שיעור חופשי / תשרי תש"פ / ספטמבר 2019 / גליון 129
// צילום זו המגמה כ חלק מההעשרה הבלתי פורמלית, בבתי ספר יסודיים בכל רחבי הארץ - ובעיקר בכיתות ה' - פועלות כיום כשבע תוכניות המוקדשות לצילום, וידאו, קולנוע ותקשורת. התוכניות, המופעלות שעות 54,500- ברובן בידי קרן קרב, כוללות כ שנתיות, ומוקדשות לנושאים כמו צילום, אנימציה וקולנוע, במטרה להקנות לילדים ידע - לצד יכולת צפייה אוריינית וביקורתית. במקביל להתנסות המעשית בבימוי, צילום, עריכה ותאורה, התוכניות מעודדות את הילדים להשתמש במדיום הוויזואלי כאמצעי ביטוי לעולם הפרטי, תוך רכישה של מיומנות טכניות. במהלך הלמידה נחשפים הילדים ל"אחורי הקלעים" של עולם המדיה בתהליכים של התנסויות חווייתיות. עובדה זו מכשירה אותם להתמודדות נכונה יותר עם העולם החזותי, שחשיבותו גדולה מאוד בימים אלה. התוכניות השונות משתלבות עם העשייה הבית-ספרית, ונלמדות בזיקה לנושאים לימודיים וחברתיים - כך שהן מצליחות לחבר את המדיה לתוכן רלוונטי עבור הילדים. העשייה התקשורתית מעצימה ילדים וילדות, מאפשרת להם להשתמש בסוגי מדיום שונים ומגוונים לטובת ביטוי אישי ויצירתיות. ברחובות, נבחר נושא הקולנוע לציר מרכזי בעשייה של תוכנית קרב בעיר, וכל תלמידי כיתות ה' לומדים קולנוע כתהליך שנתי, במסגרת תוכנית הנקראת "ילדות בראי הקולנוע". בתוכנית זו נחשפים התלמידים לעשייה הקולנועית על כל גווניה ויתרונותיה, כדרך לביטוי אישי ולהזדהות עם קבוצת הגיל ומקום המגורים. תלמידות ותלמידי כיתות ה' ברחובות, 1,600 בתי ספר, כותבים, מלהקים, מביימים 22- ב ומצלמים סרטונים קצרים המתארים את חוויותיהם וחיי היומיום שלהם, על החלומות, השמחות והקשיים. בכל בית ספר מוקם צוות צילום שתפקידו לתעד את האירועים הבית-ספריים, לצד התרחשויות משמעותיות נוספות. הצוותים הבית-ספריים מהווים את צוות הצילום העירוני, שביום שיא מרוכז מצלם ומתעד את העיר רחובות. קיים גם צוות עירוני, בו חברים תלמידים מכלל בתי הספר, היוצאים לסיור בעיר ומתעדים את התושבים וההווי העירוני. הצוותים הללו זוכים לליווי, ימי סדנאות והשתלמויות מקצועיות. התהליכים האלה מתכנסים ליום שיא משתתפים, ובו 3,000- קולנועי אליו מגיעים כ מוקרנים סרטי התלמידים בסבב במספר אולמות קולנוע - להנאת תלמידי השכבה והוריהם. זוהי חגיגה עירונית של ממש, בה משתתפים גם גורמי הפיקוח, העירייה, המשטרה המקומית וכמובן בתי ספר על צוותיהם, התלמידים וההורים. "מפתחים שפה אמנותית מיוחדת" בחינוך העל-יסודי, פועלת מגמת צילום תחת מנהל תחום טכנולוגיות תקשורת במשרד החינוך, יוסי בר דוד, והמפקחת הארצית מיכל שנה, 50- רונן. המגמה, הקיימת זה יותר מ מיועדת לתלמידי תיכון מכיתה י' ועד י"ב, והיא נועדה לתת ביטוי לצד היצירתי והאמנותי של התלמידים המעוניינים בכך. המגמה פועלת תיכונים בכל רחבי הארץ, ולומדים בה 30- בכ תלמידים. 1,200- כ לימודי המגמה כוללים שני מקצועות בגרות יח"ל כל אחד - אופטיקה יישומית, 5 ברמה של שבה לומדים טכנולוגיות צילום ואת אמנות המבע החזותי; וכן מערכות צילום, מקצוע הכולל את יסודות הצילום המעשי והכנה לקראת פרויקט הגמר בצילום. בסיום כיתה י"ב מקבלים הבוגרים הסמכה לסיווג מקצועי בצילום, ובאפשרותם להמשיך את לימודיהם בתחום במכללה על-תיכונית. "בעולם שבו המדיה משחקת תפקיד משמעותי ובזמן שלכל ילד יש סמארטפון עם מצלמה, התלמידים שלנו לומדים להעריך מחדש את משמעות הדימוי המצולם ואת ערכו", אומרת מיכל רונן. "בניגוד לטכניקה העכשווית והרווחת, של לחיצה על מסך ויצירת דימוי סתמי תוך שבריר שנייה, תלמידי מגמת הצילום מחזירים לפעולה פרקטיקה נשכחת: יכולת ההתבוננות. "תהליך לא קצר עובר הדימוי מרגע הגייתו ועד להדפסתו ותלייתו על קיר, ואנחנו מלמדים את תלמידינו להתעכב על כל שלב ושלב בו. בתקופה בה נטען כי הנוער עילג ואינו יודע להתבטא, תלמידי הצילום מפתחים יצירתיות ושפה אמנותית מיוחדת, ייחודית ואישית משלהם. "שפת הצילום היא שפה לכל דבר, והיא משמעותית עוד יותר בגיל ההתבגרות. הצילום מאפשר לתלמידים ערוץ נוסף של ביטוי אישי לתחושותיהם ולחוויותיהם, ודרכו הם מיטיבים לגלות את העולם ואת עצמם". תלמידי המגמה מתמקצעים בעיקר בנושאים כמו צילום במצלמות אנלוגיות (מצלמות נגטיב), פיתוח תמונות ידני (מעבדת שחור- לבן), הכרה מעמיקה של המצלמה הדיגיטלית, (תוכנה מקצועית לעיבוד Photoshop תוכנת תמונה), צילום סטודיו (צילום מוצר, צילום אופנה, צילום פרסומת ועוד). כל אלה הם כלים בהם לומדים הצלמים הצעירים להשתמש כדי להביע את עצמם, את אישיותם ואת דעותיהם. לדברי רונן, "תוכנית הלימודים היא מעניינת, חדשנית ומאתגרת. במקביל ללימודי טכניקה ופרקטיקות צילומיות נחשפים התלמידים להיסטוריה של עולם הצילום ולסוגיות שונות ומעוררות מחשבה המשקפות את עולם הצילום העכשווי ואת שדה האמנות בכלל. למרות האתגרים, גם תלמידים 'חלשים' יותר מסיימים בהצלחה את המגמה, הודות לצוות מורים נחוש ויצירתי במיוחד. "בתום שלוש שנות מגמה מגישים התלמידים פרויקט צילום מרשים ומושקע - בכל נושא שיבחרו. מעבר לכך, אנו מעודדים את כל המורים במגמות השונות ליזום פרויקטים עצמאיים לצילום. כך למשל, מגמת הצילום בבית חינוך אופק בקיבוץ עברון הוזמנה השנה לצלם בבית החולים כרמל. התלמידים קיבלו אישור לצלם בחדרי הלידה, בחדרי הניתוח ועוד". אבי אבוטבול, רכז מגמת הצילום "באורט אלון" בעיר נוף הגליל, מספר כי אחד הפרויקטים הייחודיים שנעשו במסגרת המגמה היה של התלמידה עדי ריק, שעסקה בהעצמה נשית באמצעות שימוש בסימנים וצורות המסמלים תכונות המאפיינות נשים. העבודה שילבה ציטוטים של נשים מפורסמות, ובהן ג'יין פונדה, שאמרה כי "האתגר הוא לא להיות מושלמת, הוא להיות שלמה"; מישל אובמה, שקבעה כי "אף מדינה לא יכולה לשגשג אם היא רומסת את הפוטנציאל שמגיע מנשים ומונעת מעצמה את התרומה של מחצית מהאוכלוסייה"; ומדונה, שהצהירה כי "כשאני רעבה - אני אוכלת, כשאני צמאה - אני שותה, כשאני רוצה להגיד משהו – אני אומרת אותו". ראובן שבת ללמוד מעין המצלמה אלפי תלמידים, בבתי הספר היסודי ובתיכונים, לומדים לבטא את עצמם בצילום סטילס, וידאו וקולנוע - ולהתבונן באופן מעמיק בדימויים הוויזואליים המציפים אותנו מכל עבר עבודות של התלמידה עדי ריק. לא להיות מושלמת, אלא שלמה. למטה: אחד מתלמידי המגמה 2019 ספטמבר < שיעור חופשי 8
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==