שיעור חופשי / אדר א' תשעט / פברואר 2019 / גליון 127

// המלצות אתנחתא מוזיאון ישראל בירושלים, "הניצחון על השמש" ו"לא קם כמשה" במוזיאון הגדול והמרשים הזה מוצגות בימים אלה שתי תערוכת השונות זו מזו מכל בחינה אפשרית. האחת, "הניצחון על השמש" שאצרה טניה סירקוביץ', כוללת יצירות מופת של , שצמח בעקבות 20- האוונגארד הרוסי במאה ה המהפכים הפוליטיים וההיסטוריים שהתרחשו ברוסיה באותה תקופה; וכן עבודות שיצרו אמנים שניהלו חיים כפולים כדי ליצור בלי מגבלות של נאמנות לשלטון. התערוכה תוצג עד סוף .2019 אפריל במקביל, כאמור, תערוכה שונה לחלוטין - "לא קם כמשה: הרמב"ם, כתביו וחותמו", המציגה את חתימתו המקורית של הרמב"ם ועוד שורה של כתבי יד נדירים שהושאלו למוזיאון ממוסדות יוקרתיים בעולם, ובהם הספריה הבריטית בלונדון, מוזיאון המטרופוליטן בניו יורק, הספריה הלאומית של פריז ועוד. האוצרת האחראית של התערוכה היא דייזי רקח ג'ברה, והאוצרות הן אנה ניצא-קפלן ומיקי יואלסון. .2019 התערוכה תוצג עד סוף אפריל מוזיאון ארץ ישראל ברמת אביב, "אמת צילמתי" "אמת צילמתי", תערוכת צילומים מרתקת 50 של דויד רובינגר, חתן פרס ישראל, המסכמת שנות יצירה ומתאימה גם לבני נוער. התערוכה היא מעין אלבום תמונות של ישראל מימיה של המאה 90- כמדינה צעירה ועד שנות ה הקודמת. גיא רז, אוצר התערוכה שהוא גם אוצר הצילום של המוזיאון, בחר את העבודות המוצגות מתוך גוף עבודה נרחב במיוחד, ומציג כאן באופן דו-ערכי את עשייתו המקצועית של רובינגר - זו התיעודית, ולצידה ההיבט האסתטי-אמנותי של עבודותיו. כך למשל, ניתן לראות בתערוכה צילומים היסטוריים שנצרבו בזיכרון, ובראשם "הצנחנים בכותל המערבי" ממלחמת ששת הימים; לצדו הציב רז את "המצילים", שצילם רובינגר בחוף הים של תל אביב, 50- בראשית שנות ה צימוד שמעלה מיד מחשבה על פערים בין צבא לאזרחות, בין פנאי ונופש לבין המלחמה, בין ירושלים הנצחית והדתית לתל אביב החילונית, .2019 במאי 11 ועוד ועוד. התערוכה תוצג עד תיאטרון גשר ביפו, "רודף העפיפונים", "מסעות אודיסאוס" אחת ההצגות החדשות ברפרטואר התיאטרון היא "רודף העפיפונים", עיבוד בימתי ועוצמתי לרב המכר של חאלד חוסייני - הלוקח אותנו לקאבול, בירת אפגניסטן, בזמן שלטון האימה של הטאליבן. ההצגה, בבימויו של נועם שמואל, משאירה את הצופים ישובים על קצה המושב מהרגע הראשון - בזכות הסיפור המטלטל ששזורות בו חברות אמיצה וגם בגידה, ולא פחות מכך, בזכות בימוי רגיש וצוות שחקנים מצוין - ובראשם אבי אזולאי, הלל קפון, אלכסנדר סנדרוביץ', דורון תבורי ואחרים. ועוד ב"גשר" - "מסעות אודיסאוס" לילדים כבר לא חדשה, אבל למי שטרם לקח את ילדיו לצפות בה, מומלץ לעשות זאת (ההצגה הקרובה במארס). ההצגה, המיועדת לבני 2- תועלה ב ומעלה, נפתחת בפרידה מאב שיוצא לחו"ל 5 ומשאיר לבנו טל ספר, כשהוא מבטיח לו שאם יקרא בו, הזמן יעבור מהר יותר. הספר מגולל את סיפור ניצחונו של המלך אודיסאוס במלחמה, אך דווקא מסעו הביתה אל אשתו וילדו המצפים לו מתארך ורצוף קשיים וסכנות. ביצוע מקצועי ומרהיב של קבוצת שחקני גשר המתייחס בכבוד הראוי לצופים הצעירים. המוזיאון לאמנות האסלם בירושלים, "לגיטימיות של נוף" "לגיטימיות של נוף", התערוכה החדשה המוצגת במוזיאון בימים אלה ועד סוף אפריל , היא תערוכת יחיד של הצלם יעקב 2019 שנים 16 ישראל, המסכמת פרויקט צילום בן שבהן יצא ישראל לצלם כפרים ערביים, בדואיים ודרוזים. זהו מעין מסע דרך הנופים הסוציו- פוליטיים כאן - החל ממג'דל שאמס בצפון, דרך שועפאט ויריחו ועד הכפרים הלא מוכרים בפזורה הבדואית בדרום. את התערוכה אצר ד"ר מארק לונג. גלריית "החווה" בחולון, "בר-בי" במסגרת עונת העיצוב מוצגת התערוכה "בר-בי" של המעצבת מוריה אדר פלקסין, שאותה אצר ערן ארליך, ראש המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל. במרכז התערוכה מציבה המעצבת את בובת הברבי האיקונית, את דוגמנית העל בר רפאלי ואת עצמה. "העיסוק בבר רפאלי החל לפני שמונה שנים, כשחקרתי את האופן בו מתהווים גיבורי תרבות (רשתות, אינסטגרם וכו'), ומאז אני מנהלת דיאלוג עם האיקונה שלה", מסבירה המעצבת. לדבריה, אף שרפאלי, ידוענית עם מעריצים רבים, חיה חיים שונים לחלוטין מאלה שלה - מעצבת קרמית דתיה שבחרה לחיות בלוד, לשתיהן יש מהמשותף עם ברבי, בהיותן חלק מעולם הצריכה שבו כל אחד נבחן ומוערך כמו סחורה בשוק צריכה גלובלי. תיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער, "מולאן" , השואבת מהאגדה הסינית 12-6 הצגה לבני על צעירה מרדנית שמתגייסת בתחפושת לצבא במקום אביה הנכה, עוברת אימונים קשים ובהמשך גם יוצאת לקרב ומתגלה כלוחמת נועזת. על הגרסה העברית של הסיפור חתומה צביה הוברמן שגם ביימה את ההצגה, שמשולבים בה תנועה, מוסיקה, תיפוף, אקרובטיקה, תפאורה ותלבושות מרהיבות, המביאים לבמה יסודות מהתרבות הסינית. כל אלה לא מאפילים על הטקסט המעצים ושובר המוסכמות, והכל ביחד מתגבש לכדי מופע מרגש ומהנה. ההצגות במארס בבית ציוני 9- הקרובות יתקיימו ב במארס במוזיאון 21- אמריקה בתל אביב, וב תל אביב לאמנות. מוזיאון העיצוב חולון, "מחבואים", "מכונות הזמן" במוזיאון מוצגת כעת תערוכת היחיד של מרטין באס, ששמו מוכר בעיקר ליודעי ח"ן, והתערוכה החדשה והמסקרנת הזאת היא הזדמנות לכולנו להכיר מקרוב כמה מיצירותיו הבולטות שהוצגו על במות בינלאומיות חשובות. כך למשל, הקולקציה "עשן" שעיצב כעבודת הגמר שלו באקדמיה לעיצוב בהולנד וזכתה מיד לתשומת לב. הוא קנה בשוק רהיטים ישנים, שרף אותם בדרך מיוחדת, ובנה אותם מחדש באמצעות דבק אפוקסי. שלושה מהרהיטים הללו – פסנתר, ארון גדול וכורסה מרשימה - מוצבים בכניסה לגלריה העליונה במוזיאון. עוד ניתן להתרשם מקולקציית השעונים הגדולים שלו, המשקפים את עיסוקו במושג הזמן; וגם ממקבץ צבעוני במיוחד של מאווררי רצפה בגדלים שונים שעוצבו בקו ילדי משהו, המאפיין את יצירתו של באס. בזיקה ישירה לנושא מוצגת בחלל מעבדת העיצוב של המוזיאון התערוכה "מכונות הזמן", אותה אצרו נגה שמשון ורונה זינגר, ובה מציגים מעצבים מקומיים עבודות שעוסקות באופן ישיר ועקיף במושג הזמן, או מציעות לו פרשנות .2019 אישית. התערוכות יוצגו עד סוף אפריל להקת המחול הקיבוצית, "אסילום" הלהקה המשובחת הזאת, בניהולו האמנותי במארס 4- של הכוריאוגרף רמי באר, תרקוד ב במאי (בקיבוץ 16- (בהיכל התרבות בנתניה) וב כנרת) את יצירתו החדשה "אסילום", מילה שפירושה מחסה. באר, שעל פי רוב יוצר לא רק את הכוריאוגרפיה אלא גם אחראי על עיצוב הבמה והתאורה ומעורב בעיצוב פס הקול והתלבושות, מעדיף לא לפרש את יצירותיו, אלא להניח לקהל לחוות את העבודה בלי הכוונה מוקדמת. ב"אסילום" הוא עוסק במושגים כמו זהות ושייכות, והרקדנים המצוינים נראים כמי שהטמיעו את שפתו האמנותית הסוחפת. בילוי נעים! תרבות בין הטיפות הגשם והקור שוב כאן, ובעוד חודשיים, בגלגל העונות הנצחי יגיח לו האביב עם חג הפסח שיתחיל כרגיל את עונת הטיולים במרחבי הטבע. עד אז, הנה לכם צרור המלצות לבילוי בחללים יעל אפרתי מקורים ומחוממים, עם ילדים ובלעדיהם   . עבודה של מרטין באס מתוך התערוכה "מחבואים" במוזיאון חולון. 1 צילום: שי בן אפרים . עבודה של הצלם יעקב ישראל, מתוך תערוכה במוזיאון האסלם 2 . עבודה מתוך התערוכה "הניצחון על השמש" במוזיאון ישראל 3 . עבודה מתוך התערוכה "בר-בי" בגלריית החווה. צילום: רן יחזקאל 4 . מתוך התערוכה "לא קם כמשה" במוזיאון ישראל 5 1 2 4 3 5 35 שיעור חופשי > 2019 פברואר 2019 פברואר < שיעור חופשי 34

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==