שיעור חופשי / תשרי תשעט / ספטמבר 2018 / גליון 126
dreamstime.com : איור // דעה אקטואליה א תם בטח מכירים את הילדה שלי. נו, זו שעולה לכיתה א'. הילדה הכי מתוקה בעולם. והכי נבונה. וגם הכי מוכשרת. איך אני יודע שאתם מכירים אותה? פשוט מאוד, הרי שמעתי אתכם אומרים במפורש שיש לכם ילדה שעולה לכיתה א' ושהיא הכי מתוקה, נבונה ומוכשרת. כן, זו אותה אחת. אולי השם שלה קצת שונה ואולי גם צבע השיער, אבל זו היא. זו אותה אחת או אותו אחד. *** למה אני כותב לכם? כי רציתי לדעת אם גם לכם יש מין עקצוצים כאלו בבטן. אתם יודעים, תחושה כזו משונה. מה יהיה ומה יקרה. אני יודע, לא לכולנו זו פעם ראשונה שעולה ילד לכיתה א', אבל העקצוצים האלה מופיעים כל פעם מחדש. *** אתם הרי מכירים אותה, את הילדה המקסימה הזו. יש בה כל כך הרבה תום ורוך. מה יקרה לה שם בבית הספר? איך יוכלו לענות לה בסבלנות שוב ושוב על כל השאלות המדהימות שלה? איך יסבירו לה שעכשיו שיעור ויש עוד שלושים ילדים בכיתה חוץ ממנה? הרי היא מיד תיעלב. היא כל כך פגיעה, היא לא תבין מה היא לא עשתה בסדר. הרי היא רק רצתה להבין ולדעת. *** אני יודע, המורות והמורים שיהיו לה הם מקסימים. בטח גם אתם כבר פגשתם אותם. הם נפלאים, צעירים ברוחם ויצירתיים. אבל איך הם יבינו אותה כהלכה? הם לא מכירים את כל הדברים שמיוחדים רק לה. אתם הרי מכירים אותה, יש דברים שהיא כל כך אוהבת לעשות ויש דברים שהיא בחיים לא תצליח לקבל כפשוטם. אתם זוכרים שפתאום, בלי סיבה נראית לעין, היא שאלה אתכם, "נכון אתם לא יודעים מה הולך להיות העתיד שלכם?", ומה יהיה אם באמצע שיעור חשבון היא פתאום תשאל את המורה שאלה כזו? *** וכמה סבלנות תהיה למורה לשמוע את נאומיה הארוכים והמרתקים? ומה לגבי הצלצול... היא לא רגילה שיש צלצול שאמור לקטוע את רצף מחשבתה ואת היצירתיות שבה! ואיך היא תסתדר עם כל "הגדולים" שרצים שם בחצר ודורסים כל מה שנקרה בדרכם... *** כאבא לילדה שעולה לכיתה א', כמוכם, יש לי כמה בקשות צנועות מהמורים והמורות היקרים שלנו: · אנא ראו כל אחד ואחת שיושבים בכיתה, כאילו רק הוא נמצא שם. תנו לו מרחב וביטוי. אנא אל תתנו לו להיעלם בין כולם. עם הזמן תראו איך כולם מיוחדים במינם. · אנא היו סלחניים וסבלניים. אפילו לנו קשה להסתגל לעבודה חדשה ולמקום חדש. תנו לה את הזמן. לא, לא התכוונתי שתוותרו לה סתם כך. נכון שצריך משמעת וסדר. אבל תהיו עדינים. הנשמה שלה עדיין זכה ורכה. כל שריטה יכולה להשאיר צלקת. · נסו ללמוד מה התכונות הבולטות של כל ילד וילד והדגישו אותן. תנו להם להביע את עצמם, כל אחד בדרכו הוא. נעזור לכם, נספר לכם מה תחביביו ומה צדדיו החזקים וגם נגיד לכם מהן החולשות שלו. · אולי שכחתי לגלות לכם, אבל הילדה שלי אוהבת מאוד מילה טובה פה ושם... אנא מכם, העצימו את ההצלחות הקטנות, היומיומיות, לפחות כמו שאתם – ואנחנו – נוטים להעצים טעויות וכישלונות. · ואם כבר דיברנו על כישלונות, האמינו לי, שלילדה שלי אין כוונות רעות. אם היא תאמר משהו שנשמע כמו התחצפות, זו בטח אי הבנה. אם היא תפריע, זה בטח בגלל שמשהו הסיח את דעתה. ואם לא, אנא העירו לה והעמידו אותה על מקומה, אבל לא כדי שתפחד, אלא כדי שתדע כיצד נכון להתנהג להבא. · אתם תראו שלפעמים היא תאבד עניין וריכוז. זה הגיוני ולא צריך לכעוס. תנו לה להתקדם בקצב שלה. מהר או לאט, זה לא משנה, העיקר שתרגיש שיש לה אתגר ועניין. *** ויש לי עוד בקשה קטנה: אם לא קשה לכם, אנא שמרו עליה! אנחנו לא נהיה שם כל הזמן לידה. כשיריבו איתה, כשיקניטו אותה בגלל מה שהיא לובשת, בגלל איך שהיא נראית, בגלל איך שהיא מתנהגת או סתם בגלל שום דבר. אנא עזרו לה, עודדו אותה והרגיעו אותה. שלא תרגיש שהיא לבד, שהיא לא מוגנת. *** ודבר אחרון, אנא השתדלו לאהוב אותה. האהבה מחפה על הרבה דברים ומגשרת על הרבה פערים. אם באמת תאהבו אחד את השני, כל השאר כבר יהיה מובן מאליו. אנחנו מרשים לכם לקחת קצת מהאהבה שבה עבורכם. זה מגיע לכם. אתם הרי נותנים את הנשמה בשבילה! --- ומחנך אחד אמר פעם: כל ילד הוא שתיל רך. משקים אותו בגן הילדים ומדשנים אותו בבית הספר. אבל פירות הוא נותן כל הזמן! שלום כיתה א' / הפרח מגני צחי פנטון מורים ומורות יקרים, אנא ראו כל אחד ואחת שיושבים בכיתה, כאילו רק הוא נמצא שם. תנו לו מרחב וביטוי. אנא אל תתנו לו להיעלם בין כולם. עם הזמן תראו איך כולם מיוחדים במינם כל הפעילות המרשימה הזו מתבצעת בזכות הנהלות מובילות, רכזות חברתיות ומורים פעילים, ועל כך יבואו על הברכה, ועל כל אלה ראוי בית הספר לפרס "שלום לוין". פרס שלום לוין לשנת תשע"ח לבית הספר "פסגות" בכרמיאל את פרס "שלום לוין" מעניקה עמותת המחנכים למלחמה בגזענות ובאנטישמיות, מיסודה של הסתדרות המורים. מטרת העמותה לטפח בקרב מורים ותלמידים מודעות ורגישות לסכנת הגזענות והאנטישמיות, הסובלנות והוראת השואה. פרס "שלום לוין" ניתן בכל שנה לבית ספר על פעילות חינוכית ייחודית בתחומים אלה ועל אווירה חינוכית למופת. השנה ניתן הפרס לבית "פסגות" בכרמיאל הספר - על הפעילות החינוכית והלימודית המרשימה, על דרכי הקניית ערכי הסובלנות, על דרכי הוראת השואה ופרויקטים חינוכיים ייחודיים ומרשימים הנערכים בבית הספר. ירושלים בית הספר המרכזי להשתלמות מורים סיפורי חיים בתמונות - אומני מופת במוזיאון ישראל "מניפת תרבות הלומד ואומנות" - המשכיל "המסע אל עצמי" - מעצימים את המעצימים פינות חמד ואומנות בירושלים - מחזור סתיו / אביב "בובה של יצירה" - בובנאות מחפשים לעומק - אינטרנט מתקדמים ון ברייס) ' (בג גרפיקה ממוחשבת - תוכנת פוטושופ וצילום דיגיטאלי ון ברייס) ' (בג סדנת משחק - ״המורה כשחקן״ "שורשים וכנפיים" - הורות / הוראה מעצימה אומנות הדיבור והשכנוע נופים ואתרים בארץ ישראל פסיכולוגיה חיובית - יישומים באתגרי החיים "ספר לי סיפור" "בוחרים - בריאות וחיים" קורסים מתוקשבים "אני מקשיב לך, אתה מקשיב לי" - תקשורת מקדמת "המורה - מנהיג מוביל" "אימון התנהגותי קוגניטיבי" - העצמה לבחור, לקדם ולהשפיע "אמפתיה" - האני, האחר ומה שביניהם חיפה, נהריה והצפון אינטלגנציה רגשית, אתגר גיל ההתבגרות , COACHING אימון העצמה ופיתוח אישי, אסרטיביות חיובית הנחיית קבוצות, הציור והשרבוט , ADHD הפרעת קשב , CBT ארגז כלי סינגור עצמי "שווקים ריחות וטעמים", "ציפורי לילה", "חיפה עיר כרמל" קורסים מתוקשבים פיתוח כישורי בעידן טכנולוגי הצלחה Y מתקדם, דור ה- בוחרים להרגיש טוב - פיתוח חוסן נפשי, התמודדות עם חרדה וכעסים השפעה בחיים - לבחור, להשפיע ולהגשים האתגר! לדעת אנגלית - חינוך לבריאות ופיתוח אורח חיים בריא חינוך למיניות בריאה העצמה אישית למורים בשילוב צפייה מודרכת בסרטים נפלאותיו של המוח למידה האנושי, ואיכות חיים העצמה וקידום נוער ונוער בסיכון האתגר! ויסות רגשות - העצמת יכולות וויסות רגשי דרך מודעת גופנית כלי אינטרנט מובחרים, רשתות חברתיות ויישומים באינטרנט צילום דיגיטלי וגרפיקה ממוחשבת - פוטושופ למידה בעידן טכנולוגי מתקדם - בניית מצגות - Power Point ויצירת סרטים - Moviemaker 04-8660168 02-6236066 08-6278251 : ובטלפונים www.itu.org.il לפ רטים ולהרשמה באתר באר שבע חושבים נכון - חיים בריא חינוך לבריאות ולתזונה נכונה "ידיים יוצרות" - אמנות שימושית עיצוב גרפי ואמנות ממוחשבת עיצוב גרפי ואמנות ממוחשבת למתקדמים בניית משחקים לימודיים במחשב ופיתוח אמצעי הוראה אינטראקטיביים חפש את האישה - סיורים בעקבות נשים פיתוח חוסן נפשי - תיעול כעסים ירושלים - עדות וטעמים קריירה, משפחה ומה שביניהם פסיכודרמה - לשיפור איכויות ההוראה תדמית אישית וסטיילינג גישור כשפה וכתרבות בית ספרית במערכת החינוך 6/6 רואים וחושבים פיתוח מנהיגות למובילים במערכת החינוך קורסים מתוקשבים לומדים איך ללמוד בעולם משתנה להשתחרר ממחסמים באמצעות גמישות פסיכולוגית הקורסים המסומנים בכחול מוכרים ל"אופק חדש"! 11 שיעור חופשי > 2018 ספטמבר 2018 ספטמבר < שיעור חופשי 10
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==