שיעור חופשי / תמוז תשעח / יוני 2018 / גליון 125
אתגרים בהוראה // אתנחתא // אתנחתא " אחד הנושאים המתסכלים ביותר עבורי, כמפקחת, הוא הלמידה. המנהלים לומדים ב'אבני ראשה', הם לומדים דברים חדשניים אחרים, באמת פוקחי עיניים. לצערי הרב, אנחנו המפקחות לומדות ברמת המורים, לדעתי אפילו לא ברמת מנהלים". הדוברת היא מפקחת שהשתתפה בתוכנית ייחודית שנערכה ביוזמת מנהלת מחוז המרכז , ונועדה 2013- ל 2007 במשרד החינוך בין לייצר מנהיגות מובילה ולהביא לשינוי בתפקיד המפקחות. התוכנית, שנמשכה שש שנים וכללה קבוצות למידה מקצועיות, ליווי של חוקרות ממכללת לוינסקי, התנסות בבתי הספר, ומחקר על התוכנית כולה שנמשך עוד שלוש שנים, תועדה בספר "מפיקוח לחינוך: מסעה של קהילה מקצועית", מאת אילנה מרגולין, מיכל שני .)2018 , ופנינה טל (מכון מופ"ת "המטרה היתה ליצור עם המפקחות והמדריכות קהילת למידה, מחקר ועשייה כדי להבנות מחדש את התפקיד של המפקחת ואת זהותה המקצועית", מסבירה פרופ' אילנה מרגולין, מרצה בכירה במכללת לוינסקי, שעמדה בראש הצוות האקדמי של התוכנית. "ביקשנו להפוך את התפקיד המסורתי, של הערכת תפקודי בית הספר והשמת עובדי הוראה, לתפקיד של מנהיגות חינוכיות, שיכולות להוביל בשיתוף שינויים בבית הספר". הרצון בשינוי בתפקיד המפקחות עלה גם מן השטח, אומרת פרופ' מרגולין, ומסבירה כי "הלך והתחדד המתח בין תהליכי הביזור והאוטונומיה של בתי הספר מצד אחד, לבין הרצון ברגולציה מצד אחר. בשנים האחרונות יש דיפרנציאציה בין המוסדות השונים, וזה מחייב את המפקחות לפעול בדרכים חדשות. הן צריכות להכיר את התרבות ואת הצרכים הספציפיים של כל מנהל, ולהיות מסוגלות לייצר דיאלוג ופרקטיקה שונה עם כל בית ספר ומנהלת - אבל זה כמעט בלתי אפשרי בתנאים הקיימים", היא מדגישה. "למפקחות אין הכשרה מקצועית מסודרת, אין להן מסגרת ללמידה ולפיתוח מקצועי ממוסד של תפקידן, וכמו מורי מורים, גם הן לומדות את התפקיד תוך כדי התנסות בשדה". התוכנית הנוכחית, שגיבשה קהילה מקצועית של מפקחות לאורך זמן, נועדה במידה רבה למלא את החסר, לחבר בין התיאוריה לשדה, לייצר ידע עדכני ורלוונטי על עבודת הפיקוח, ולהוות תחליף להכשרה מקצועית. התוכנית מפקחות ומדריכות, מנהלת 19 החלה בהשתתפות המחוז ושתי מובילות אקדמיות, וכללה מפגשים של אחת לשבועיים שנמשכו ארבע שעות, ובהם החלו לגבש דפוס פיקוח חלופי: שתיים או שלוש מפקחות שיעבדו בבית ספר אחד, ויגבשו עם המנהלת תוכנית התערבות. לצורך התוכנית נבחרו בתי ספר עם הישגים נמוכים מהממוצע במחוז. השנה הראשונה היתה משברית, ושבע מתוך משתתפות פרשו. חלקן הרגישו שההשתתפות 19 בקבוצה נכפתה עליהן, אחרות סיפרו על חוסר זמן ואנרגיה ליישם שינוי כזה בתרבות העבודה שלהן, ולפעמים היתה גם התנגדות עקרונית לכל התהליך. מקור ההתנגדות העיקרי, סבורות מחברות הספר, היה השינוי המהותי שנדרשו המפקחות לעשות בתפישתן את התפקיד, ובעקבותיו בעשייה בשטח. 12 בשנה השלישית הצטרפו לפרויקט מפקחות ומדריכות חדשות, והמחוז נחלק לשני צוותי עבודה - צפון ודרום. בשנה החמישית הושם דגש על חקר התהליך. "רצינו להבין לעומק את התהליכים המורכבים שהתרחשו בחיי הקהילה, בעזרת קולות המשתתפות", מסבירה פרופ' מרגולין. הספר מתאר את התהליך המורכב שבו התנסו המשתתפות, כשחלקו האחרון יוחד לקולותיהן של המשתתפות בתוכנית, תוך דגש על סיפורן של המפקחות שאצלן חלו שינויים של ממש - הן בתפישות לגבי תפקידן והן בעבודה היומיומית. הן נהפכו מ"סוליסטיות" לשותפות פעילות בקהילה הקרובה והרחוקה. המפקחות עברו שינויים משמעותיים בשלושה רבדים עיקריים הקשורים זה בזה: התחום הראשון הוא תפישת הלמידה עם עמיתים (מפקחות, מדריכים, מנהלים ומורים) כחשובה להתפתחותן המקצועית ולעיצוב תפקידן וזהותן המקצועית. המשתתפות דיווחו כי הלמידה המשותפת בקבוצה אפשרה להן ללמוד זו מזו ולקבל תמיכה רגשית זו מזו, להביא לקבוצה דילמות ולהתייעץ. הן הוסיפו כי הן מגיעות לבית הספר עם ביטחון רב יותר, ובתחושה שהן לא לבד. אחת המפקחות אף סיפרה כי שינתה את תפישתה לגבי מהי הצלחה של מפקחת: "העבודה שלי כמפקחת היתה משהו עם הרבה מאוד אגו. האמנתי שההצלחה שלי היא אישית... היום אני לגמרי יכולה לראות את ההצלחה של האחרים כהצלחה שלי ולהפך, ולהבין שהצלחה אמיתית היא תוצר של שיתוף פעולה. אני מרגישה מקצועית יותר". תחום השינוי השני שעברו המפקחות הוא בפרקטיקה של העבודה בבית הספר. המפקחות דיווחו כי יש להן יותר היכרות עם המערכת, והן יודעות מה הציפיות של המערכת מהן. הן חידדו את ההבנה לגבי תפקידן - לפעול "עם" בית הספר ולא רק "מול" בית הספר. הן הבינו שעליהן לסייע למנהלים להאמין בכוחם ולהעצים אותם. בתהליכי העבודה בבתי הספר למדו המפקחות לשנות את התפישה שלפיה מנהלים רואים איום בהערכה החיצונית של עשייתם. הן למדו לקיים דיונים על בסיס תצפיות ואיסוף נתונים, התבוננות בתמלילים וחילוץ סוגיות שבהן מורים מתקשים. במקום שיח התרשמותי על עבודת המורה בדיעבד, הן אימצו שגרת עבודה של תצפית, תמלול, ניתוח וסיוע בהסקת מסקנות לקידום מטרות המורה. הרובד השלישי של השינוי שעברו המפקחות הוא בתפישת התפקיד ברמה האישית ובזהות המקצועית, ובעיקר בחיזוק תחושת המסוגלות העצמית שלהן. הן דיווחו על יכולת לצקת יותר תוכן ומשמעות לתפקיד, על יותר ידע מקצועי שאפשר להן לחולל שינויים בשדה. "זה היה כאילו קורס מזורז בלהיות מפקחת", העידה אחת מהן, "הלכתי בטוחה הרבה יותר בשדה. המקום הזה תרם לי מבחינת הדימוי הפיקוחי שלי בעיני עצמי, והוא גם הקרין החוצה". המפקחות דיווחו כי הבנת התהליכים והיכולת לנסח אותם במונחים מקצועיים, בעזרת הליווי האקדמי, הקלה על עבודתן ושיפרה אותה. עד כה היו המפקחות בודדות ולא תמיד חשפו את הקשיים שחוו, מעידות החוקרות, אך העבודה הקבוצתית והלמידה המשותפת, וכן השיתוף בקשיים העניקו להן מרחב בטוח ואפשרות להתפתח. "המפקחות למדו את מקצוע הפיקוח, לימוד שיטתי ומסודר. זו היתה מסגרת של התפתחות מסודרת ומעצימה, דבר שלא נעשה עד כה", הן מסכמות. שתי המחברות הנוספות של הספר, ד"ר מיכל שני וד"ר פנינה טל, אף הן מרצות במכללת לוינסקי לחינוך, היו שותפות למחקר מהשנה השישית, ועבדו על ניתוח הנתונים, ההמשגה התיאורטית והכתיבה, במהלך שלוש שנים אחרי תום התוכנית. לקראת סוף הספר כותבות שלוש המחברות כי בעקבות המחקר, הן הגיעו למסקנה כי יש צורך לשנות את תפקיד הפיקוח המסורתי הרווח: מתפישת עולם הרואה במפקחת ישות סוליסטית המפקחת על מנהלות ומורות, לתפישה הרואה בה מנהיגה שהיא בראש ובראשונה מחנכת המקיימת אינטראקציות מושכלות בין מומחיות, מובילה שותפויות, מנחה וחונכת שבכוחה לחבר בין תיאוריה לבין פרקטיקה. "כל בעל תפקיד במערכת החינוך יכול להיות שותף או להוביל קהילה שבה הלמידה מתרחשת תוך כדי התנסות", אומרת פרופ' אילנה מרגולין, שספרה החדש מתעד תוכנית ייחודית לשינוי התפישה, הגישה רותי גליק והתפקיד של המפקחות במערכת החינוך כשהמפקחות נהפכות למנהיגות מפקחת שהשתתפה "העבודה שלי בתוכנית: כמפקחת היתה משהו עם הרבה מאוד אגו. האמנתי שההצלחה שלי היא אישית... היום אני לגמרי יכולה לראות את ההצלחה של האחרים כהצלחה שלי ולהפך, ולהבין שהצלחה אמיתית היא תוצר של שיתוף פעולה. אני מרגישה מקצועית יותר" טיסות לחו"ל: עבור רבים, חופשת קיץ כהלכתה כוללת נופש מפנק או טיול בחו"ל. בדיוק לכן החלטנו השנה להרחיב את מגוון חבילות הנופש בעולם, הכוללות "דילים" שווים במיוחד לטיסות ומלונות ברומא, אוסטריה, הרי הטטרה, תאילנד ועוד, בסבסוד הסתדרות המורים. נופים קסומים, אווירה מיוחדת ואוכל טוב - בקיצור, דאגנו לכם לחופש אמיתי. נסיעה טובה וחופשה נעימה. ובנוסף לסבסוד, יש גם אפשרות להלוואה שקל, ללא ריבית 10,000 בגובה וללא הצמדה בבנק מסד (בכפוף לתנאי הבנק). פרטים לגבי הטיולים ניתן למצוא באתר. להזמנת טיול התקשרו . לפרטים בנוגע 03-5205092 2446 להלוואה התקשרו 360° קיץ חם באשמורת שנת הלימודים מתקרבת אל סיומה, החופש הגדול בפתח והגיעה השעה לתכנן את הקיץ הקרב. סיומה של שנה מביא אותנו להביט לאחור אל עבר שלל האירועים והפעילויות שהיו ולהיזכר קיץ חם 360 בחוויות המשותפות עם הקרובים לנו. בסוף השנה הזו, תיכננו לחברי אשמורת במיוחד שגורם לנו דווקא להישיר מבט אל חודשי החופש הגדול ולצפות לים של הנאות, הטבות והסתדרות המורים לחם במיוחד. 360 ואטרקציות שיהפכו את הקיץ הזה של חברי אשמורת לונה גל ושפיים: ,360 אם אמרנו קיץ חם באשמורת אז חייבים ימי כיף חגיגיים ורטובים במיוחד. יום כיף בשפיים ויום כיף נוסף בלונה גל מתוכננים הקיץ הזה. בריכות לקטנים וגדולים, פעילויות ספורטיביות, מגלשות מים, ספורט ימי, מסלולי אבובים – בקיצור, כל מה שצריך כדי לעשות לילדים חופש טוב ומרענן במיוחד. רכישות הכרטיסים וההזמנות מתבצעות באתר אשמורת .360 הופעות הקיץ: איך אפשר לתכנן את החופש הגדול בלי הופעות ,Scorpions ? חמות של מיטב האמנים מהארץ ומהעולם אלאניס מוריסט, ג'ימי קאר, זיגי מארלי, המחזמר המצליח סאלח שבתי, שלמה ארצי, שלום חנוך, אייל גולן ועוד שלל מופעים, הצגות וערבי תרבות שנמצאים באתר שלנו במחירים מיוחדים רק להם. 360 ומוצעים לחברי אשמורת עמוד הפייסבוק שלנו " נועד לספק לכם את כל המידע אודות 360 עמוד הפייסבוק שלנו "אשמורת הפעילויות, ההטבות והאטרקציות השונות שאנו מציעים לאורך השנה ולהעניק לכם עוד פלטפורמה נוחה, זמינה ועדכנית לשמירה על קשר שוטף איתנו. זו ההזדמנות כמובן להזמין אתכם להיכנס לעמוד, לעשות לייק ולהישאר מעודכנים בכל המידע היומיומי שאנו מציגים לכם באמצעותו. * 37 שיעור חופשי > 2018 יוני 2018 יוני < שיעור חופשי 36 ) לא הוזכר שמה של ד"ר חיה קפלן, ראש היחידה לכניסה להוראה ושותפה למחקר. 36 ' , עמ 124 בכתבה "הקונפליקט בין הצפון והדרום" (שיעור חופשי
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==