שיעור חופשי / תשרי תש"פ / ספטמבר 2019 / גליון 129
איזו ילדה היית? "הייתי ילדה בודדה. גדלתי בתקופת הלינה המשותפת בקיבוץ להורים ניצולי שואה וסבלתי בשתי החזיתות. אמי ז"ל אהבה אותי מאוד והיתה מסורה לי בדרכה, אך התקשתה לקרב אותי אליה. לא היה רגע בילדותי שבו חשתי שיש לי קשר אינטימי ממשי עם מישהו. הרגשתי שאני חיה על אי בודד פרטי שיצרתי עבור עצמי. "בנוסף לכל הצרות שלי, הייתי ככל הנראה ילדה מחוננת, דבר שרק הקטין את סיכויי לילדות נורמלית מפני שבאותה תקופה לא היו שום אמצעי אבחון והתייחסות לתופעה. נאלצתי לגדול בקבוצת ילדים שבה הרגשתי באופן קבוע שאני מפותחת יותר מבחינה אינטלקטואלית, רגשית, ולרוע מזלי גם פיזית, כי הייתי גבוהה. במשך כל ילדותי סבלתי מבושה ומרגשות אשם על כך שאני 'יותר מאחרים'. "כילדה הייתי שמחה לוותר על כל המתנות שקיבלתי ולהיות פשוט רגילה. מצאתי מקלט בספריית הילדים בקיבוץ. בלעתי ספרים במהירות מסחררת והסתגרתי בעולם הדמיון הרחב והמפותח שיצרתי. היום אני יודעת שמה שעברתי הכין אותי להיות סופרת". מתי פרסמת לראשונה, ומה את זוכרת מהחוויה? "החל מגיל ארבע כתבתי עשרות שירים שאמא שלי הייתה רושמת בכתב ידה הגלותי ובשגיאות כתיב במחברת מיוחדת. כשהייתי בת שבע אמי החליטה לשלוח אחד משירי לעיתון 'משמר לילדים'. מה רבה היתה הפתעתי כשראיתי את השיר שלי מודפס בעיתון! עד היום אני זוכרת בעל פה את השיר העוסק בתפוז, או 'תפוח זהב' כפי שקראתי לו בשפתי הפיוטית. שבוע ימים התהלכתי בקיבוץ בגאווה כטווס ואמי לקחה חלק בתהילתי. "שבוע לאחר מכן קיבלנו את הגיליון החדש של 'משמר לילדים' ולתדהמתנו גילינו שהתפרסם בו שיר של ילד אחר מהקיבוץ. השיר האחר לא עמד בקריטריונים האמנותיים הגבוהים של מחברת 'תפוח זהב'. לאכזבתי הבנתי שהעיתון לא פרסם את שירי בשל ערכו המיוחד אלא מפרסם כל שיר של ילד שמגיע למערכת. זאת היתה מכה קשה לגאווה שלי. אבל שיכרון הפרסום נותר בי מאז ועומד כנראה ביסוד התשוקה שלי לפרסם". אילו דמויות משמעותיות את זוכרת מתקופת הלימודים? "למזלי בורכתי במורה נהדרת שליוותה אותי מכיתה ב' עד ו'. שמה רחלי דנגורי ועד היום אני מתרגשת כשאני פוגשת אותה. בקיבוץ ברקאי ילדים בלבד. 12 שבו גדלתי היינו קבוצה של רחלי היתה גם המחנכת וגם המורה שלימדה אותנו כמעט את כל המקצועות. היא היתה הדמות היציבה שפגשנו מדי בוקר, המבוגר האחראי בחיינו, והיא הקנתה לנו לא רק חומר לימודי אלא גם ערכים ומוסר. ההשפעה שלה עלי היתה משמעותית, ואני אסירת תודה לה שנתנה מקום לשונות שלי בתוך הקבוצה. "בכיתהג',למשל,היאאפשרהליולילדהנוספתלכתוב מחזהשהכיתההציגהבסוףהשנה.בחרנולכתובגרסהמחורזת של'החלילןמהמלין'.אתהשיריםשכתבנוהלחיןהמורהלמוזיקה ועדהיוםבפגישותמחזור,בניהכיתהשלימזמזמיםאתשירי החלילן.עבוריזוהיתהחוויהמעצימה.הילדותשלילאהיתה קלה,ואםלאהייתיזוכהבדמותיציבהוחיוביתשלמורהאני חוששתשמצביהיהעלוללהיותגרועבהרבה". על אילו נושאים את כותבת ומדוע? "קשה לעשות הכללות מאחר שכתבתי גם רומנים ריאליסטיים ('אישה באור', 'מכונת הנצח של אלכס'), גם פיקשן היסטורי ('מקום בטוח ללב'), גם טרילוגיית פנטזיה ('הלווייתן מבבל'), ועכשיו אני מוציאה לאור את ספר הילדים 'מילה וחוטפי החלומות'. לרוב אני עוסקת בנושאים שמשקפים בצורה כלשהי את החוויות שעברתי. שמתי לב שאני מרבה לעסוק בתמות של התבגרות וגיבוש זהות, של בחירות מוסריות ושל דמיון מול מציאות. לרבות מהדמויות שלי יש תשוקה עזה למופלא ולנשגב, לאהבה רומנטית או פשוט לחיים שנכונים וטובים יותר עבורן". . ספרי על ספרך האחרון "'מילה וחוטפי החלומות' הוא ספר ילדים ועוסק במקומו של 13 עד 8 שמיועד לגילאי 12- הדמיון בחיינו כילדים וכבוגרים. מילה בת ה גרה עם אביה ועם אשתו החדשה אביגיל. מילה לא אוהבת את חייה העמוסים והתובעניים ומעדיפה לבלות את זמנה בחלומות בהקיץ. ביום הולדתה היא רבה עם אביגיל ומוצאת באינטרנט מודעה נוצצת שמיועדת לילדים בלבד. המודעה מבטיחה לה שתקבל בסודי סודות רובוטית אנדרואידית זהה לה בדיוק, שתלך במקומה לבית הספר ותמלא את כל חובותיה המשעממות. איש אינו חייב לדעת על הכפילה שלה. אפילו לא הוריה. "ההצעה המפתה מלהיבה את מילה. היא לא משערת שבואה של הכפילה יסחף אותה להרפתקה מסוכנת ומסתורית. היא נאלצת לעזוב את ביתה, מצטרפת לחבורה של ילדי פרא שמתגוררים באוטובוס נטוש על שפת הים ופוגשת את מנהיגם האמיץ. יחדיו הם נמלטים ממדען סיני גאון המחליף ילדים ברובוטים כפילים. דוקטור צ'או הסיני חוטף את הילדים האמיתיים וגונב מהם את הדבר היחיד שאין לכפיליהם המושלמים – דמיון וחלומות. האם מילה תצליח להציל את עצמה ואת חבריה מידי חוטפי החלומות?". ספרי על מפגשים שלך עם תלמידים. "בשנים האחרונות קיימתי עשרות מפגשים מרגשים עם תלמידים בבתי ספר בכל רחבי הארץ במסגרת סל תרבות. ילדים הם קהל נהדר אבל גם מאתגר. חייבים לשמור מולם על רמה גבוהה של אותנטיות אישית ועניין עלילתי, אחרת הם מאבדים עניין מיד. כשיודעים איך לעניין אותם הם מתמסרים ונפתחים וזה פשוט נפלא. החלק האהוב עלי במפגשים הוא השאלות שלהם. הם כל כך מקוריים! תמיד אני יוצאת מופתעת וצוחקת. אני מחכה בסקרנות לספר לילדים על 'מילה וחוטפי החלומות' ולשמוע את הרעיונות והתגובות שלהם". איזה מקום בבית את אוהבת במיוחד? "את חדר השינה שלי! זה החדר הנשי המיוחד שלי. על מוט הווילון תליתי שמלות שאני אוהבת את הצבעים שלהן והן מתנופפות ברוח ביחד עם פעמוני הרוח שמצלצלים. ליד המיטה יש לי ערימה ענקית של ספרים חדשים לקריאה והרבה ספרי שירה ישנים שאני אוהבת להרגיש לידי. אני נהנית להתפנק בין הכריות עם כוס תה, לקרוא ולהירגע. כשאחת הבנות שלי זקוקה לפינוק ולהתאוששות מההתמודדות עם הצרות שלה אני מזמינה אותה למיטה שלי להירגע ולקרוא סיפור. הבנות שלי מתות על זה". לימונדה בעיצומו של קיץ לוהט יצא ספר מרענן וקריר על שני ילדים שהחליטו לפתוח דוכן לימונדה. הדוכן הצליח מעבר למצופה, העסקים גדלו וגדלו ובסוף הם הבינו שעדיף להשאיר את הכל בממדי החצר הקטנה של סבתא. חוץ מהעלילה החמוצה- מתוקה אפשר להתענג על המעשה הסיפורי עצמו, המחורז לעילא, ועל האיורים הנפלאים של אביאל בסיל. ספרות ישראלית במיטבה. עדי זליכוב רלוי, איורים: אביאל בסיל. הוצאת 4+ "ידיעות ספרים", לבני ארמון בחול ספר קיץ ישראלי נוסף, הפעם במסורת הפיקצ'ר בוק. הכפולה הפותחת מדגימה חלקת חוף טיפוסית וצפופה. רגע לפני שנפתחת השמשיה מתחילה הגיבורה לבנות ארמון בחול. מכאן ואילך נפרש הארמון על כל הדף וצרפתי מאפשרת לנו להיכנס פנימה אל בין חדריו. בכל דפדוף אנחנו מגלים את פרטי הפרטים בחדרים המעוצבים. אל גרגרי החול מצטרפים גם מלכים ומלכות שעורכים מסיבה, והכפולה הבאה מזכירה קצת את "סעודה אצל המלכה" של הקומיקסאית רותו מודן. גם אצל צרפתי יש נגיעות קלות של קריקטורה בעיצוב הדמויות המאכלסות את הארמון. החלק הכל-כך ישראלי מגיע לקראת הסוף, כשאורחי הארמון פותחים במלחמת קובבות סוערת שמסתיימת, איך לא, בגל גדול וכחול. מקסים! 4+ עינת צרפתי. הוצאת "כתר", לבני סבא, מוריס ואני מעטים הספרים לילדים שעוסקים במוות, ובוודאי כאלה המיועדים לגיל הרך. מירי חנוך רבת הכישורים הרימה את הכפפה ורקמה סיפור כזה, שגיבורו הוא ילד בגיל הגן ממשפחה חד-הורית. האפשרות של מוות והיעדר מופיעה כבר בשורות הפתיחה, כשהסבא מגיע לאסוף את הנכד: "מוריס השלישי הוא הכלב של סבא שלי, לפניו היו מוריס השני ומוריס הראשון", מסביר המספר. שגרת ימי השלישי של הסב והנכד נקטעת עקב מחלה, והגיבור משתף בפחד הכמוס שיאבד את סבו האהוב. הסיפור מורכב מאינספור נוכחויות והיעדרויות של גיבורים וחפצים, ובצד הרמיזות יש עיסוק ישיר ברגשות ובתחושות. האיורים מרמזים למקומות רחוקים (וראו את גדר האבן ולוח המודעות) וסקאלת הצבעים המונוכרומטית נותנת ביטוי למורכבות הרגשית של העלילה. הנחמה, כך עולה, נשענת על זיכרונות טובים. מירי חנוך, איורים: ברנט מונטס. הוצאת "כתר", 5+ לבני אני מחליט מה יהיה , על 70- שמוליק מספר לבתו על ילדותו בשנות ה אביו שנהרג עוד לפני שנולד, על סבא שלו שאהב ונפטר, על אמו המסורה ועל חבריו להרפתקאות ילדות נפלאות. הבת מצדה, משתפת אותו בחוויותיה הראשונות בתחום הכדורגל, הקמת נבחרת הבנות וההכנות למשחק קובע מול נבחרת הבנים. אין כאן גיבורי על או טריקים מיוחדים, אולי רק מטריה אחת שאפשר לנסות לרחף איתה וליפול על ערימת חול; ובכל זאת, אי אפשר שלא להתאהב ולהתענג על ההומור, האמפתיה והבנת לב האדם שמוקרנת מכל שורה. זפרן, שאיירה בכישרון את הסיפורים, מפגישה את האב ובתו בצורה יפה על גבי הכריכה. הדיאלוגים הקצרים ביניהם בכל פרק יוצרים תבנית מקסימה המחברת בין חוויות ילדות בהפרש של כמה עשורים וכמה המצאות טכנולוגיות מרשימות. מובטחת חווית קריאה נפלאה, גם לילדי שנות האלפיים וגם .60-70- לילדי שנות ה שמואל חיימוביץ, איורים: אילנה זפרן. הוצאת 8+ כנרת, לבני קסמים ועוגה 24 תעלומה בלשית מותחת וסיפור התבגרות מרגש על רקע חנות קסמים ושני ילדים שאוהבים אותם. כל פרק נפתח בתיאור של קסם מ"סודות הקוסמים הגדולים" וקשה שלא להבחין שגם המחברת עצמה מכירה כמה וכמה סיפורים על קוסמים ועל עולמם; החל ממלון קמפינסקי ועד מר ברודי. הילדים חושפים שני פושעים הגובים דמי חסות מבעלי העסקים בשכונה, ומצליחים לכלוא אותם (בעזרת העוגה) עוד לפני המשטרה. אורית קוריצקי, איורים: רונה מור. הוצאת 9+ "כתר", לבני קלאסיקה מתורגמת שתי קלאסיקות תורגמו לאחרונה לעברית, והן שיעור מרתק ברב-תרבותיות. בארצות דוברות אנגלית אין ילד שגדל בלי לקרוא את "ארנב הקטיפה", שהוא ה"איה פלוטו" המקומי. הרבה לפני "צעצוע של סיפור", עסקה המעשייה היפהפיה בחייהם הנסתרים של הצעצועים בחדר הילדים. "אמיתי זה משהו שקורה לך כשילד אוהב אותך לאורך זמן, לא סתם משחק בך אלא באמת אוהב אותך", מסביר סוס הצעצוע בפתיחה. והארנב, שנפש הילד נקשרה בו והפך להיות "אמיתי", מלווה את הילד שלו ברגעים קסומים וברגעי מחלה. אך יום אחד, כשהוא מוגלה ומאיימים לשרוף אותו מאחר שהוא נושא חיידקים מדבקים, הוא זוכה באפשרות לחיות עם ארנבים אמיתיים בשדה. מרג'ורי וויליאמס היגרה מבריטניה לארה"ב אחרי מלחמת העולם הראשונה והביאה איתה את הנופים האנגליים של חדר הילדים והיער היא רקחה מהם סיפור על 1922- הבריטי. ב חברות, על מה שאמיתי ועל מה שמזויף, על נאמנות ועל נטישה. הריתמוס של המעשייה הוא עדות למאה השנים (כמעט) מאז שיצא לאור. מאז הוא זכה לעיבודים רבים גם לקולנוע וגם לתיאטרון. זהו התרגום השני לעברית (קדם לו תרגומה של מאירה פירון בהוצאת טל מאי), והאיורים היפהפיים של שרה מסיני לא נופלים ומעלה. 5 מאיורי המקור. לבני אלוהים אתה שם? זאת אני, מרגרט ספר קאלט נוסף הוא ספרה המצויין של ג'ודי בלום (מעצמה ספרותית נערצת), אחת הסופרות 70- הפוריות והמוכשרות לבני נוער. בשנות ה , היטיבה בלום לתאר את חיי הנפש של 80- וה מתבגרים, שם ובעצם גם כאן ובכל מקום, עוד לפני שהיה מקובל לעסוק בנושאי התבגרות מינית בצורה ישירה בפיקשן. בלום גם נתנה הוראות כיצד להתאמן על נשיקות, וחיברה לחש שנה אחר 40-50 . בלתי נשכח לצמיחת החזה כך, הספרים שלה עדיין רלוונטיים. גיבורת הספר הזה, מרגרט, שגדלה אצל אב יהודי ואמא קתולית, מנסה במשך שנה לברר לעצמה לאיזו דת היא רוצה להשתייך ומחכה לבוא הווסת הראשונה. במעבר שלה לפרברים היא נאלצת להתרחק מסבתה האהובה אבל זוכה בחברות חדשות, עושה את צעדיה הראשונים בתחום ההתבגרות ולומדת על עולם המבוגרים המורכב. כל קוראת תזדהה איתה בקלות. לצד סוגיות הרות גורל כמו פדים יש גם עיסוק בתיאולוגיה ובאפשרות לבחור את הדת אליה תשתייך (או לחיות ללא דת בכלל). התרגום הנפלא והעכשווי, שמגישה שהם סמיט 50 וגם בנות 12 המוכשרת, הוא כזה שגם בנות יוכלו ליהנות ממנו. הפסקאות האישיות שלה על אתגריו ובחירותיה המושכלות מיועדות במיוחד לאילו האחרונות, שגדלו על הספר בצעירותן. מורים כותבים עיניים בגב שישה מבטים על חינוך הספר בוחן את מערכת החינוך מבעד עיניהם של תלמיד, מורה, הורה ומנהל בית ספר, וגם מזווית הראייה של העתיד. זהו מבט המבקש להקיף את המורכבות של החינוך מכל צדדיו ולהציע דרכים מעשיות לשיפור ולשינוי עמוק. השילוב בין הזווית האישית לבין התובנות העקרוניות מעניין ומחכים. משה (קינלי) טור-פז שבועיים רק מים הספר עוסק בהפרעות אכילה והתמודדות איתן. הסיפור מבוסס על ניסיונה של המחברת שמשתפת בסיפורים הקצרים, בדרכי ההתמודדות ובקשיים מאז גיל הנעורים. קונפורטי היא ביבליותרפיסטית וגם מרצה לבני נוער על הפרעות אכילה. ענת קונפורטי, הוצאת ניב ספרות הילדים החרדית ניתוח מאפייני ספרות הילדים החרדית שנענית לצורכי הילדים כפי שהחברה מבינה צרכים אלה, ולאור האידיאל הרצוי. ספרות זו משקפת הווי חיים קיים מילדות ועד בגרות בחיק המשפחה. בנוסף לתיאור המציאות מוצגים, כמקובל בספרות הדידקטית, המודל לחיקוי, מוסר ההשכל והלקח הברור. אסתר מלחי, הוצאת ספרא // ספרים אתנחתא // סופרת בנעלי בית אתנחתא גלית לוי ספרות ילדים // "כילדה, הייתי שמחה להיות פשוט רגילה" הגר ינאי, סופרת לילדים, למבוגרים ולכל מי שבאמצע, היתה ילדה חכמה וגבוהה היא כותבת שירים 4 מדי לגילה, שמצאה מקלט בספריית הילדים בקיבוץ. מאז גיל רווית שרף - ועד היום, הגיבורים שלה אוהבים לברוח לעולם הדמיון הגר ינאי. "למזלי, בורכתי במורה נהדרת שליוותה אותי מכיתה ב' ועד כיתה ו'" צילום: מור ברנשטיין 31 שיעור חופשי > 2019 ספטמבר 2019 ספטמבר < שיעור חופשי 30
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==