שיעור חופשי / אדר א' תשעט / פברואר 2019 / גליון 127
מ חקרים בינלאומיים באוריינות קריאה מדינות 35- שנערכו בעשור האחרון ב מדרגים את הישגי התלמידים דוברי , בעוד 12- העברית בישראל במקום ה .31- הישגיהם של דוברי הערבית נמצאים במקום ה אחת הסיבות לפער היא תופעת הדיגלוסיה - כפל השפה - המתבטאת בהבדלים ניכרים בין השפה הערבית הדבורה לשפה הספרותית; סיבה אחרת היא רקע סוציו-אקונומי חלש הפוגע בהתפתחות האוריינות. מחקרים מראים שילדים הלומדים לקרוא בשפה הדבורה בפיהם עושים זאת מהר יותר ובהצלחה רבה יותר מאחרים. מחקרים מראים גם שרכישת השפה הספרותית מתעכבת אצל דוברי ערבית יותר מאשר אצל דוברי שפות שבהן הקשר בין השפה המדוברת והספרותית הוא ישיר ושקוף. "המצב הדיגלוסי של דוברי הערבית מקשה על תהליכים של רכישת הקריאה והבנת הנקרא", מסבירה ד"ר בהאא' מח'ול, חוקרת ומרצה במכללה האקדמית לחינוך אורנים וראש התוכנית לתואר שני במכללה האקדמית הערבית לחינוך בחיפה. "השפה הדבורה, שפת הבית והסביבה הקרובה (המשתנה מאזור לאזור) נבדלת מהשפה הספרותית האחידה באוצר מלים, בדקדוק, בתחביר, בצורות לשוניות ובצורות הבעה. המעבר לרכישת הקריאה קשה במיוחד עבור תלמידים שלא נחשפו לניצני אוריינות ולטקסטים לפני הגעתם לבית הספר, ונוצר פער בינם לבין קבוצת הגיל שלהם, הן מבחינה קוגניטיבית והן מבחינה אוריינית. ילדים הבאים מסביבה סוציו-אקונומית חלשה וגדלים בסביבה אוריינית דלה נמצאים בסיכון לשוני", מדגישה ד"ר מח'ול. ד"ר מח'ול, המשמשת גם ראש המחלקה לערבית במט"ח, פרסמה באחרונה יחד עם פרופ' עלית אולשטיין מאמר - בעקבות מחקר שבדק את האפקטיביות של תוכנית חונכות קריאה בערבית, שנועדה לצמצם פערים הנובעים מחסכים של תלמידים מתקשים ("קידום של מיומנות הבנה בעזרת תוכנית התערבות אינטראקטיבית-אינדיבידואלית ממוחשבת"). המאמר הופיע בספר שערכו שתי החוקרות, ומאגד מאמרים העוסקים בהתפתחות הערבית כשפת אם אצל דוברים מגן הילדים, דרך תלמידי בית הספר היסודי, חטיבות הביניים והתיכונים ועד לאוכלוסייה הבוגרת ("התפתחות לשונית בקרב דוברי ערבית בחברה רב-לשונית", עורכות: בהאא' .)2018 , מח'ול ועלית אולשטיין, מופ"ת המאמרים נכתבו על ידי חוקרים ממכללות ומאוניברסיטאות שונות בארץ. אחד הממצאים העיקריים של המחקר על חונכות קריאה הוא שתוכנית התערבות מוקדמת כבר בהתחלת כיתה א' מסייעת לתלמידים לגשר על פערים לשוניים ושפתיים, ומקדמת את הישגיהם ברכישת מיומנויות קריאה והבנה. ממצא חשוב נוסף הוא שלמוטיבציה של המורה, כלומר למחויבות האישית שלו, יש השפעה על המוטיבציה של התלמיד ללמוד, וכי המוטיבציה הגבוהה של תלמידים משפיעה על תפקודם ומשפרת את הישגיהם. רוב המודלים העדכניים המסבירים את התהליך של תפישת מלים כתובות מניחים כי קריאה היא שילוב של תהליכים המתרחשים במקביל ותומכים זה בזה. מודלים אלה הצמיחו במשך השנים תוכניות התערבות ששילבו בין טיפוח המודעות הפונולוגית לבין הוראה לזיהוי סימני הכתב, והביאו לשיפור משמעותי בכישורי הקריאה של התלמידים. גם תוכנית ההתערבות במחקר זה מתבססת על מודל אינטראקטיבי, הרואה בקריאה תהליך הדורש סינכרוניזציה בין ארבעה תחומי לשון - הפונולוגי, האורתוגרפי, הסמנטי וההקשרי; אך התוכנית משלבת גם את עקרונות הלמידה היחידנית. הלמידה מתבצעת באמצעות חונכות - פרחי הוראה מאחת המכללות בארץ, שקיבלו הכשרה מיוחדת לעבודה בסביבת מעבד תמלילים. החונכות מדריכות וצופות בתהליך הלמידה. ד"ר מח'ול כבר הראתה בעבודת הדוקטורט שלה ("חקר תהליך רכישת מיומנויות קריאה בשפה הערבית במסגרת חונכות מובנית", , האוניברסיטה העברית, בהנחיית 2006 פרופ' עלית אולשטיין) כי לחונכות תרומה משמעותית בקידום ובשיפור מיומנויות הקריאה של דוברי ערבית, במיוחד תלמידים שאובחנו כנמצאים בסיכון לרכישת קריאה. אולם לדבריה, המחקר הנוכחי מראה כי הישגי התלמידים השתפרו כבר בשלבים הראשונים של הפעלת התוכנית. כדי לאתר את הנחקרים הועברו מבחני תלמידי כיתה א', 60- אוריינות בערבית ל התלמידים המתקשים ביותר. 40 ומהם נבחרו מהם נהפכו בצורה אקראית לקבוצת מחקר, 20 הנותרים שימשו קבוצת השוואה ולמדו 20- ו לקרוא בכיתת האם בלבד. לתלמידי קבוצת המחקר הוקצו חונכות קריאה. כדי לבחון את תפקיד המוטיבציה בתהליך ההוראה חולקו החונכות והתלמידים, על סמך רמת המוטיבציה שלהם (מחויבות אישית שנקבעה על פי דיווחי המדריכים הפדגוגיים שליוו את החונכות המורים), לארבע קבוצות: חונכות ותלמידים עם רמת מוטיבציה גבוהה, חונכות עם רמת מוטיבציה גבוהה ותלמידים עם רמת מוטיבציה נמוכה, חונכות עם רמת מוטיבציה נמוכה ותלמידים עם רמת מוטיבציה גבוהה וחונכות ותלמידים עם רמת מוטיבציה נמוכה. "מוטיבציה היא גורם מפתח בהצלחה אקדמית בכלל ובביצועי קריאה בפרט, ואינספור מחקרים מעידים על כך", מסבירה ד"ר מח'ול. "היא עשויה לנבא את שיפור הכשירות האוריינית בקרב קוראים חלשים בשילוב עם מיומנויות נוספות. מוטיבציה מושפעת מההוראה ומהאינטראקציה בין מורה לתלמיד, ולקשר חיובי ביניהם יש תרומה להצלחה אקדמית של התלמיד ולהשתלבותו בחיי בית הספר". ואמנם, המחקר הנוכחי הראה כי תלמידים שהסתייעו בחונכת עם רמת מוטיבציה גבוהה זכו לתרומה גבוהה יותר מכל שאר הקבוצות. המפגשים 26 כל התלמידים התקדמו במשך במיומנויות הבנה שנלמדו והוערכו. במבחנים שנערכו בתחילת התהליך ובסופו, במקביל להערכת הלמידה, התלמידים שלמדו עם חונכות בעלות מוטיבציה גבוהה קיבלו ציון ) לעומת תלמידים שלמדו עם 94( גבוה מאוד חונכות בעלות מוטיבציה נמוכה, שקיבלו ). לדברי החוקרות, זהו 80( ציון נמוך יותר פער שאפשר לייחס בקלות לרמות התפקוד והמוטיבציה של החונכות. הן מציינות כי ההישגים הגבוהים ביותר בכל המיומנויות היו של חונכות וחניכים בעלי מוטיבציה גבוהה. "ראינו שלא די באיתור תלמידים מתקשים ובהכנת תוכנית לימודים מתאימה עבורם, ויש צורך לתכנן גם פעולות להעלאת מוטיבציה להשתתף בתוכנית וללמוד באמצעותה", מסכמות החוקרות. "יש לאתר מורים שהם בעלי מוטיבציה גבוהה לקידום תלמידיהם. מעט מחקרים בודקים את הקשר בין המוטיבציה של המורה להישגי תלמידים בכיתה, ונראה כי גם למורה יש אחריות בקידום מוטיבציות הילד ללמידה בכלל ולקריאה בפרט. במקביל, יש לחזק את המודעות לשיטות הוראה שנועדו לשפר מוטיבציה: מתן משוב חיובי, עידוד התלמידים, יצירת אווירה מעניינת ומאתגרת וסביבה תומכת". // השפה הערבית אתנחתא ההבדלים המשמעותיים בין הערבית המדוברת לשפה הספרותית מקשים על רכישת הקריאה בשפה זו. מחקר חדש מעלה רותי גליק כי חונכות בעלות מוטיבציה גבוהה המוצמדות לתלמידים, יכולות לסייע להם להגיע לשיפור ניכר חשיבות המוטיבציה בהקניית השפה "מוטיבציה היא גורם מפתח ד"ר בההא' מח'ול: בהצלחה אקדמית בכלל ובביצועי קריאה בפרט, ואינספור מחקרים מעידים על כך. היא עשויה לנבא את שיפור הכשירות האוריינית בקרב קוראים חלשים בשילוב עם מיומנויות נוספות" פתיחת שנת הלימודים בטמרה. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה צילום: גיל אליהו / הארץ עמותת המורים לקידום ההוראה והחינוך ע.ר. מיסודה של הסתדרות המורים צבעים לחיים פעולות עיון ותרבות בבתי מלון ● תוכניות ייחודיות לטרום פסח בים המלח, אסיינדה וברחבי הארץ. שבתות עיון לחודשים אפריל-יוני. מפגשים בגוון אחר ● מפגשים מרתקים ״להנות מכל הטוב שבעולם״. סדנאות ארגז כלים ● סדנה ייחודית של יום שלם בטרום פסח וסדנאות שונות בשעות אחר הצהרים. מפגשי קולנוע ● סיורים לימודיים ● סיורים יומיים ודו-יומיים מותאמים לחופשת טרום פסח וסיורים שונים בשעות אחר הצהרים. בואו להנות מחוויות, העשרה ופעילויות מרתקות טרום פסח אפריל-יוני 2019 www.itu.org.il הה רשמה באמצעות אתר האינטרנט בלבד: 20:00 בשעה 14.2.19 ההרשמה נפתחת ביום חמישי 2019 פברואר < שיעור חופשי 14
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==