שיעור חופשי / אדר א' תשעט / פברואר 2019 / גליון 127

המנדט שלי כמנהלת". פרץ מתייחסת בנוסף לאינפלציית ההקלות. "בשנותי כמנהלת אני רואה יותר ויותר ילדים עם אישורים להקלות, לאו דווקא עם בעיה קשה. אין ספק שיש עליה במודעות ובכמות. בבית הספר הקודם שניהלתי, בדימונה, היה שיעור גבוה יותר של לקויי למידה, אבל דווקא שם לא היתה יכולת להביא אבחון, ובאוכלוסייה יותר חזקה ההורים מביאים יותר אבחונים. לא אגיד שאין אינפלציה, אבל מנהל הוא לא מאבחן. יש לכם בעיה? תקשו על המאבחנים, אי אפשר לגזור מהנתונים הללו שהמנהלים היטו. זו הטעיית הציבור. רוב הציבור לא נכנס לדקויות. אולי התלמידים העתיקו? אולי המנהל נתן להעתיק? זה גרם לנו נזק קשה ביותר". יש טענה שמבחני המיצ"ב גורמים לסחרור של המערכת. מה עמדתך בעניין זה? "אין לי ספק שיש מקומות שבהם הלחץ והתנהלות המערכת מביאים אנשים להתנהגות לא מוסרית. מבחינתי המערכת איבדה כיוון, ומה שקורה בבתי ספר בגלל מבחני המיצ"ב הוא טירוף. לא פחות מזה. מצד אחד, יש חשיבות להערכה. חשוב שנדע איפה נקודות החוזק והחולשה של התלמידים. אבל הפרסום של התוצאות הוביל לכך שכל בית ספר נשפט רק על פי הציונים. לתהליכים ארוכי טווח אין ערך. אם קיבלת ציון נמוך במיצ"ב, אתה חווה חוויה קשה ביותר במשך ארבע שנים, עד המבחן הבא. "פרט לכך, רק שכבת גיל אחת נמדדת. המנהלים מקבלים מסרים שמה שחשוב זה רק ציוני המיצ"ב. לכן לא פעם הם מנתבים את כל המשאבים לשכבה הנבחנת, גם על חשבון שכבות שעות לתגבור, 50 אחרות. אם יש לי לדוגמה אני נותנת אותן רק לשכבת מיצ"ב. "הפרסום הציבורי של התוצאות גורם לעיוות. זה קרה לקולגות שלי, מנהלים שהוזמנו לראשי רשויות וראשי אגפים ברשויות שהם אנשים פוליטיים, ולא מפקחים עלינו, וקיבלו נזיפה. עמדו מנהלים בבושת פנים. העבירו בכל הדרגים את המסר שמה שחשוב הוא המיצ"ב. זו המערכת שלפיה אנחנו ראויים או לא ראויים. גם המפקחת, כשהיא מגיעה לבית הספר, נכנסת רק לשכבת המיצ"ב. "התוצאות לא נעלמות מההורים. נניח שבית הספר נפל במיצ"ב, שום דבר ממה שעשה במשך ארבע שנים לא נרשם לו. הוא שילם מחיר קשה מאוד, אם המשיך בעבודתו ולא מיקד את עצמו במיצ"ב. ולמולו, בית ספר אחר, כושל, פתאום הופך להיות בית ספר מצטיין". אם לא די בכך, לבית הספר גם אין כלל שימוש במיצ"ב, אומרת פרץ. "במקור, המבחנים נועדו להעניק לבית הספר כלי הערכה שיעזור לו לשפר את עצמו. אבל מה זה עוזר לי אם אני מקבלת את התוצאות רק בדצמבר, כשהילדים שנבחנו עלו לכיתה ו'? אנחנו כבר בפאזה אחרת - מכינים אותם לחטיבה". בנוסף, בעידן שבו ההוראה הופכת להיות יותר ויותר מותאמת, העובדה שהתוצאות לא מגיעות בציון שמות מקשה על בתי הספר. "לי כמנהלת אין מה לעשות עם זה. אני עובדת בטירוף כדי להגיע להישגים וכשהתוצאות מגיעות, אף אחד לא עושה עם זה כלום". ביקורת ספציפית העלתה פרץ לגבי שאלון המיצ"ב הבודק אקלים, בטענה שאינו ידידותי לילדים ואינו יעיל. "הם מקבלים עשרות שאלות 1 קטנות שבהן הם צריכים לתת תשובה בין . ילדים מאבדים עניין מהר מאוד ולכן לא 5- ל עונים. בנוסף, אני מקבלת את התוצאות באחוזים. למשל, בשאלה אם חווית אלימות בחודש האחרון. האחוזים לא מלמדים אותי אם רוב הילדים נתנו ציון ממוצע או ששלושה ילדים נתנו ציון גרוע. איך אשתפר? "אנחנו תמיד בוחנים ומנסים לבדוק מה מצב ההישגים של הילדים. אבל ההערכה צריכה להיות בהלימה להוראה. אני בוחנת לפי מה שאני מלמדת. שלא יצפו ממני להוראה חדשנית. הבחינות הן לא על כל תוכנית הלימודים, ולכן מלמדים רק חלק ממנה. "אם מישהו חושב שהתחרות הזו מביאה לשיפור, זה לא קורה. הלחץ והסחרור גורמים לנו לשים את כל הביצים בסל אחד, רק בשכבת גיל אחת. יש בתי ספר שאצלם אין גיאוגרפיה, אין היסטוריה ואין מורשת. אי אפשר לטמון את הראש בחול. זה קורה. לכן אני חושבת שהדבר האחראי הוא שמערכת שרואה כזה נזק, תעצור. צריך לעצור את בחינות המיצ"ב, להקפיא את כל המערכת הזו ולפתוח דיון מחודש. להביא מנהלים ומורים, לשמוע אותם ולחפש חלופה שלא תפגע בתפקוד אלא תסייע לנו לשפר". תמירה גלילי אחר משא ומתן, נחתם לאחרונה הסכם בין אגף השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר ומשרד החינוך לבין הסתדרות המורים, עבור עובדי ההוראה במכללות האקדמיות לחינוך. ההסכם מהווה חלק מתהליך האקדמיזציה של המכללות האקדמיות להוראה, וצפוי לאפשר את התאמת המבנה שלהן לזה של יתר המכללות האקדמיות. במסגרת ההסכם שונו דרגות הקידום והותאמו לדרגות הנהוגות בכלל המכללות האקדמיות; ניתן למרצים במכללות אופק קידום המעודד מצוינות אקדמית ונקבעה מסגרת לעידוד פרישת כוח האדם. ההסכם החדש מהווה נדבך גדול וחשוב בשיפור איכות ההוראה במכללות האקדמיות לחינוך, שכן הוא יוביל לגיוס סגל בכיר להוראה, ובכלל זה להשבחת הכשרת המורים. הוא מניח תשתית איתנה במערך הפעולות לקידום התלמידים ומערכת החינוך בישראל. הממונה על השכר במשרד האוצר, קובי בר נתן, מסר כי "הכשרת עובדי הוראה למערכת החינוך היא זו שתאפשר כניסה של מורים טובים יותר למערכת החינוך, המהווה נדבך הכרחי בכינון כלכלה חזקה ויציבה. ההסכם שנחתם יחזק את מערכת הכשרת המורים וישפר את מערכת החינוך לטובת כלל אזרחי ישראל". בתוך כך נחתם הסכם חשוב נוסף עם מנהלי מחלקות לחינוך ברשויות המקומיות. ״מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות הם אנשי מקצוע מהמעלה הראשונה שרובם המכריע היו מנהלי בתי ספר או שימשו בתפקידי ניהול בכירים״, מסביר אבי קמינסקי, סמנכ״ל חינוך וחברה בעיריית הוד השרון ויו״ר איגוד מנהלי החינוך ברשויות המקומיות ומוסיף כי ״במהלך השנים נוצרו עיוותים בשכרם של מנהלים אלה ואותם ביקשנו לתקן בהסכם השכר האחרון״. קמינסקי מצביע על העובדה שראשי הרשויות המקומיות היום שמים דגש מיוחד על איכות מערכות החינוך שלהם (הפורמלית והבלתי פורמלית) ולפיכך מחויב מאמץ לתגמל את מנהלי אגף החינוך בהתאם למידת המקצועיות והאחריות הנדרשת מתפקידם. "הסכם השכר יאפשר למנהלי האגפים לעבור מתפקידי ניהול בתי ספר לרשויות המקומיות בלי לפגוע בשכרם ובתנאי עבודתם (ובהם ימי מחלה, קרן השתלמות וכדומה)", הוא אומר. לדברי קמינסקי הסכם השכר החדש הוא תוצאה של מאמץ המכוון ״לפרוץ את תקרת הזכוכית של מנהלי אגפי החינוך שהם חלק בלתי נפרד ממערך התפקידים במערכת החינוך״. הוא הוסיף ש״אף שהמשימה טרם הושלמה ויש עדיין לא מעט אתגרים לקראת הסכם השכר הבא, ההסכם הנוכחי הוא משמעותי ופורץ דרך״. מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, הדגישה כי אלו הסכמים שמביאים עימם בשורה. "הסכם המכללות יקדם את מעמד המרצים במכללות, יתגמל את מורי המכללות על עבודתם המשמעותית ויאפשר למרצים קידום מקצועי ששכרו בצידו. ההסכם מבטיח את המשך הייחודיות של המכללות להוראה ומעגן את תנאי הפרישה לכלל עובדי ההוראה במכללות האקדמיות להוראה. "כמו כן, הסכם מנהלי המחלקות לחינוך ברשויות המקומיות יתגמל את המנהלים על מקצועיותם ויאפשר לכוחות הטובים ביותר להגיע למחלקות החינוך ברשויות המקומיות״, הוסיפה בן דויד. יעל אפרתי הישג להסתדרות המורים: הסכמים פורצי דרך עבור עובדי הוראה במכללות האקדמיות לחינוך ומנהלי מחלקות לחינוך ברשויות המקומיות אקטואליה יו"ר תא המנהלים בהסתדרות המורים, "אם מישהו דליה אדל פרץ: חושב שהתחרות הזו מביאה לשיפור, זה לא קורה. הלחץ והסחרור גורמים לנו לשים את כל הביצים בסל אחד, רק בשכבת גיל אחת" 03-6928223 : פקס | 03-6928222 : טלפון | 6296912 תל אביב 8 רח’ בן סרוק www.itu.org.il למ ידע והרשמה: אתר האינטרנט 67,795 סדנאות 1712- עובדי הוראה השתתפו בכ והרצאות לקידום ופיתוח ההוראה ומעמדה. הסדנאות וההרצאות מבוצעות על פי הזמנת מוסדות החינוך ומיועדות לצוותי מורים במוסדות החינוך, קבוצות על פי תפקידים או שלבי חינוך, ולכל הרכב אחר. 35,231 מחזורי פעילות, 412- משתתפים לקחו חלק ב 843- עיון ותרבות בבתי מלון, והשתתפו בכ סיורים. 459- הרצאות ואירועים, בכ מפגשי עמיתים בשבתות ובחופשות בבתי מלון באווירה חברתית ונינוחה. הפעילויות תואמו לצרכיהם של העמיתים חינוך הממלכתי, הממלכתי דתי, והערבי וכללו הרצאות, דיונים, סיורים לימודיים, אירועים תרבותיים ועוד. 8,477 63- משתתפים לקחו חלק ב 42 “מפגשים בגוון אחר“ כולל "מפגשי קולנוע" 4,906 סדנאות 180- עמיתים השתתפו ב במסגרת "ארגז כלים" סדנאות עבודה בקבוצות קטנות, הכוללות התנסות חוויתית, אישית כולל שתי סדנאות עם לינה. ומעשירה 3,806 משתתפים לקחו חלק סיורים לימודיים. 105- ב הסיורים הלימודיים (סניפיים וארציים) כללו ביקורים ביעדים שונים והדרכות בנושאי הכרת הארץ, נופיה, עברה ההיסטורי ועוד. הסיורים התקיימו בשעות אחה”צ ובחופשות סיורים עם לינה. 5 הסיורים כללו יום שלם. 1,972 עמיתים לקחו חלק בארוע שנה לעצמאות ישראל. 70 מגוון סיורים שיצאו מרחבי הארץ והתכנסו לסיום לארוע מרכזי בבניני האומה. 757 עמיתים השתתפו כנסים ארציים 3- ב הכוללים לינה. 122,944 2018 משתתפים לקחו חלק בפעולות עמותת המורים בשנת 70 שנה לעצמאותישראל ו נ ח מ צ ו ו נ ח ר פ 2 0 1 8 - ב עמותת המורים לקידום ההוראה והחינוך ע.ר. מיסודה של הסתדרות המורים טקס חתימת ההסכם. שני מימין - עזרא גנור, יועץ כלכלי; שלישית מימין - יפה בן דויד, מזכ"לית ההסתדרות; במרכז - גד דיעי, מ"מ המזכ"לית; שלישית משמאל - עו"ד רחל בורברג, יועצת משפטית של ההסתדרות; ראשון משמאל - אבי קמינסקי, יו״ר איגוד מנהלי החינוך ברשויות המקומיות 2019 פברואר < שיעור חופשי 4

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==