שיעור חופשי / אדר תשעח / מרץ 2018 / גליון 124
מהמקרים התברר לי 100%- חברים אלה. "ב שאלה ילדים טובים בגיל שלו. בזכות זה שהייתי שם, הוא הגדיל את מעגל החברים והתוצאה היתה חיובית. אני לא משתתפת בפגישה עצמה אלא נמצאת בצד, מחכה לו, וכך הוא מרגיש מספיק בטוח להיפגש עם החבר. הוא לא חושב שאני בולשת או מפקחת. זה ההבדל המשמעותי, וזה מה שגם מורים צריכים לעשות במרחבים שהם נוכחים בהם". יעקובוביץ סבורה שלא צריכים להתעלם מהסכנות ברשת, אך לדבריה, מורים צריכים להתחיל להסתכל על הרשתות החברתיות כעל הזדמנות. "פדופיליה? זה בשוליים", היא אומרת. לדבריה, "התקשורת מעצימה את הסכנות ברשת, כשהיא מסקרת את המקרים השליליים, כי זה מושך קהל. אבל למעשה, הבריונות בחצר בית הספר גדולה יותר מאשר 600- הבריונות ברשת. במחקר שכלל יותר מ מהם דיווחו על אלימות בחצר 49% , תלמידים על אלימות ברשת. זה 27% בית הספר - ורק הבדל משמעותי. האזהרות הבלתי פוסקות עשו את שלהן ובני נוער כיום כבר יותר מודעים לסכנות, ויודעים בעצמם ללמד אחים צעירים מהם איך להתנהל ברשתות באופן מוגן". הנטישה של שפת הסכנה ואימוץ של שפת ההזדמנות היא מהלך חדש ומודע באשנ"ב בניהולה של יעקובוביץ. לדבריה, "אני רואה את ניצני השינוי מתחילים לחלחל גם במערכת החינוך". חוץ מערוץ של למידה, יעקובוביץ מציינת שמורים יכולים ללוות פעילות של אקטיביזם חברתי. לדבריה, ההדים של קמפיין ושל המחאה ברוטשילד, מגיעים Me_too# גם לילדים והם מאוד פתוחים לכך. מתוך הבנה שהירידה בגיל הפעילות ברשתות החבריות פותחת תיבת פנדורה של דילמות והתמודדויות, מציעה יעקובוביץ להסב את ההרצאות הקבועות על סכנות ברשת, שכבר התיישנו, להדרכות וסדנאות שמטרתן להעביר את התלמידים תהליך. כך למשל, בשיתוף עם שלומית עצבה, פיתחו באשנ"ב משחק (קווסט) המלמד התנהלות ברשת. לכיתה מגיע מדריך טאבלטים. כל זוג תלמידים 20 עם ערכה של מקבל טאבלט ופותח אווטאר (זהות וירטואלית). האווטארים מנהלים תקשורת ביניהם ותוך כדי המשחק הם לומדים איך להגן על הפרטיות, איך לנהל תקשורת מכבדת ואיך לברר אם המידע שהם מקבלים הוא נכון. לאחר המשחק מתנהל דיון בין המשתתפים על הנושאים שעלו בו: אמינות המידע, מוגנות ותקשורת מכבדת. פרויקט הדרכה בהיקף רחב יותר פועל החל מהשנה בעיריית הוד השרון בבתי הספר היסודיים, ומטרתו מניעת בריונות ברשת. בפרויקט הזה ניתן דגש רב למקומם של המורים ברשתות החברתיות. "הבנו שהטיפול המניעתי צריך להתחיל מגיל צעיר", מסבירה ענת הדר, מנהלת מחלקת החינוך בעיר. "בדקנו וראינו שהחל מסוף כיתה ג' ותחילת ד' לילדים בקהילה שלנו יש סמארטפונים. בעבר נהגנו לדבר עם ילדים גדולים יותר. אבל עכשיו החלטנו להתחיל לפעול במועד הסמוך לקבלת הטלפון". לפרויקט שבו משתתפים תלמידים מורים והורים שותף "מצילה", אגף חברה ומניעת פשע במשרד לביטחון פנים. בין השאר, הוקמה קבוצת מנהיגות עירונית שבה חברים ילדים מכיתות ה'-ו' בליווי אחת המחנכות, שהיא גם הרכזת החברתית בבית הספר, ומטרתה להעביר לילדים את הידע כדי שישמשו שומרי סף. ביחד הם לומדים את הנושאים של מיגור אלימות ברשתות החברתיות ומקבלים כלים, ובהמשך הם יעבירו את הנושאים האלה ליתר התלמידים באמצעות מיזמים שונים שיקימו. בפברואר ייפגשו ילדי קבוצת המנהיגות עם הורים ומורים לדיון שבו הם יחלו לכתוב אמנה עירונית בנושא תקשורת מכבדת. במקביל יעברו המורים והמורות בבתי הספר סדנאות שידריכו אותם איך להתנהל ברשתות החברתיות. עד שתסופק הדרכה טובה ליתר המורים, מציעה דולב כהן: "אם אתה רוצה להיות נוכח, כדאי שתיקח על עצמך ללמוד לקרוא להבין מה קורה שם. אם אתה לא מסוגל, תהיה כן עם עצמך ואל תעשה חצי עבודה. אפשר גם לצמצם את הפעילות ולהגיד שהקבוצה פעילה רק בשעות מסוימות. אך באותן שעות שהקבוצה פתוחה - יש למורה אחריות מלאה. מורה הוא מורה, בכל מצב". ענת הדר, עיירת הוד "בדקנו וראינו שהחל השרון: מסוף כיתה ג' ותחילת ד' לילדים בקהילה שלנו יש סמארטפונים. בעבר נהגנו לדבר עם ילדים גדולים יותר על הסכנות ברשת, אבל עכשיו החלטנו להתחיל לפעול במועד הסמוך לקבלת הטלפון" צילומים: מור ברנשטיין מהתלמידים שהיו בקבוצה עם מחנך הכיתה, לא חשו מוגנים 20% תלמידים בהוד השרון. מחקר העלה כי 21 שיעור חופשי > 2018 מרץ
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==