שיעור חופשי / תשרי תש"פ / ספטמבר 2019 / גליון 129
מימין למעלה, עם כיוון השעון: להקת שלווה מרגשת את הקהל, טררם מקפיצים את כולם - והארוחה העשירה שסיפקה הזדמנות למנוחה ושיחה קלה כיתוב תמונה צילום: קרדיט צלם אקטואליה נ מורות וגננות 1,500- תחיל מהסוף: כ מחויכות (ויסלחו לי הפעם מיעוט המורים) גודשות את האולם הראשי של בנייני האומה בירושלים ומצטרפות לשירתה של להקת "שלווה". הקונצרט המרגש הזה חתם את כנס הקיץ של עמותת המורים שנערך בתחילת יולי ועמד בסימן "העתיד כבר כאן". הרפרטואר של "שלווה", הרכב שכולל גם זמרות ונגנים בעלי צרכים מיוחדים, הביא לבמה עיבודים מיוחדים לנכסי צאן ברזל ישראלים דוגמת "פזמון ליקינטון" ו"ירושלים של זהב", והצליח לטעון מחדש את המושג "ניצחון הרוח". ועכשיו נחזור להתחלה. לרחבה הגדולה שלפני בנייני האומה הגיעו האוטובוסים הרבים מכל קצוות הארץ לאירוע שמתקיים כאן מדי שנה. אכסדרת האולם לבשה חג, פוסטרים, פרחים ופינות ישיבה מזמינות שביניהם התקיימו מפגשים של מורות ומורים שחלקם, אפשר להניח, נפגשו כאן בפעם האחרונה בקיץ שעבר. כולם נהרו פנימה לכיוון דוכני ארוחת הבוקר, שם נרשם בשעת בוקר מוקדמת יחסית ביקוש ער. היה מרענן לראות את המשתתפים הבאים שהסתובבו במקום ובידם קונוס נייר ובו ירקות טריים, כחלופה ירוקה ובריאותית לבורקס ולרוגלעך עתירי השומנים. בתוך האודיטוריום התיישבו המורים לפתיחת הפרק הרשמי של האירוע. הוא החל בדברי ברכה של אבי קמינסקי, יו"ר הוועד המנהל של עמותת המורים, שקבע כי חלק מהעתיד כבר כאן, ודווקא בתקופה שבה הטכנולוגיות מתפתחות ומשתכללות יש לדבר על ערכים: צדק, שוויון, יושרה וסולידריות חברתית. קמינסקי הביע תקווה שערכים אלה ימשיכו ללוות אותנו גם בעתיד והסביר שגם בעולם העתידני אין תחליף למורה - זה שמשמר ומטפח ערכים וגם מעורר את סקרנות הילדים ומביא אותם, למשל, לקרוא ספרים. יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים, קבעה בדבריה כי כדי לקום כל בוקר ולצאת לעבודת המורה התובענית אין די בתחושת שליחות. היא הוסיפה כי למקצוע הזה, מהשוחקים ביותר, לא מוצע תגמול כספי הולם. בן דויד הבטיחה שבשנה הקרובה, באמצעות הסכמי השכר, תיאבק הסתדרות המורים על תגמול הוגן וראוי לכל עובדי ההוראה. במקביל יושם דגש על הפחתת השעות הפרונטליות ועל כיתות קטנות יותר. בן דויד הוסיפה כי לאחרונה מתבררת בעיה מדאיגה: אנשי חינוך צעירים ומצוינים שהגיעו למערכת מתוך אהבת הילדים ואמונה בעשייה החינוכית עוזבים אותה אחרי שנים ספורות. "מבדיקת הגורמים למהלך המצער הזה", אמרה, "התברר כי למורים קשה לשתף פעולה עם המטלות הביורוקרטיות המוטלות עליהם ועם משכורת שאינה מספקת". בן דויד קבעה כי תיאבק למען שינוי התנאים ועדכנה כי בשבועות האחרונים תוקן עוול חישוב ימי המחלה. לתשואות רועמות של הקהל היא זכתה כשהודיעה שתדרוש מסלול קל ופשוט לחישוב הפנסיה, וזאת על פי המשכורת האחרונה. "לא משעמם לנו, יש כל יום מאבק חדש", אמרה, "אנחנו ארגון עובדים חזק שיוצא למאבק על מה שמגיע לנו בכל זירה אפשרית: בכנסת, בבית המשפט וברשויות המקומיות. החינוך עולה כסף אלא שזאת ההשקעה המשתלמת ביותר לטווח הרחוק". לסיום, הציעה לקהל "ליהנות בחופשה ולצבור כוחות". האם העולם באמת השתנה - ועד כמה? אחרי הפוגה קצרה, נפתחה ההרצאה הראשונה בתוכנית הכנס. המרצה, ד"ר אייל דורון, חוקר חשיבה יצירתית ומוכנות לעולם החדש, הבטיח דברים שצריך לדעת על 10" ללמד אותנו המהפכות החינוך החדשות בעולם" - וקיים. בהרצאה סדורה, בקצב אינטנסיבי ובכריזמה לא מבוטלת, סקר דורון את שלל המהפכות ושאל לגביהן שלל שאלות מחכימות. כך למשל כשדיבר על המהפכה הראשונה, הטכנולוגית, שאל האם העולם באמת השתנה בעקבותיה. אז רצינו חיבוק וגם היום, אמר. אז וגם עכשיו אנחנו רוצים חיים עם משמעות. אז וגם היום אנחנו פוחדים למות. בקיצור, הדומה רב מהשונה. מה שבכל זאת השתנה באופן דרמטי הוא קצב האירועים. לפיכך, הציע לנו, הפסיקו לדבר על הטכנולוגיה ובדקו את המנגנונים משני המציאות. דוגמה למנגנון כזה? בית ספר או גן שפועלים באוטונומיה מלאה, ללא מבחנים, תלמידים שמאפשרת 12 למידה בקבוצות של אינטימיות וערבות הדדית ועוד ועוד. בשלב הבא בדקו אם המנגנונים הללו ניתנים לשכפול – אם התהליך זול מספיק, פשוט להסבר, ישים ברמה המיידית וגם מזמין וסוחף. הרי מקרה פרטי אחד לא חשוב, כי הוא לא משנה מציאות. עוד מהפכה נחוצה על פי דורון נוגעת להורים, שתוארו על ידו כבעיה הגדולה ביותר של מערכת החינוך. הוא הציע לעובדי ההוראה כנס הקיץ של עמותת המורים, שנערך בירושלים, כלל הרצאות וסדנאות מעשירות, מרתקות - וגם נוגעות ללב; הכל במטרה לספק למורים רגעים של השראה, התפעלות והנאה פגישה עם אנשים שחולמים - וגם מגשימים המזכ"לית יפה בן דויד: "אנחנו ארגון עובדים חזק שיוצא למאבק על מה שמגיע לנו בכל זירה אפשרית: בכנסת, בבית המשפט וברשויות המקומיות. החינוך עולה כסף אלא שזאת ההשקעה המשתלמת ביותר לטווח הרחוק" ג'ינה מרום, מנכ"לית "הכנס עמותת המורים: נועד להעניק לכם השראה ולהפגיש אתכם עם אנשים שחולמים, יוזמים ומגשימים. אתם עושים עבודה שאין כמותה באף מקצוע אחר ורצינו להעניק לכם עוצמה שאתם זכאים לה" להתייחס אל עצמם כאל מומחים, וככאלה, להימנע מכל שיחות הייעוץ שהם מקיימים עם הורים. "מנתח לא מקיים שולחן עגול עם החולים לפני שהוא נכנס לחדר ניתוח. גם אתם לא. אל תזמינו אותם", אמר. עוד מהפכה שזכתה גם היא לתגובות עידוד מהקהל כרוכה בהגדרת יכולותיהם של התלמידים. "כל הילדים הם מיוחדים ובית הספר צריך להגיד לילד רק במה הוא טוב ולא במה הוא לא". דורון ציין כי ישנם תחומי הצטיינות ובהם מחול, שמיעה 60- כ מוזיקלית, ספורט ועוד, שיתאימו לכל ילד. אחרי ההרצאה שזכתה לתשואות רמות, ראיין מנחה הכנס, העיתונאי שיבל כרמי מנסור, את הספורטאית הפאראולימפית והסופרת פסקל ברקוביץ'. היא שיתפה את הקהל בסיפור על המורה המיוחדת שלה, זו שהאמינה בה ותמכה בחלומה לעסוק בהתעמלות קרקע אף שלא היתה בעלת גזרה דקה כמתבקש מהסטריאוטיפ של המתעמלות בתחום זה. "היא אמרה לי לעשות את הכי טוב שלי בכל אימון והוכיחה כי לכל ילד מגיע אדם אחד שממש רואה אותו", אמרה. לדבריה, נקודת המוצא הנכונה של כולנו היא האמונה הפנימית לפיה אנחנו יכולים - ובתוך כך להתאמן. "זה לא מקרה שלשתי המילים הללו יש אותו שורש", הוסיפה. המרצה הבא בכנס, חוקר החדשנות, הדיגיטל וההתנהגות הצרכנית פרדריק בלחסן, ממש המם את הקהל. בהרצאה נמרצת, מלווה בקטעי וידאו מצחיקים, הוא סקר את השינויים המהירים המתחוללים בחברה האנושית בכל תחומי החיים. "העולם ישתנה - אתכם או בלעדיכם", אמר והציע ללמוד את העולם החדש. דוגמאות? איך מכירים היום בני זוג - באפליקציה. פעם היו מכירים אחד, שניים, שלושה וזהו - מחליטים. היום מזפזפים במבחר העצום וההחלטה קשה, כי אולי מחר נמצא שם מועמד/ת טוב/ה יותר. התוצאה - עלייה חדה במספר הרווקים/ות. מתושבי ישראל הם רווקים 65%- כך למדנו ש - עלייה דרמטית שתחייב ארגונים שונים להתייחס לעובדה זו. כך למשל יש ארגונים בעולם שבהם מעניקים לעובדים חופשה לצורך מציאת בן/בת זוג ומתגמלים אותם לרגל החתונה. במקביל, ואלה תהליכים שקורים גם כאן בישראל, מאפשרים לעובדים עבודה מקוונת, לעתים משלל מקומות בעולם, באופן שמתאים יותר לסגנון חיי הרווקות. דוגמה אחרת שהציג בלחסן היא בובת הברבי החדשה, המשקפת שינוי חברתי ביחס לנשים. לראשונה זה עשרות שנים היא ויתרה על נעלי העקב לטובת נעליים שטוחות, ויש גם בובה בכיסא גלגלים המשקפת תפישה של נגישות לכל. גם סרטי הילדים זנחו את תפישת האישה כדמות פסיבית המחכה לנסיך שיגאל אותה, רוצה יסמין להפוך 2019 ובגרסת אלאדין בעצמה לסולטנית הראשונה בהיסטוריה, בעוד "ויקטוריה סיקרט" סוגרת עוד ועוד סניפים. בקיצור, הכריז, לימדו את העולם החדש הזה - אחרת תפסיקו להיות רלוונטיים. ברוח דומה ומזווית ייחודית לה, נגעה הפסנתרנית ד"ר אורית וולף בשאלה "איך תשאירו חותם אישי בכל מקום שאליו תגיעו". וולף הנחתה אחת מחמש סדנאות שהוצעו לבאי הכנס במטרה לעורר חוויה בלתי אמצעית בקבוצות קטנות: סדנת תיאטרון בשיתוף הקהל, אימון לקראת פרזנטציה והופעה בפני קהל, סדנה בנושא מיזמים חברתיים ואפילו סדנת קצב ותיפוף. בסדנה המוזיקלית שלה נרשם ביקוש נאה הסבירה וולף למורים כי הדרך להשאיר חותם טמונה ביכולת לעורר חוויה. היא ציטטה דברים שאמר המוזיקאי לאונרד ברנשטיין, שקבע כי אנשים עלולים לשכוח מה אמרת אבל לעולם לא ישכחו איך גרמת להם להרגיש. כדי להמחיש את קביעתה היא ניגנה אותם תווים בשלוש דרכים שונות והראתה שהגרסה שהצליחה לרגש את השומעים היתה זו שהפכה את הטקסט לשלה. "היו מיוחדים", הפצירה. "אם תהיו כמו כולם, קל יהיה לשכוח אתכם. האמינו בעצמכם, האמינו שאתם מספר אחד וכך גם יתייחסו אליכם". בתום פרק הרצאות חווייתי זה, הוגשה כמיטב המסורת ארוחת הצהרים המשובחת. לאחריה הוזמנה לשאת דברים ג'ינה מרום, מנכ"לית עמותת המורים, שהסבירה מה עמד לנגד עיניהם של יוזמי הכנס. "רצינו להעניק לכם השראה ולהפגיש אתכם עם אנשים שחולמים, יוזמים ומגשימים. אתם עושים עבודה שאין כמותה באף מקצוע אחר ורצינו להעניק לכם עוצמה שאתם זכאים לה". וכך, ממש לקראת הסוף, הופיע אמן החושים ליאור סושרד שהפליא לעורר קריאות תדהמה מכל עבר, והסיום המרגש היה כאמור ביצוע מפעים של להקת "שלווה". יעל אפרתי צילום: מור ברנשטיין 7 שיעור חופשי > 2019 ספטמבר 2019 ספטמבר < שיעור חופשי 6
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==