שיעור חופשי / אדר תשעח / מרץ 2018 / גליון 124
ה יא נמוכה, נמוכה מאוד. קטנטנה, שובת לב ונחושה ובעיקר - מכוונת גבוה, ומגיעה ליעד. “ככה זה כשאת גמדה. כל דבר שאת רוצה להגיע אליו מחייב אותך לכוון גבוה, גם אם זו המלחייה על המדף במטבח. אבל אני רציתי יותר ממלחייה. חלום חיי היה להיות מורה”. פדות רוטנמר אכן נהפכה למורה, כזו שמעוררת השראה - ונבחרה להופיע בפני אנשי חינוך במסגרת “חלום של חינוך”. זהו פרויקט של עמותת המורים שמטרתו, לפי ג’ינה מרום, מנכ”לית העמותה, “להאיר את עשרות אנשי החינוך בארץ שעושים פעילויות יוצאות דופן במטרה לקדם ולשפר את איכות החיים והחינוך ומעניקים השראה לכולנו”. רוטנמר נולדה בצרפת, ועלתה עם משפחתה . “לא ידעתי מילה בעברית 5 לארץ בגיל ונתקלתי בקושי כפול: לא מספיק שילדים לועגים לי, אני גם לא מצליחה לענות נכון, ואז הם צוחקים גם על הטעויות”, היא משחזרת. וכך, עם ילקוט שמגיע עד הקרסוליים, היא נהפכה לאטרקציה של בית הספר. “כשלא הגעתי לברז נטילת הידיים בכיתה א’ החברות הרימו אותי, והתוצאה היתה מקלחת כללית לא מכוונת”. עוד היא זוכרת שהתלמידות מכיתה ח’ היו מרימות אותה בכל הפסקה, כדי להראות אותה לחברות שלהן. בכל אותן שנים היא לא ויתרה על החלום. הוא הלך איתה כל הזמן, גם כשהדרך להפוך למורה היתה רצופה קשיים, אכזבות ודמעות. “אחרי שסיימתי לימודי הוראה ותיאטרון הייתי בטוחה שאני מתחילה ללמד. שלחתי המון קורות חיים, דיברתי עם אנשים, אבל קיבלתי המון סירובים. זה היה מסע השפלות מתמשך אבל לא הפסקתי, רציתי להיות מורה”. מה נתן לך כוח במסע הזה? “ידעתי בדיוק מה אני רוצה. אנחנו צריכים שתהיה לנו תמונה ברורה של מה שאנחנו רוצים להשיג. במסע כזה אנחנו לא צריכים לשאול את עצמנו אם זה קל או קשה, אפשרי או לא, אלא מה אנחנו מוכנים לעשות כדי שזה יקרה. זה מה שיקבע לנו. פעם קיבלתי הזמנה לבוא לראיון באחד מבתי הספר הנחשבים בירושלים. הייתי נרגשת מאוד, ואז נזכרתי שאני גמדה! חשבתי לעצמי אם לספר על זה למנהלת או לא, ומה יקרה אם היא תראה אותי ותהיה מופתעת. “אתם יודעים מה נקודת החולשה שלנו? ממה אנחנו הכי פוחדים? ממה שיגידו עלינו. ואז, פעמים רבות אנחנו לא עושים דברים שמקדמים אותנו באמת, בגלל החשש מ’מה יגידו’. צריך לזכור שגם אלה שיושבים מולכם עסוקים בלחשוב מה אחרים יגידו עליהם. אז זה בסדר, אתם יכולים לפעול הכי טוב שיש. גם הפגישה הזאת נגמרה באכזבה. הגרון נחנק. תהיתי מה קרה, הרי המנהלת דיברה איתי בטלפון והתרשמה מאוד. הגעתי בזמן, המזגן עבד מצוין. אבל משהו הפריע לה. אני לא יודעת מה. “ואחר כך, ואחרי עוד המון אכזבות ועצב גדול בלב, אני יודעת דבר אחד. גמדה או לא גמדה, אני אהיה מורה. אני מתפללת חזק, מבקשת מאלוקים שייתן לי את המתנה הזאת, להיות מורה. חשוב לי להגיד לכולם - אם יש לכם חלום, לכו איתו עד הסוף. לעולם אל תתנו לאנשים להגיד לכם למה אתם מסוגלים להגיע ולמה לא. האנשים האלה אומרים לכם את זה מהמקום שלהם, כי להם זה נראה קשה או בלתי אפשרי, אבל הם לעולם לא יחליפו אתכם, לעולם הם הם לא יהיו שם במקומכם”. למה רצית כל כך להיות מורה? “אני מאמינה שלכל אדם בעולם יש מתנה מיוחדת שאלוקים נתן לו, וגם לי יש מתנה שאני רוצה להעביר לתלמידות - להסביר להן ממקום של מורה, בגובה העיניים, שלא הנתונים שלהן יקבעו מה יצא מהן, אלא מה שהן יעשו עם הנתונים האלה. המסע שעברתי הוא ההוכחה. כיום אני מורה בבית הספר ‘אהבת ישראל’ בירושלים וזכיתי להיות חלק מצוות נפלא, תחת מנהלת מדהימה שיודעת לזהות הזדמנויות כמו מטילי זהב בצד השביל ולקבל כל אדם באשר הוא”. את התובנות את מעבירה לתלמידות שלך וגם מרצה בפורומים שונים בארץ ובעולם. “כמי שתמיד חלמה ליצור מקום בטוח עבור ילדים ובני נוער ולהוכיח להם שהכל אפשרי, פיתחתי מיזם חינוכי, ‘מורה בגובה העיניים’, שאותו אני מציגה בפני מורים בארץ ובעולם וגם בפני מנהלי ועובדי אינטל, התעשייה האווירית, משרד החוץ, עמותת המורים, השתלמויות סטודנטים ואפילו בפני תלמידים בבתי ספר. השיטה שפיתחתי מבוססת על הידיעה שרגש והחתירה לגלות את המתנה שטמונה בכל אחד מאיתנו יוצרים אצל התלמידים מוטיבציה גבוהה ורצון להגיע להישגים. הרעיון הוא ליצור חיבור רגשי ועוגן חיובי עם חתירה למצוינות אצל כל תלמיד. השליחות שלי כמורה היא להעניק כלים במטרה לגעת במהות הפנימית, לעורר שינוי של אמון והערכה. תלמידים ואנשים בכלל זקוקים לא פעם לעוד הזדמנות. אני רוצה לעזור להם להשיב את הערך לחיים כנגד כל הסיכויים. עבודת החיים של כולנו היא לצעוק את הערך, ולא משנה כמה עלובה נקודת הפתיחה שלנו. הלוואי שנכוון גבוה”. יעל אפרתי פדות רוטנמר. "להשיב את הערך לחיים" צילום: קרן פדידה אקטואליה “מטרת הפרויקט ג’ינה מרום: ‘חלום של חינוך’ היא להאיר את עשרות אנשי החינוך בארץ שעושים פעילויות יוצאות דופן במטרה לקדם ולשפר את איכות החיים והחינוך ומעניקים השראה לכולנו” לפדות רוטנמר היה חלום להיות מורה מאז ילדותה - והיא לא נתנה לשום דבר להפריע לה בדרך להגשמתו, בין אם מדובר בקומתה הנמוכה ובין אם בדעות קדומות שבהן נתקלה. כעת היא לוקחת חלק בפרויקט “חלום של חינוך” מכוונת גבוה צילום: מאיר לביא 2018 מרץ < שיעור חופשי 4
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==