על ההתרגשות בארץ ישראל לאור ההכרזה, שרו שירי ארץ ישראל ואכלו עוגה. אני מאמינה שדרך חוויות מסוג זה המידע יישמר אצלם גם בעתיד”. * “... ונפתחו הבארים בכל הערים ועד אור הבוקר חילקו חינם משקאות קלים וממתקים ודברי מאפה וגם משקאות חריפים, ומיד ליד ומפה לפה עברו בקבוקי המיץ והבירה והיין, וזרים התחבקו ברחובות ונישקו זה את זה בדמעות… ועל שריוניות הצבא הבריטי טיפסו חוגגים משולהבים ונוססו עליהם את דגלי המדינה שעדיין לא קמה אך הלילה הוחלט שם, בלייק סאקסס, שמותר יהיה לה לקום”. (עמוס עוז, “סיפור על אהבה וחושך”) חולון לומדים בחדר המשחקים “בסוף השנה שעברה, כשביקרתי בגנים כדי לקבל מידע על התלמידים שיגיעו אלינו בכיתה א’, ראיתי את ילדי הגן משחקים בהנאה בסביבה הטבעית שלהם, והרגשתי שנופל לי אסימון”, מספרת הדר בלחסן, יועצת בית הספר “בן צבי” בחולון. “הבנתי עד כמה המעבר לכיתה א’, הדרישות המשתנות וסדר היום האינטנסיבי אינם פשוטים, והחלטתי ליצור שינוי – משחקים, והרבה, בתוך בית הספר, ליצירת מעבר יותר רך ועגול”. יחד עם מנהל בית הספר, אלי גבאי, פותח בבית הספר הרעיון ליצור במקלט חדר משחקים מיוחד. בלחסן תכננה את החדר במשך שלושה חודשים יחד עם בעלה ההנדסאי, וכיום החדר כבר פועל, ומכיל פינות “כמו בגן” - למשל, פינת קוביות, פינת ספרים ופינת אמנות. בתחילה יועד החדר לילדי כיתות א’ בלבד, אך מהר מאוד התברר שהצורך לשחק קיים בכל גיל, ושהחדר יכול לשמש את כלל התלמידים והמורים. בחדר שולבו גם תחנות משחק כמו הוקי אוויר ואקס בוקס, שולחן אור, שולחנות כדורסל, כדורגל ופינג פונג. שם החדר, “צוללת החלומות”, נבחר בהליך דמוקרטי. כל כיתה הציעה שם, וכלל התלמידים בחרו בשם האהוב עליהם ביותר. יחד עם יוני חזיז, אב לילד בבית הספר, שעוסק בציור, עוצב החדר בצורה של צוללת, עם חלונות שדרכם נשקף הים. “זה בדיוק מה שרצינו. מקום לצלול לתוכו, לקחת אוויר ולהמשיך הלאה בשגרת היום”, אומרת בלחסן. התלמידים כתבו תקנון כדי להבטיח שהחדר יישמר: הם מבינים שהחדר הוא בשבילם ושומרים עליו. “החדר משמש את כל התלמידים”, אומרת בלחסן. “למורים יש נטייה לנצל משאבים מסוג זה לאוכלוסיות מיוחדות, למתקשים או כפרס. אך החלטנו שבנוסף למטרות מסוג זה, כדאי לאפשר לכלל התלמידים ליהנות מהמשאב הזה, ולכן יצרנו מערכת שבה לכל כיתה יש שעה מובנית בחדר. בתחילת השנה כינסתי את המורים והרציתי להם על חשיבות המשחק בהוראה, ואחר כך ירדנו לחדר לשחק ביחד. זה היה נפלא. שיחקנו מכל הלב, כולל אמירות כמו ‘אני ראשון’ או ‘אני ניצחתי’. בנוסף, הוקמה בבית הספר נבחרת כדורשת של צוות המורים, ביוזמת המנהל ורענן הללי, מורה לחינוך גופני. אנחנו נפגשים למשחק משותף, מוציאים אנרגיות ורואים אחד את השני מזוויות אחרות. כולנו חזרנו להיות ילדים”. *“הדבר החשוב אינו עם מה משחק אדם, אלא כיצד הוא עושה זאת, ומה הוא חושב ומרגיש בעודו משחק. יכול אדם לשחק באופן חכם בבובה או לשחק באופן ילדותי ומטופש בשח-מט”. (יאנוש קורצ’אק, חוקי החיים) נאות מרדכי מסדר כנפיים “בשל הסביבה הירוקה של בית הספר שלנו, העובדה שאנחנו נמצאים בלב עמק החולה ומעל ראשנו חולפות ציפורים נודדות רבות, התבקש שנצטרף לפרויקט ‘כן לציפור’ של מחוז הצפון”, אומרת הילה פריאנטה, רכזת המדעים של בית הספר “לב העמק” בנאות מרדכי. בית הספר פועל בתוכנית שעוסקת בצפרות ובהשפעת האדם על סביבת המחיה של הציפורים כבר ארבע שנים. במסגרת הפרויקט, כיתות ד’ למדו על ציפורים וצפרות ואז יצאו לסיור “פליאה”, בהנחיית אורנה גמר, המטמיעה של הפרויקט מטעם משרד החינוך, כדי לעורר בילדים סקרנות לנושא. הילדים מקבלים תפקידים כמו תצפיתן, ראש קבוצה ומגדיר, ולומדים כללי תצפית בציפורים. “חשוב למשל לשמור על שקט”, מסבירה פריאנטה. “לא לעשות תנועות חדות כדי שהציפורים לא ייבהלו”. אחרי הסיור, הילדים חולקו לקבוצות, וכל קבוצה קיבלה אתר קבוע בבית הספר, שבו היא מנהלת מחקר על שאלה מסוימת, למשל אם מזג האוויר משפיע על התנהלות הציפורים. פעם בשבוע הקבוצה יוצאת לאתר עם דף מעקב, רושמת את הממצאים ולבסוף מסכמת אותם. במהלך השנה יוצאים הילדים ליום שיא בשמורת החולה, עוברים בתחנות פעילות שונות, מציגים את תוצאות המחקר ושומעים את התוצאות שקיבלו כיתות בבתי ספר אחרים. בסיום היום נערך טקס שבו הם מקבלים תעודת השתתפות במיזם. בסוף השנה מתקיימת מסיבת סיום, ובה מוצגות תוצאות המחקר בפוסטר שכל ילד לוקח חלק ביצירתו. הפוסטר מסכם את פעילות המחקר, ואיתו מגיעים הילדים ליום השיא בשמורת החולה. השלב האחרון בפרויקט הוא שלב האקטיביזם. “הרעיון הוא להבין שלבני האדם יש השפעה על הסביבה ועל מגוון הציפורים בה”, אומרת פריאנטה. “כשהאדם מאפשר, לא יוצר רעש, ולא פוגע בסביבה בבנייה, מגוון הציפורים לא נפגע”. בשלב זה הילדים מבצעים פעולה כמו כתיבת מכתבים לרשות בנוגע לשמירה על הסביבה או מניעת מפגעים, הכנת כתבות לעיתונות או יצירת קומיקס. “הם הופכים לשגרירים של הנושא”, אומרת פריאנטה. “בעבר ילדים הכינו מכתב לחקלאים בקשר לשימוש תלמידי "השלום" במבשרת ציון משחזרים את ההצבעה על הקמת מדינת ישראל 1 2018 מרץ < שיעור חופשי 12
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==