שיעור חופשי / אדר תשעח / מרץ 2018 / גליון 124
// חינוך לגיל הרך זו המגמה מ גמת החינוך לגיל הרך הוקמה כדי לספק מענה לצורך בסייעות בעלות הכשרה לימודית איכותית, עבור גני תלמידים, רובם 5,000- הילדים. כ בתי ספר 100- תלמידות, לומדים במגמה ב תיכוניים, מכיתה י’ ועד כיתה י”ב, במגזר היהודי, החרדי והערבי בכל רחבי הארץ. תוכנית הלימודים במגמה מגוונת מאוד, ומאפשרת לתלמידים להגיע לתעודת בגרות מלאה. התלמידות והתלמידים במגמה נבחנים בבחינות הבגרות בפסיכולוגיה התפתחותית יח”ל, ונדרשים להגיש פרויקט גמר 5 בהיקף יח”ל, ב”יישומי פעילויות בחינוך”. 5 בהיקף כל זאת בנוסף למקצועות החובה והמדעים. במגמה מלמדים מורים ומורות לפסיכולוגיה התפתחותית ולספרות ילדים, וכן גננות- מומחיות בתחום החינוך בגיל הרך. שנה היא ד”ר 17 המפקחת על המגמה זה פנינה הירש, בעלת תואר בחינוך מהאוניברסיטה העברית בירושלים. לדבריה, “הייחודיות של הלימודים במגמה מתבטאת בהזדמנות המיוחדת לשלב בין ידע אקדמי ברמה גבוהה לבין ידע מעשי ועדכני, יחד עם התנסות בעבודה מעשית בגנים ובמעונות יום, בכיתות י”א וי”ב. התלמידים משתלבים בצוות המקצועי של הגן, מתנסים בעריכת תצפיות ובמעקב אחר התפתחותם של הילדים והעמקת ההיכרות איתם, לצורך תכנון וארגון פעילויות חינוכיות בסביבה חינוכית אמיתית. “ההתנסות בעבודת צוות, פתרון בעיות וקבלת החלטות מתוך שיקול דעת מקצועי, חשיבה ביקורתית וחשיבה יצירתית, מעודדת נערים ונערות בגיל ההתבגרות להיות פעילים, יוזמים ואחראים, תוך גיבוש זהות אישית ומקצועית ותפישה חינוכית-ערכית. כך הם מקבלים באופן מובנה גם שיקול דעת חינוכי ברמה נאותה”, מוסיפה הירש. לדבריה, “התוכנית מתאימה לתלמידים ולתלמידות שרואים עצמם מפתחים קריירה שיש בה שליחות של חינוך ועבודה משמעותית עם ילדים, המשלבת מנהיגות עצמאית וחינוכית שתשפיע על חינוך הדור הבא. המגמה מאפשרת לתלמידים להעשיר את עולמם הפנימי ותורמת לפיתוח אישיותם”. התלמידים הופכים לחוקרים בשנה שעברה נרשמה תפנית משמעותית בתוכנית הלימודים במגמה, כשמחזור ראשון של בוגרי מגמת חינוך בבתי הספר התיכוניים סיים יח"ל בחקר וביישום 5 פרויקט עבודות הגמר גישת האינטליגנציות המרובות. התלמידים ערכו "מיני מחקר" בקרב תלמידי התיכון ונעזרו בביוספירה של בית הספר (מנהל, יועצות ומורים למתמטיקה, מדעים, אנגלית ועוד), ראיינו מומחים והעבירו שאלונים לתלמידי בית הספר ולמורים. התלמידים התמחו בגישת האינטליגנציות המרובות של הפסיכולוג הווארד גרדנר, ובין השאר יצרו מפת אינטליגנציות מרובות כיתתית ובית-ספרית והציגו אותה בפני התלמידים ובפני צוות ההוראה ועל קירות בית הספר. מדיווחי המורות אפשר להבין את ההתרגשות שעוררה התוכנית. כך למשל, העידה אחת מהן כי "תלמידותי נהפכו לחוקרות עם אור בעיניים ורצון להוכיח את יכולותיהן האקדמיות"; ואחרת סיפרה כי "כמורה, הרגשתי שינוי בתהליך הלמידה, ולמדתי רבות מתלמידותי שעברו תהליך למידה משמעותי". אחת התלמידות שסיימו בהצלחה את הלימודים במגמה היא זהובית עברי-לינדר, נכדתה של סופרת הילדים הידועה מרים רות. עברי-לינדר, כיום נשואה ואם לשני ילדים, היא בוגרת התיכון האזורי בעמק הירדן-בית ירח. לדבריה, "במשך שלוש השנים שלמדתי במגמה חוויתי למידה משמעותית שהעצימה אותי ותרמה רבות לבניית הזהות האישית שלי. התנסיתי בעבודה עם ילדים ולמדתי פסיכולוגיה התפתחותית. העבודה המעשית אפשרה לי ליישם את התיאוריות והעקרונות שלמדתי בכיתה. "כבר במהלך הלימודים הרגשתי שאני רוצה להמשיך ללמוד ולהעמיק בתחום החינוך, כך שלמעשה לימודי במגמה היוו השראה לבחירת המקצוע שלי. בתום השירות הצבאי התחלתי ללמוד במכללת סמינר הקיבוצים, במסלול גננות עם התמחות בחינוך מיוחד, אותו סיימתי בהצלחה. מזה עשר שנים אני מנהלת גן ילדים, נהנית מאוד מעבודתי, וכיום אני בעיצומם של לימודי תואר שני בחינוך לגיל הרך". בתיכון "משיבי חיים" באשדוד מונה המגמה תלמידות. זהו תיכון חרדי 70- לחינוך הרך כ בתנאי פנימייה, שכמחצית מתלמידותיו הן אקסטרניות. רכזת המגמה, רבקי, מספרת: "הייחוד במגמה הוא בעובדה שהיא מאפשרת לבנות חרדיות לרכוש מקצוע, ללמוד חמש יחידות לימוד בתחום, להתנסות בעבודה מעשית בקהילה וגם בפעילויות התנדבותיות שונות. בכיתה י"ב הן יוצאות כבר לשטח, להתנסות מעשית בגנים עצמם, וזה תהליך משמעותי מאוד להתנסות שלהן וכמובן להישגים שלהן. יש להן יומן המתעד את הפעילות שלהן בגנים וזה גם משמש עבורן כלי יישומי חשוב ורב ערך". בתיכון הדתי "אורט בית שאן", שם קיימת 60- המגמה זה חמש שנים, לומדות בה כיום כ תלמידות. רכזת המגמה שם היא לבנת שמחי, מורה לפסיכולוגיה ומחנכת. התלמידות לומדות יחידות בפסיכולוגיה, המשולבות בתוכנית 5 חקר המבוססת על נושא ריבוי האינטליגנציות. "באופן מעשי, בכיתה י"ב יש עבודה בקבוצות והבחינה היא יחידנית לכל תלמידה, כשפעם בשבוע התלמידות לומדות באופן מעשי בגנים", מספרת שמחי. "למידה זו כוללת בין השאר תצפיות וניתוח שלהן, על ידי כל תלמידה וגם בקבוצות. "יש פה למידה משמעותית, וגם הפנמה של משמעות האחריות בעבודה, כולל הגעה בזמן, למשל. מלבד זה התלמידות יוזמות פעולות העשרה בעצמן. כך למשל, היו אשתקד שתי בנות שפיתחו פינת מוזיקה בגן שבו השתלמו, יחד עם הגננת. באופן רחב וכוללני זה בעצם היה אמצעי לפיתוח אינטליגנציה מוזיקלית לילדים, והתוצאה היתה נפלאה מבחינת התלמידות, הגננת, וכמובן הילדים עצמם". ראובן שבת מהתיכון לגיל הרך באהבה 5,000- מגמת החינוך לגיל הרך, בה לומדים כ תיכוניסטים ברחבי הארץ, מסייעת בהכשרת כוח אדם איכותי עבור גני הילדים תלמידות במגמת החינוך לגיל הרך. עבודה מעשית בגני ילדים פעם בשבוע שירות חדש בשעה טובה ומוצלחת הקמנו יחידה חדשה בהסתדרות המורים. מינהל שכר ופנסיה, אשר החלה לעבוד במתכונת מלאה. היחידה תספק מענה הן לסוגיות פרטניות והן לסוגיות כוללניות. מינהל שכר ופנסיה מינהל שכר ופנסיה דרכי התקשרות: 02-5683951 : טלפון 02-5683956 : פקס msp@morim.org.il דוא "ל כתובת: בית הנציב ירושלים 101 דרך חברון 9 שיעור חופשי > 2018 מרץ
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==