שיעור חופשי / אדר תשעח / מרץ 2018 / גליון 124

החינוכי פורמלית יותר". גם המחקר עדיין בחיתוליו ואין ניסיון ומידע שניתן להתבסס עליו או להשוות אליו. רק עתה מתחילים במשרד החינוך בגיבוש האתיקה המקצועית בנושא מורכב זה. לדברי מומחים בתחום, חוזר מנכ"ל בנושא נמצא בעבודה בימים אלה ממש. "מבחינת הצוות החינוכי, זהו שטח פרוץ למדי, שמתנהל במידה רבה על פי אינטואיציות ולא על פי מידע והכשרה", אומרת דולב כהן, המנהלת מרכז למידה וחקר במכללת אורנים. "נכון להיום יש מנהלים שאוסרים במפורש לפתוח קבוצות, אחרים שמחייבים פתיחה של קבוצות ווטסאפ וכאלה שנותנים למורים חופש פעולה בנושא". באורנים מועברים לסטודנטים להוראה קורסים על התנהלות ברשתות. "באין הוראה ברורה וחד-משמעית, כל מחנך כיתה מנהל את המרחב הכיתתי המקוון שלו בדרכו שלו. ללא הדרכה והכוונה מתאימה, כוונתו הטובה עלולה להתפרש באופן שגוי או לגרום להעברת מסרים בעייתיים ומבלבלים", מוסיפה דולב כהן. בקורסים ובהנחיות לסטודנטים באורנים, מייצרים בעזרת המידע והנתונים במחקרים המעטים בתחום פרקטיקות ליישום בשטח. לדברי דולב כהן, המעורבות של מורים ברשתות חברתיות דורשת מהם שעות נוספות שהם לא מתוגמלים עבורן. "לפתוח קבוצת .24/7 ווטסאפ כיתתית זה להיות זמין לילדים זה עולם פעיל ודינמי מאוד, ולא תמיד המורים יודעים מה זה אומר להיות מעורבים". באחד ממחקריה האחרונים (שנעשה יחד עם מרים מהתלמידים 20%- לפידות לסר) עלה למשל ש שהיו בקבוצה עם מחנך הכיתה, לא חשו מוגנים. "מסתבר שמורים, עם כל הכוונה הטובה, לא תמיד יודעים לקרוא אינטראקציות. אין להם די זמן להשקיע בקבוצה, ואם הם בודקים רק בסוף הודעות 100-200 היום, בינתיים מצטברות והם לא יכולים לרדת לעומקם של הדברים ולהבין מה קורה. "אם בכיתה אני מכירה את הילדים החלשים, שבאופן קבוע אני מעצימה, אותו מצב גם מתקיים בקבוצת הווטסאפ. ואם את לא שם בשנייה שהילדים האלה צריכים את הגיבוי - בחוויה שלהם הם לא מוגנים. הסמכות המורית שלי צריכה להיות דומיננטית גם שם. אם לא יכולה לייצר סמכות מורית קשה לנהל קבוצה כזו ועדיף כלל לא לפתוח אותה". אם בודקים מה התרחש בקבוצה רק בסוף היום, אפשר לפספס אירוע שבו ילדים יצאו מהקבוצה וחזרו. "אירוע כזה שבו ילד הוצא לזמן קצר, יש לבדוק. לפעמים מדובר במריבה מאחורי הקלעים. כשאנחנו בדקנו עם ילדים, הם אמרו שלעתים נושא השיחה הפריע להם. יכול להיות שנושא השיחה לא פוגעני למראית עין, שהשפה נאותה, אבל הילד נפגע ממנה. למשל ילד שנמצא באבל, וילדים אחרים צוחקים. כשאני כמורה נמצאת במרחב החברתי, עלי להיות עם יד על הדופק. צריך להבין שהילדים מזגזגים בין קבוצות וצריך להבין את המהלכים שלהם. זה אינטנסיבי מאוד". קבוצות ווטסאפ לכל ילד 27 בעוד שמשרד החינוך חוכך בדעתו איך לפעול בסוגיות האתיות והמוסריות העולות כתוצאה מהשימוש ברשתות החברתיות, הטכנולוגיה ממשיכה להתפתח. עולם הרשתות החברתיות הוא דינמי והילדים אף הם משנים את טעמם ועוברים מרשת אחת לשנייה. כיום נראה שהילדים ובני הנוער נוטשים את פייסבוק לטובת רשתות כאינסטגרם וסנאפצ'ט, שפחות פופולריות בקרב מבוגרים. בסקר מצב האינטרנט השנתי של חברת בזק, שנעשה בקרב ומעלה, התברר שהם פעילים 13 בני נוער בני קבוצות ווטסאפ. הסקר העלה 27- בממוצע ב מהילדים ובני הנוער פעילים 63% עוד, כי באינסטגרם. 72% בפייסבוק, לעומת גם הגיל של הילדים הפעילים ברשתות החברתיות ירד - וכבר מגיל צעיר הם מתחילים להתכתב זה עם זה בווטסאפ ולהיות פעילים בקבוצות. "ראינו שבגילאים הצעירים קל יותר לייצר סמכות מורית", אומרת דולב כהן. "בגילאים הבוגרים, המורים הם יותר חברים, ושם יש יותר רפיון בשמירה על הסמכות. מורים מבינים איך להתמודד עם נושאים של קללות וחרמות מפורשים, אבל יש הרבה נושאים שלגביהם הם בעלטה". הנוכחות של מורים ברשתות החברתיות גורמת להם מבוכה בגלל טשטוש הגבולות בין המורה לתלמיד. במרחב הווירטואלי, הכל דמוקרטי יותר, פתוח יותר. אך דולב כהן מזכירה שאפשר ליצור נראות ומקום לסמכות של המורה. "כמורה בתיכון, עלי להגדיר בתחילת השנה מה הגבולות של המרחב המקוון, בדיוק כפי שאני אומרת להורים 'בשעות האלה והאלה אני לא מוכנה לקבל שיחות'. אם אני לוקחת על עצמי קבוצת ווטסאפ כיתתית, עלי להגדיר מראש מהן השעות שאני עונה לתלמידים. עלי לציין בפניהם ש'גם אם ראיתם שאני מחוברת, אני לא זמינה לכם'. "כמו כן, כמובן, עלי להודיע מה מקובל עלי בשיח עם התלמידים ומה לא. לא ייתכן שתלמיד ינזוף בי, 'אבל ראיתי שאת מחוברת'. כדאי להגדיר מהו מקרה חירום שבעטיו אפשר להזעיק מורה. אם נעלמה המחברת, למשל, זה לא מקרה חירום". דולב כהן מזכירה גם נושאים שחלים על המורים המחליטים להיות נוכחים ברשתות, כמו קוד לבוש בתמונות: לדבריה, אי אפשר להעלות תמונות בביגוד לא פורמלי (בגד ים, למשל) בפייסבוק או בווטסאפ. את החשש או המבוכה של מורים מהרשת מייחסת שגית יעקובוביץ, העומדת בראש עמותת אשנ"ב העוסקת בחינוך לשימוש נבון ברשת, גם להתמקדות המופרזת לטעמה של מערכת החינוך בשיח הסכנות ברשת. היא ממליצה למורים להתגבר על המחסומים ולפתוח קבוצת ווטסאפ או פייסבוק עם ילדי הכיתה, "כדי להיות בעניינים". יעקובוביץ, המרצה על תקשורת באוניברסיטה הפתוחה, רואה בכך הזדמנות לימודית. "כשאני פותחת קורס, אני פותחת קבוצת פייסבוק או ווטסאפ, מה שיותר נוח לסטודנטים. אני מעלה סוגיה אקטואלית בערך שלושה ארבעה ימים לפני השיעור, ומדריכה אותם מה גבולות הדיון, למשל שלא נכנסים לפוליטיקה. זה מכניס את הסטודנטים לרמת קשב ולדיון ער עוד לפני השיעור. מורות יכולות לעשות אותו דבר, וכך להיות מעודכנות ומסוכרנות עם התלמידים". לעומת דולב כהן המבקשת להבליט את סמכות המורה, יעקובוביץ מבקשת להצניע את הנוכחות של המורה ולהפוך אותה לסמלית, גם אם משמעותית. היא סבורה שתפקידו של המורה לא מסתכם ב"להיות שוטר תנועה", כדבריה. "אם התלמידים ירגישו שזו הגישה, הם לא יהיו שם. הם לא רוצים פיקוח צמוד". לדברי יעקובוביץ, בכיתה של בתה בת , קבוצת הווטסאפ עם המורה פעילה 17.5- ה וערה ביותר. "כולנו זוכרים שבתוכנית 'האח הגדול', דרושים רק יומיים עד ששוכחים את המצלמה וכולם מתחילים להוציא אגרסיות. המצלמה הופכת מהר מאוד לזבוב על הקיר. כך בדיוק קורה גם בקבוצה עם המורה. כשפעם אחת התבטלה בחינה בגלל שביתה, ילדים הרגישו חופשיים להגיד 'איזה כיף, אין בחינה היום. אפשר ללכת לבלות'. זה לא שהמורה אמרה 'אוי ואבוי ונו נו נו'. זה לא צריך להבהיל אותה, אלא להיפך. היא לומדת איך הם מדברים ביניהם ונוכחותה שם דרושה כמבוגר האחראי, למקרה שיהיה צורך בהתערבותה". יעקובוביץ משווה זאת לנוכחותה הסמויה כהורה בפעילות של בנה ברשת החברתית. לטענתה, מאחר שהיא מעורבת, אין לה חשש מכיר חברים חדשים ברשת, 11- מכך שבנה בן ה והיא אף מלווה אותו לפגישה הראשונה עם מיכל דולב כהן, מכללת "באין הוראה ברורה אורנים: וחד-משמעית, כל מחנך כיתה מנהל את המרחב הכיתתי המקוון שלו בדרכו שלו. ללא הדרכה והכוונה מתאימה, כוונתו הטובה עלולה להתפרש באופן שגוי או לגרום להעברת מסרים בעייתיים ומבלבלים" שגית יעקובוביץ, עמותת "התקשורת אשנ"ב: מעצימה את הסכנות ברשת, כשהיא מסקרת את המקרים השליליים, כי זה מושך קהל. אבל למעשה, הבריונות בחצר בית הספר גדולה יותר מאשר הבריונות ברשת. האזהרות הבלתי פוסקות עשו את שלהן ובני נוער כיום כבר יותר מודעים לסכנות" "חומות החינוך נפלו ברשת", על מורים, תלמידים והרשתות החברתיות 2018 מרץ < שיעור חופשי 20

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==