שיעור חופשי / תמוז תשעח / יוני 2018 / גליון 125
// ספרים אתנחתא // סופרת בנעלי בית אתנחתא איזו ילדה היית? "כילידת הארץ, בת להורים פרדסנים שעלו של 20- מרוסיה הקומוניסטית באמצע שנות ה המאה העשרים ללא הכשרה ציונית כלשהי, ספגתי בבית תרבות רוסית ענפה. אפשר לומר שינקתי ספרות רוסית עם חלב אמי, ועד גיל הגן כמעט ולא יצא לי לדבר עברית. גם מאוחר יותר, כחברה בתנועת 'מחנות העולים', עדיין חשתי זרות בהשוואה לבני פקידי ההסתדרות שהוריהם הגיעו לארץ מטעמים ציוניים ועברית היתה שפת אמם. למרות העובדה שבמלחמת העולם נאלצתי 14 השנייה ירד אבי מנכסיו ומגיל לעזור בפרנסת המשפחה ולממן את לימודי, עדיין נחשבתי בת של 'בורגנים', ולא ממש התגברתי על תחושת הניכור". מתי פרסמת לראשונה, ומה את זוכרת מהחוויה? "פרסומי הראשונים בכתבי-עת שונים היו יצא-לאור ספרי 1962- מסות על שירה, וב הראשון, 'שני מחזות על אהבה', כהמשך טבעי לחינוכי התיאטרוני בבית-הספר הדרמטי ע"ש צ'כוב בניו יורק, ולקריירה הקצרה שלי כשחקנית בתיאטרון 'הבימה'. ואמנם, מניסיוני על הבמה הבנתי שיצירה קולקטיבית אינה מתאימה לי, והתמקדתי ביצירה אמנותית שאינה דורשת שיתוף פעולה עם אחרים". אילו דמויות משמעותיות את זוכרת מתקופת הלימודים? מתקופת לימודי בבית הספר היסודי 'שלווה' " זכורה לי לטוב ולחסד מורתי הראשונה לתנ"ך, שרה קניוק, אמו של הסופר יורם קניוק - כמורה אהובה, נעימת הליכות ומלאת השראה, ואולי בזכותה נחרתו סיפורי התנ"ך בלבי מגיל כה צעיר. אהבתי גם את מורתי למוזיקה, רבקה גווילי (המלחינה של 'שיר היקינטון'), שהזכירה לי את ג'ולי אנדרוס בתפקיד האומנת המלבבת במחזמר 'צלילי המוזיקה'. הרושם הרגשי העז של היצירות הקלאסיות שהשמיעה באוזנינו כבר מגיל כה רך חרוט בי עד היום. מתקופת התיכון והסמינר למורים, אני זוכרת לטובה את המורה יצחק הן, שהיתה לי הזכות להיות תלמידתו ולשמוע את שיעוריו עתירי הידע ומעוררי ההשראה בספרות ובתנ"ך". אילו דמויות השפיעו על כתיבתך? "הדמויות שהשפיעו על כתיבתי הן גם הדמויות שכתבתי עליהן, ובהן שלוש הנשים ה'היסטוריות' המככבות ברומנים שלי: ז'ולי הרצל, אשתו של תיאודור הרצל, בספרי 'אשתו המנודה'; הציירת- סופרת אירה יאן, אהובתו של ח.נ. ביאליק, בספרי 'אהבת חיים'; וצילה בינדר, אהובתו של נתן אלתרמן, בספרי 'העלמה והמשורר'. רומנים אלה משתייכים לסוגה ספרותית המכונה 'פאקשן' פיקשן), שהיא רומן פיקטיבי לכל דבר, אף + (פאקט כי הגיבורות מבוססות על נשים שחיו במציאות ומילאו תפקיד משני, אך משפיע בעקיפין, על ההיסטוריה של תרבותנו. "גם המשוררים שהשפיעו על כתיבתי הם אלה שחקרתי את שירתם ואת חייהם: נתן אלתרמן, במונוגרפיה 'הקרבן והברית'; אמיר גלבע בספרי 'החיים, האצילות', שהוא ביוגרפיה ומחקר על המרכיבים החסידיים-קבליים של שירתו; ואבות ישורון בביוגרפיה 'שירת הפרא האציל'. בחרתי להתוודע לחייהם של משוררים אלה אחרי שפרסמתי מחקרים על יצירותיהם, כי שירתם כבשה את לבי; ובאמצעות מחקרי ניתנה לי ההזדמנות לרדת אל מעמקיה ולנסות לפענח את צפונותיה". על אילו נושאים את כותבת, ומדוע? "כאמור, כתבתי על דמויות של נשים שחיו בצל גברים ידועי-שם, אמנים-יוצרים (גם הרצל היה אמן-יוצר), מתוך עניין בגורלן של נשים אלה, שפעלו מאחורי מסך ההיסטוריה והשפיעו עליה באמצעות גיבוריה. חשוב לציין ששתיים מבין שלוש הנשים הללו, אירה יאן וצילה בינדר, היו 'ידועות בציבור', האהובות שמחוץ לנישואין, והשפעתן על הגברים שאיתן היתה 'מחתרתית', ולפיכך, גם מעניינת, מבחינתי. "אעיר כי כאשר מדובר בכתיבה יוצרת, בין שזו פרוזה או שירה, ידוע כי לא הנושאים קובעים את טיב היצירה, כי אם דרך האמירה והסגנון, והם גם המעידים על ערכה והמעניקים לה את משמעותה השירית. אשר ליתר הנושאים שעליהם כתבתי, בין ברומנים הפיקטיביים שלי, ובין בשירים, מי יודע דרך הרוח…". ספרי על ספרך האחרון. "ספר שירי האחרון 'מילים כעת' הוא ניסיוני השני בכתיבת שירה (קדם לו ספר שירי 'צל הזמן' שפורסם שלוש שנים קודם לכן), ודומה שבתקופה מאוחרת זו של חיי גיליתי את המדיום היצירתי האהוב עלי ביותר. "'מילים כעת' הוא גם היחיד מבין ספרי שנכתב אחרי מותו של בעלי, הסופר אהרן מגד. שנת האבל הקשה שעברה עלי לאחר מותו הכתיבה את נושאיו, את סגנונו, ואת הריתמוס של הספר. עם זאת, כינסתי בקובץ זה גם שירים על נושאים יותר כלליים, במדור מיוחד בשם 'אחרים'". ספרי על מפגשים שלך עם תלמידים. "מפגשי עם קהל קוראים צעיר היו עם סטודנטים במכללות ובאוניברסיטאות, כשההרצאה שלי היא פרונטלית והשאלות הבודדות בסוף ההרצאה אינן מתפתחות לשיחה חיה וזורמת כפי שהייתי מצפה שיקרה. לעומת זאת, בפגישות עם בוגרים בסדנאות או בבתים פרטיים, ניתן מקום לשיחות חיות ואלו אהובות עלי במיוחד". איזה מקום בבית את אוהבת במיוחד? "אני אוהבת את חדר העבודה שלי, שהוא במקרה גם חדר השינה. שם, ליד שולחן המחשב, אני מתייחדת עם חומרים ממשקעי הנפש הפנימיים ביותר, שעוברים את כור ההיתוך של הדמיון וקורמים עור וגידים כיצירה אמנותית. "זאת, אם נחה עלי הרוח, כמובן. שאם לא כן, אני עדיין מתיישבת לצד המחשב מדי יום, לעבודה טכנית יגיעה, בתקווה שהיום שלמחרת יביא את תקוות ההשראה המיוחלת. "פינה חמה בלבי, עמוסה משקעים ומטענים רגשיים, שמורה לחדר העבודה של בעלי המנוח, אבל מאז פטירתו אני מתקשה להיכנס לשם". אילו חפצים יקרים ללבך בבית, ומדוע? "אם ציורים ופסלים אמורים להיחשב חפצים, אני אוהבת את הפסלים שלנו שפיסלו ידידי ואת הציורים התלויים על קירות ביתי, בהם ציורי חברים, וכן ציורים שלי מהתקופה הזכורה לי לטוב, כשציירתי באינטנסיביות וחשבתי להקדיש לציור את חיי היצירתיים. אך כשהצייר- קריקטוריסט-מאייר האגדי, אריה נבון, שמע את התלבטותי בין ציור לכתיבה, הוא אמר בנחרצות: 'אין ספק שהכתיבה תנצח'. שאלתי למה, והוא ענה לי: 'כי הכתיבה היא מלאכה יותר נקייה'. "חפצים אחרים היקרים ללבי במיוחד הם שולחן העבודה והכיסא הוויקטוריאניים של אהרן ז"ל, שם ישב וכתב את מרבית יצירותיו משנת ואילך, ורוחו שרויה עליהם". 1970 לאחר קריירה קצרה כשחקנית תיאטרון, הבינה אידה צורית מגד שיצירה קולקטיבית אינה מתאימה לה - ועברה ליצור לבדה, במפעל חיים שהניב ספרים על דמויות אמיתיות ומעוררות השראה שהסתובבו בינינו, מאהובותיהם של הרצל, ביאליק ואלתרמן, ועד אלתרמן רווית שרף עצמו, וגם אמיר גלבע ואבות ישורון אידה צורית מגד. "בילדותי נחשבתי בת של 'בורגנים', ולא התגברתי על תחושת הניכור" צילום דודו בכר / עיתון הארץ לחקור את השירים - ואת החיים "כתבתי על דמויות של נשים שחיו בצל גברים ידועי-שם, אמנים-יוצרים (גם הרצל היה אמן-יוצר), מתוך עניין בגורלן של נשים אלה, שפעלו מאחורי מסך ההיסטוריה והשפיעו עליה באמצעות גיבוריה" היה היה פילון אחד ספרון קשיח לפעוטות שהוא מלאכת מחשבת טקסטואלית וגם ויזואלית. עינת יקיר, שבשנים האחרונות אחראית למפעל תרגום מקסים של מיטב הקלסיקה הרוסית, חרזה במקצב חמשירי ובווירטואוזיות ראויה לציון סיפור בתוך סיפור. המספר, שמתגלה רק בעמוד האחרון, מנסה להיזכר או להמציא את הפרטים על הפילון שאיבד את ביתו בגן החיות ומצא את דרכו בעזרת ציפור (ואולי חסידה), וכך חזר לחיק משפחתו הפילפילית. בדומה לפילפילון המחפש את ביתו, כך יקיר והמאיירת איתן, שחברו למעשה הבלשות העלילתי, משחזרות את השבילים והדרכים המובילים אל הבית – זה של הפילון וזה הסיפורי. איתן מלווה את המסע בקולאז' שמצליח לאחד ולהדביק את הפרטים החזותיים והנרטיביים. מענג. אדוארד אוספנסקי, תרגום: עינת יקיר, איור: 3+ אורה איתן. הוצאת עם עובד, לבני סיפורו של אביר אז נכון שהיו לנו כבר כמה וכמה אבירים לא קונבציונליים (וחייבים להודות שכמה מצוינים אפילו נולדו בעברית, כמו אלבי של יאיר לפיד או כרסטיאנו של אלדד אילני), אבל האביר הזה, שנולד למשפחת עכברים כפי שמלמדים האיורים היפים, הוא לא סתם רודף שלום המאמין בדרכו, אלא גם חובב ספרים וקריאה. הוא מבכר לא להילחם ומכניע את היצורים המפחידים שנקרים בדרכו בעזרת ספרים, סיפורים וביטחון עצמי בצדקת דרכו. הבחירה בכותרת המצוינת שמרפרפת לסרט הקאלט היא רק קדימון למלאכת התרגום המחורזת והמוצלחת של גליה אלוני דגן. לחובבי אבירים וספרים ולקראת שבוע הספר. הלן דוקרטי, תרגמה וחרזה: גליה אלוני דגן, איורים: תומס דוקרטי. הוצאת כנפיים וכתר, 3+ לבני ספר השתיקות (הממש חשובות) בשיח החינוכי אנחנו נוהגים לדובב את הילדים לדבר על הכל. אורן לביא מציע להקשיב לשתיקות. מחנכים ומורים בוודאי יעריכו את ההתבוננות, אחרים יתענגו על המקצב של הספר שכולו שירה. לאלה וגם לאלה מחכים איורים יפהפיים, שכולם מצטרפים יחד לגן שעשועים ענקי שהוא, מחוץ לעולם הספרים, מקום לא שותק בכלל. אנחנו ממליצים לקרוא בקול רם ולדבר על השתיקות שצריכות לצאת לאור. אורן לביא, איורים: איתי בקין. הוצאת כתר, 5+ לבני : ניסויים מדעיים 2 ד"ר מולקולה שאפשר לעשות בבית ניסויים בחומרים נגישים, המודגמים בצילומים 24 ברורים והוראות מפורטות. רבים מהניסויים יכולים ללוות שיעורי מדעים על תכונות המים או תופעות חריגות של מזג אוויר (חשמל סטטי, טורנדו או קשת בענן). ניסויים אחרים יתאימו לפעילות רטובה בימי הקיץ. המדור התלהב . יופי של ספר! 78 במיוחד מניסוי המלים בעמוד 9+ וייל אורי. הוצאת מודן, לבני פלורה ויוליסס פלורה, גיבורה ספרותית כובשת שכמו יצאה מתוך קומיקס בעצמה, מצליחה להציל סנאי ולגדל אותו כגיבור-על. חוקי הז'אנר הספרותי משתלטים על המציאות של פלורה והסנאי שלה, וכך נרקמת הרפתקה משעשעת, משונה, מפתיעה וגם מרגשת. הציניות שבה מתייחסת פלורה לעולם המבוגרים מתחלפת בחמלה כובשת לב אל הסנאי ושאר הדמויות הבודדות. בקיצור, קייט די קמילו עשתה זאת שוב. מקסים. קייט די קמילו, מאנגלית: מיכל אלפון. הוצאת 9+ ספרי מרגנית, זמורה ביתן, לבני תעלומת הצופן הסודי הצצה אל בלוג של מתבגר לא-טיפוסי, הטבולה בשפת המדיום הווירטואלי וחושפת תעלומת מתח חוצת גבולות, שיש בה לא מעט קיצורי דרך עלילתיים. כל פרק מדמה פוסט בבלוג, ולאחריו גם מובאות תגובות הגולשים העוקבים. דווקא מבוגרים (כאלה שהיו ילדים ואהבו לשמוע את קרימזון) המבקשים להכיר את המדיום יוכלו ללמוד לא מעט... ויש גם טריילר ועמוד אינסטוש. 11+ מיה מיטב. הוצאת כתר, לבני הבריחה לשומקום עמלה עינת לקחה את חומרי המציאות הכמעט- אקטואליים על שרידיה האחרונים של יהדות תימן שעלו לישראל לפני כשנתיים במבצע חשאי, ורקחה מהם סיפור על מורכבות העלייה וקליטתה, על אתגרי ההשתלבות והאפשרות לגשר על מרחק תרבותי. בשלב מסוים נשכח הרקע המציאותי ונשאר סיפור שכתוב היטב. עמלה עינת, איורים: אבי כץ. הוצאת הקיבוץ המאוחד מורים כותבים סיפורים רומנטיים לפני המצאת הסמארטפון ריבה (רייס) פרידמן, אשת חינוך ותיקה, כתבה שמונה סיפורים קצרים על זוגיות, המתרחשים של המאה הקודמת. שמונה סיפורי 70- בשנות ה היכרות מפתיעה, חיבורים לא שגרתיים ואהבה, תמימה לעתים, שמחברת את כל העלילות ומשרה עליהן את האווירה הירושלמית שהיא נוף ילדותה וצמיחתה של המחברת. עמודים 204 ," ריבה רייס פרידמן. הוצאת "ספרי ניב "שיגע" רומן עתיר סמלים, המוהל יסודות פנטסטיים ביסודות מקראיים ומשלב מעשיות, מיתולוגיה ופילוסופיה. גיבורו של הסיפור, פרא, מתהלך לו עירום בחיפוש אחר זהותו. בתהליך ארוך ותוך כדי סדרת פגישות מפתיעה, הוא מגבש את תפישת עולמו. המחברת היא מורה לספרות בחינוך העל-יסודי בסמינר הקיבוצים. עמודים 192 ," ש.פ. ז'ולייט. הוצאת "ספרי ניב חוויה עם מכחול בצהוב, אדום וכחול שירים קצרים מחורזים בנושאי צבע וגוון. לספר מצורף נספח ובו הצעות לפעילות, חידות חרוזים, ערבוב צבעים ועוד. סופי רחלנקו, הוצאת גוונים מסיבת יום הולדת אלעד בן החמש חוגג יום הולדת בגן. אבא שלו משמש קוסם ומפתיע את המשתתפים בחיות בפרווה צבעונית וקסמים לא צפויים, המוגשים באיורים צבעוניים ובטון משעשע והופכים את החגיגה לבלתי נשכחת. אורלי עינב רויכמן, הוצאה עצמית בייק אוף מהספרים טרנד תוכניות הבישול שסוחף צופים בכל הגילאים הוא הזדמנות לגלות שני ספרים חדשים שמזמינים אותנו להיכנס למטבח. גם אם לא מדובר בתחרות כישרונות נושאת פרסים או אפייה רבת-קומות וקישוטים אלא בתבשילים מהבילים, כדאי מאוד לטעום. ענק בישל מרק מעשייה כובשת לב (ובטן) על ענק שטעם שוב ושוב את התבשיל שלו ובכל פעם גילה שמשהו השתבש: פעם המרק היה מלוח מדי ופעם מתוק מדי, כשהוסיף לימון הוא הפך לחמוץ... ואחר כך לחריף מדי. וכך הוא מוסיף ומערבב ובכל פעם מעביר את התבשיל לקדרה גדולה יותר, שבסוף מספיקה לכל השכנים, חוץ מלענק עצמו. מקסים בנדיבות הסיפורית, בעושר הטעמים ובחשיבה על הפרטים הקטנים, גם באיורים. 3+ נתי בית, איורים: איתי בקין. הוצאת מודן, לבני מסעדה בקצה הקוטב עיבוד קומיקס ליצירה הוותיקה של נורית זרחי, על שלושה פינגווינים שמחליטים לפתוח מסעדה בקצה הקוטב ולהגיש בה מעדן מוזר. ענת ורשבסקי צירה את ריבועי הקומיקס ואת הפינגווינים החביבים, שאחרי הכנות מרובות מגלים שהלקוחות לא מתלהבים מהמעדן... ובזכות דבקותם בתבשיל ובמסורת הם גם זוכים, בסוף, להכרה ולסירים ריקים. מקסים! העיבוד הזה הוא חלק מספריית נח המתמחה בעיבוד לקומיקס של יצירות מופת מספרות הילדים העברית. אי אפשר להתעלם מכך שרותו מודן, מעורכי הסדרה, יצרה את סיפור הסעודה הקסומה אצל המלכה (ספר מופת, גם כן בהוצאת מודן); וירמי פינקוס, שהיה שותפה גם בחבורת אקטוס, אחראי לעבוד לקומיקס של דיסה מתוקה (היה היתה צפרדע - קומיקס על פי אגדות האחים גרים) וניסיונם הרב בקומיקס מבטיח לקוראים סעודה ספרותית משובחת. נורית זרחי, ציירה: ענת ורשבסקי. הוצאת מודן, 4+ לבני ספרות ילדים // גלית לוי 31 שיעור חופשי > 2018 יוני 2018 יוני < שיעור חופשי 30
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==