שיעור חופשי / תשרי תש"פ / ספטמבר 2019 / גליון 129
שיטה חינוכית חדשנית רווחת בעוד ועוד בתי ספר - ומזמינה את התלמידים והמורים לקחת חלק בתהליך המדעי, לצאת לשטח, למדוד, לצפות, לחקור - ולספק למדענים באקדמיה מידע תמירה גלילי רב ומשמעותי איור: לאו אטלמן "מיינדיוקייט", פועלת בבית הספר סגול למדעי המוח באוניברסיטת תל אביב, ובה בין השאר מפתחים חדרי בריחה המיועדים ללמידה. כיום מתנסים בהם סטודנטים למדעי המוח הלומדים עקרונות מדעיים בדרך של משחק ופתרון חידות. וזו רק אחת הדוגמאות. מרכז נוסף לפיתוח וחקר של למידה בבתי ספר, שרובם יסודיים, פועל באוניברסיטת חיפה בשיתוף עם הטכניון. שותפה בו קבוצה של חמישה חוקרים שזכתה בהפעלת אחד מחמישה מרכזי למידה משמעותית של משרד החינוך ובמענק מהקרן הלאומית למדע. מלבד הוד, שני חוקרים הם מהפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה – יעל קאלי ודני בן צבי, ושתי חוקרות נוספות הן איילת ברעם צברי וטלי טל מתחום החינוך למדעים וטכנולוגיה בטכניון. לצדם עובד צוות שלם המורכב מאנשי אקדמיה נוספים ודוקטורנטים ומאסטרנטים היוצרים את התיווך בין מוסדות המחקר לבתי הספר. "הגדרנו למידה משמעותית בין השאר על ידי יצירת הקשרים בין מה שקורה בעולם האמיתי, במחקר ובבתי הספר", מסביר הוד. "הלמידה כיום מנותקת מאוד. אם חושבים על מתמטיקה, למשל, הלמידה מופשטת מאוד, לא יישומית. אנחנו חיפשנו למידה שעוסקת בבעיות חברתיות אמיתיות כדי שתהיה רלוונטית לתלמידים. זו החדשנות האמיתית. טכנולוגיה היא רק אמצעי". למרכז הפועל באוניברסיטת חיפה יש כמה פרויקטים המשלבים חדשנות בלמידה. באחד מהם, משמשים ארגזי חול המשולבים בטכנולוגיה של מציאות רבודה ללימוד ניווט וטופוגרפיה בתיכון. הנושא שסביבו נתפרו פרויקטים שונים ששולבו בבתי הספר יסודיים הוא "מדע אזרחי". כך נקראים פרויקטים מדעיים שיש להם היבטים חברתיים וקהילתיים. "מדע אזרחי עוסק בשיתוף פעולה בין מדענים ואזרחים, ובמקרה זה, תלמידי בית ספר", מסביר הוד. "כלומר, בפרויקט משתתפת גם הקהילה - ההורים והמשפחות - וזה הערך לכל הצדדים. Win-Win המוסף שלו. זה הילדים עוסקים במשהו מרתק ואמיתי, שקורה כאן ועכשיו". בתי ספר, 17- עד כה הפרויקט פעל ב מורים. בחלק מבתי הספר האלה 50 והשתתפו בו הוא ימשיך גם השנה. לדברי הוד, "זו תופעה עולמית שמתרחבת, ויש בה הרבה חדשנות. חוקרים של בעיות אקולוגיות זקוקים לנתונים רבים שהם לא יכולים לאסוף לבד. כך למשל, הבעיה של מדוזות בחופים. יש הרבה מדוזות והחוקרים צריכים לדעת איפה הן, מתי הן מופיעות ובאיזה חופים. לאזרחים שמתרחצים בים יש אינטרס להשתתף בזה". עוד דוגמה לשיתוף פעולה בין מדענים לאזרחים היא הבעיה של זיהום האוויר כתוצאה מהמפעלים במפרץ חיפה. "יש אנשים שמודדים את הזיהום ומכניסים למאגר הנתונים. החוקר יכול להשתמש בנתונים הללו", הוא אומר. "החיבור של בית הספר עם האוניברסיטה פועל בכמה מישורים", מסבירה גלית ישראלי, רכזת הפרויקט בבית הספר "אמירים" בבנימינה. "בבית הספר נלמד נושא המדע האזרחי, ותוך כדי כך חוקרים את התהליך ואת ההשפעה שלו על הילדים, על המורים ועל ההורים. המטרה היא לבדוק את התהליך כשיטת לימוד פורצת דרך - כשחוברים יחד ולומדים בפועל דברים שנחקרים באוניברסיטה". "המחקר שלי בוחן את הפרויקט על ממדיו השונים", מסביר הוד. "מבחינת התלמידים, חוץ מהידע, חשובה אף יותר הגישה למדעים, ההבנה מה זה מדעים, או איך אני יכול כ שחושבים על כיתת המחר עולים בדמיון מסכי מחשבים, תוכנות מורכבות ואפליקציות; אבל אף אחד מאלה לא מוזכר בשיחה עם ד"ר יותם הוד, מומחה לחדשנות וטכנולוגיה בחינוך מאוניברסיטת חיפה. הפרויקטים הבית-ספריים שהוא מעורב בהם בתחום המדעים, המכוונים לפיתוח של מיומנויות מורכבות של למידה וחקר, עוסקים בקולות ציפורים, בעקבות של קיפודים וגיריות, בנחילים של מדוזות ועוד. הוד מאמין כי העניין של הילדים מתעורר באמצעות למידה פעילה וחווייתית של עולמות התוכן הקשורים לאקולוגיה, לסביבה וטבע, ואיסוף נתונים בפלטפורמות מגוונות הכוללות אפליקציות וניתוחם. כך, הוא אומר, הם קולטים ידע בלי להרגיש, ובעיקר - עושים מדע, הלכה למעשה. זה כמה שנים שבעולם, וכיום גם בישראל, יש עניין גדול בחשיבה על החינוך בעתיד. זאת בהנחה שיש לשדרג ולפתח את הלמידה, כך שבוגרי מערכת החינוך יהיו מוכנים לשוק העבודה העתידי שבו יידרשו מיומנויות אחרות ומורכבות יותר. בראש ובראשונה, החוקרים מדברים על למידה עצמאית המבוססת על חקר - וזהו חקר אחר, השונה מהמושג השחוק עד דק. מדובר בפיתוח ביקורתיות, ביכולת לדייק בשאילת שאלות חקר, באיסוף נתונים בפלטפורמות מגוונות והשוואה ביניהם. מדובר גם בלמידת עמיתים משוכללת, באופן עצמאי, שבה המורה משמש מנחה בלבד. מיומנויות למידה חדשות אלה מבוססות בנוסף על חזית המחקר של מחקרי מוח. מיזמים שונים של חדשנות בחינוך מתבשלים כיום במאיצים שבהם עובדים שכם אל שכם אנשי טכנולוגיה ואנשי חינוך, או במעבדות חדשנות במוסדות מחקר. מעבדה כזו לחדשנות, בשם התלמידים של היום הם המדענים של מחר 11 שיעור חופשי > 2019 ספטמבר 2019 ספטמבר < שיעור חופשי 10
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==