שיעור חופשי / אדר א' תשעט / פברואר 2019 / גליון 127
" "כולנו זקוקים לחסד, כולנו זקוקים למגע/ לרכוש חום לא בכסף, לרכוש מתוך מגע/ לתת בלי לרצות לקחת ולא מתוך הרגל", כך כתב נתן זך, ושרה נורית גלרון. כמורה, אני מזדהה עם לא מעט חוקרים ומורים אחרים הטוענים כי בסביבה הבית-ספרית קיימים לא פעם ניכור, צביעות, אגוצנטריות, ריצוי מתוך פחד וחוסר כבוד. לכן, התחום הקרוב לליבי הוא יצירת תרבות דיאלוגית בשדה החינוך, המושתתת על יחסים הדדיים של כבוד וקרבה בין הצדדים. לצביעת קירות בצבעים מרגיעים, שילוב צמחייה והקמת פינת חי או הכנסת טכנולוגיה ותוכניות ספורט ייחודיות תהיה השפעה מצוינת על האקלים הבית-ספרי, אבל הרבה יותר קשה "להוכיח" תוצאות של השקעה באקולוגיה הפנימית, בהתפתחות רמת המודעות, האינטליגנציה הבין-אישית והרגישות של אנשי החינוך. ועדיין, אני מאמינה בדרכי - ומזמינה אתכם להצטרף אליה. יחד, נוכל להשפיע על השינוי. כלים וספרות מקצועית. 1 באמנות ההוראה התמקצעות מח י י בת בע י נ י התמסר ו ת לטרנספורמציה אישית. אני מוצאת כיום עניין לשלב בעבודתי מיומנויות מגע ותנועה מעולם ,)Focusing( " היוגה, כמו גם "התמקדות ו"חקירה", בגישתה של ביירון קייטי. תחומי עניין אחרים שלי הם מיינדפולנס ודמיון מודרך, תרפיה במשחק, ביבליותרפיה, פילוסופיה לילדים עוד. בין ההוגים הקרובים לליבי בארץ בולט הפילוסוף והמחנך דן לסרי. קראו מספריו. על עונשים ותקשורת מקרבת. 2 יש צורך בהשקעה רבה אך משתלמת כדי "להחליף דיסקט" וללמוד גישה "חדשה". הפסיכולוג האמריקאי מרשל רוזנברג טען כי אפשר אמנם לחשוב שבעזרת עונשים ואיומים אנחנו יכולים להשפיע על ילד לעשות מה שאנחנו רוצים שהוא יעשה; אך השאלה האמיתית, לדבריו, היא מהן הסיבות שבגללן אנחנו רוצים שהילד יפעל. ילד שמרגיש מוערך ואהוב אהבה. 3 יהיה בעל מוטיבציה להצלחה. שאלי את עצמך אם הילדים מרגישים טוב בנוכחותך, וחפשי דרכים יצירתיות להשקות את פרח האינטימיות. ילדים נפתחים לרוח משחקית עם הרבה הומור; והמשחק מלמד כבוד לחוקים, אבל רק כשרוצים לשחק בו. על השימוש בקלפי הודיה הודיות. 4 כתבתי סיפורים רבים, המופיעים בדף הפייסבוק חינוך מואר. אני מאמינה שהתעמקות בנושא תביא לחיים שלכן הרבה נחת. ככלל, להרגיל ילד לנתינה ודאגה למשפחתו ולחבריו - זהו אתגר גדול עבורנו המורים. ילד שאולף לפעול בעל כורחו ייהפך לשונא. לעומת זאת, ילד שלמד להעניק הופך לענק. הודיה עמוקה תאפשר לו לחוש בעל ערך. חנוך לנער על פי דרכו (וזו של 5 אני מאמינה שכל מורה המורה). היא אמנית, שעליה לגלות את אופן הלמידה וההוראה הייחודי לה. בדומה לכך, הקשבה באמצעות הלב חיונית כדי לבנות עם כל ילד את תוכנית הלימודים שלו. חפשו מקורות השראה וצפו עם התלמידים בסרטים כמו "כשהנערים שרים" ו"ללכת שבי אחריו". עוד על עקרונות הגישה תוכלו לקרוא בפייסבוק, בעמוד "חינוך מואר". // על למידה מבוססת יחסים מורה נבוכים פזית גלר פזית גלר עוסקת בהוראה בבית ספר יסודי וכן בעבודה פרטנית עם ילדים והורים. היא פיתחה את גישת "ההוראה המקרבת - תומכת רגשית", ומתמחה בלמידה מבוססת יחסים - שעליה היא מספרת בטור שלפניכם צבעים לחיים 2019 ינואר-מרץ עמותת המורים לקידום ההוראה והחינוך ע.ר. מיסודה של הסתדרות המורים ההרשמה בעיצומה! פעולות עיון ותרבות בבתי מלון מפגשים בגוון אחר סיורים לימודיים סדנאות ארגז כלים מפגשי קולנוע www.itu.org.il הה רשמה באמצעות אתר האינטרנט בלבד: 2019 פברואר < שיעור חופשי 40
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==