שיעור חופשי / אדר א' תשעט / פברואר 2019 / גליון 127
י לדים לא אוהבים להיות לבד בהפסקה. לתובנה הזאת הגיעו ילדי בית הספר "מרחבים" בראשון לציון, שבניהול דליה לוין, במסגרת פעילות בתוכנית "יוצרים שינוי". הם חקרו את הנושא, ערכו סקרים, תצפיות וראיונות, ומצאו פתרון: "תחנת חברוּת" - אזור בבית הספר שבו כל ילד ירגיש שייך. אזור שיוצר מפגש, היכרות וחברות. התחנה הוקמה על ידי הילדים, שהשתתפו בצביעה ובבנייה, וארגנו תורנות בתחנה. בתחנה יש ספסל, מקומות ישיבה ועמוד של תחנת אוטובוס. היא צבועה בצבעי פסטל מזמינים, וילדים מגיעים אליה בהפסקות כדי להיפגש עם ילדים אחרים. תהליך החשיבה על הבעיה ומציאת הפתרון נעשה על בסיס למידה - כחלק מהתוכנית PBL - מבוססת פרויקטים הבינלאומית "יוצרים שינוי". למידה מבוססת פרויקטים מובילה תמיד לתוצר. מבנה בחצר בית הספר או בעיר, פעילות, סרטונים, ערבים ספרותיים, משפטים מבוימים, חדר בריחה, מחזות, ספרונים ופוסטרים – אלה הם רק חלק ממה שיוצרים התלמידים בבתי ספר המאמצים למידה מבוססת פרויקטים. מטרת השיטה היא להקנות ללומדים ידע, יכולת פתרון בעיות, פיתוח למידה מותאמת אישית, יכולות שיתוף פעולה והנעה עצמית. לעומת ההוראה המסורתית הפרונטלית, למידה מבוססת פרויקטים היא למידה פעילה קבוצתית סביב שאלה פורייה, המאפשרת יצירת ידע בין-תחומי. המורה פועל כמעצב של תוכנית לימודים, התומכת ביצירת תוצר המניע את תהליך הלמידה. הוא מלווה ומנחה את התלמידים בתהליך של למידה רלוונטית, תוך חיבור לעולם האמיתי. ברשת עמל פיתחו בשנים האחרונות תפישה חינוכית וחברתית חדשנית, ששמה דגש על למידה מבוססת פרויקטים. הרשת הכשירה מורים בבתי הספר היי טק היי בסן דייגו, והיא חברה בישראל. כחלק HTH בקהילת רשת בתי הספר מהתוכנית, כל בתי ספר של הרשת מלמדים מגוון רחב של נושאים באמצעות פרויקטים. הרשת מכשירה כבר כשמונה שנים את מוריה ללמד בשיטה, הן באמצעות השתלמויות, הן באמצעות ליווי של מנטורים (מורים שהוכשרו וכבר יישמו בשטח בהצלחה למידה משמעותית מבוססת פרויקטים) והן באירועים רשתיים של הצגת פרויקטים ולמידה הדדית. "ביטלנו את מקצועות הליבה ההומניסטיים", מספר עופר זפרני, מנהל בית הספר "עמל בגין" רב-תחומי צפת. “כל תלמידי ז'-ח' לומדים אשכול הומניסטי אחד, ולא תחומי דעת שונים. במקום שהתלמיד יפגוש מורים רבים, שכל אחד מהם מלמד אותו שעתיים, הוא פוגש מורה אחד שמנחה אותו בלמידה המקיפה כמה תחומי לימוד. גם המורה יוצא נשכר: במקום ללמד כיתות, הוא עובד עם כיתה אחת. נוצר פה 12 דיאלוג משמעותי ואיכותי, ולא מסחרי". בבסיס למידת החקר לא נמצא תחום דעת, אלא ערך שנבחר בכל מחצית. למשל, "ואהבת לרעך" או מנהיגות. "המהפכה האמיתית היא שהתלמידים מובילים את הלמידה, בהנחיית המורה, ומגיעים בסוף התהליך לתוצר”, אומר זפרני. “בתחילת הדרך יש עיסוק בתשתית ידע בסיסית, ולאחר מכן התלמידים יוצאים לדרך, וחווים את הנושא מכמה זוויות. כך למשל, הם יכולים ללמוד על מנהיגים בהיסטוריה, בתנ"ך ובאמנות. כל תלמיד יעסוק בנושא דרך זווית שמעניינת אותו. אפשר להתמקד ברקדנית, בפוליטיקאי או בלוחם - כל דמות שמתאימה לנושא. התלמידים בכיתות אלה מועשרים גם בשיעורי אמנות, ויכולים לעבוד גם דרך ציור, יצירת סרטון, פיסול ועוד. "התלמידים הם שותפים משמעותיים בסילבוס של הנושא הנלמד. בעולם הישן היו נושאים שצריך ללמוד ולשנן. בעולם החדש יש בחירה שמכתיבה את הנושא. המורה הוא מנחה, ויכול לעזור לתלמיד להגיע למומחה ידע מתאים. אם התלמיד עוסק במחלת הסרטן, למשל, אפשר להגיע לרופא או חוקר; אם הוא עוסק במנהיג, אפשר להגיע לאמן שצייר אותו או להיסטוריון. המורים גם נותנים כלים אחד לשני, כי כולם מלמדים הכל סביב הערך שנבחר. יש כאן הפריה הדדית ולמידה רב-תחומית”. מה לגבי המוכנות לבגרויות? בכל זאת צריך להשלים חומר ולדעת לכתוב מבחן. "היה חשש מסוים, אבל היום אנחנו יודעים שאין כל פגיעה. מקצועות האנגלית והמתמטיקה נלמדים כרגיל לאורך התיכון, ובי”א-י”ב הלימודים חוזרים להיות רגילים. עוסק במיומנויות וכלים, והיכולות PBL- ה של התלמידים מתפתחות. העובדה היא שכיום מתלמידינו זכאים לתעודת בגרות". 85% איך ההורים קיבלו את השינוי? "גם כאן היו חששות, אבל התוצאות משכנעות. ההורים רואים בעיניים את התוצרים, שומעים דיונים על צ'ה גווארה ונלסון מנדלה, מגיעים לדיבייט באנגלית, נכנסים לתערוכת פוסטרים מדעיים. הם רואים את הילדים. אנחנו מחפשים איפה הילד טוב, ונותנים לו להתבטא שם. במקום האחדה, אנחנו מחפשים את הייחוד”. לשבור את מתודת ההוראה המסורתית בעיריית חולון אימצו את מודל היי טק היי כתפישה עירונית. לפני שמונה שנים יצאה משלחת של אנשי חינוך מהעיר לסן דייגו שבארצות הברית, כדי להכיר מקרוב את השיטה. לאחר הסיור הוחלט כי עיקרו של השינוי יהיה בפיתוחה של תרבות ארגונית ופדגוגית המבוססת על PBL- פרויקטים. כיום, ה קיים בכל התיכונים בעיר, בתי ספר יסודיים 13- ב גנים. במקביל, הוקמו 40- וב איריס אלטיט, מנהלת "גוונים" במטה אשר: “אנחנו דימינו את הצמיחה של הילד לעץ ואת הקהילה לחורש. התפקיד שלנו, אנשי החינוך והקהילה, הוא לספק את התנאים המיטביים לצמיחה של הילד" ) מוסיפה לצבור תאוצה PBL הלמידה מבוססת הפרויקטים ( בישראל, כשיותר ויותר בתי ספר מגלים את יתרונות השיטה, ומצטרפים אליה. "אנחנו מחפשים איפה הילד טוב, ונותנים לו להתבטא שם. במקום האחדה, אנחנו מחפשים את הייחוד", איור: יעל אלברט | לימור דומב אומר אחד המנהלים "המהפכה האמיתית היא שהתלמידים מובילים את הלמידה" 21 שיעור חופשי > 2019 פברואר 2019 פברואר < שיעור חופשי 20
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==