שיעור חופשי | ניסן תשפ"א | מרץ 2021 | גליון 133

שיעור חופשי | 22 “המשבר שנוצר בעקבות הקורונה הוביל להתארגנות מהירה למעבר של ההוראה והלמידה למתכונת מקוונת מרחוק ולפיתוח מודלים נוספים ללמידה מרחוק, המותאמים לתקופה ולתוכניות ההכשרה להוראה. מערך ההוראה מרחוק כולל לימודים של אלפי קורסים שנלמדו טרם המשבר פנים אל פנים ועברו ללמידה מרחוק, וההתנסות המעשית בהוראה במסגרות החינוך הופעלה במבנה שונה מהמקובל בתיאום עם משרד החינוך ומשרד הבריאות. “המכללה ראתה במשבר הזדמנות לקדם תהליכים פדגוגיים חדשניים מותאמים למאה , תוך הקשבה לצורכי הסטודנטים. 21- ה סטודנטים בשנתם הראשונה שלא הכירו את המכללה קיבלו ליווי אישי וקבוצתי ממרצים, ממדריכים פדגוגיים ומסטודנטים משנה ב’. ההרצאות שניתנו מרחוק הוקלטו והועלו לאתרי הקורסים. ניתנה גמישות בפתיחת המצלמות בשיעורי זום מתוך רגישות למרחב הפרטי שהסטודנטים נאלצו ללמוד בו. חלק מהקורסים נהפכו לקורסים בלמידה עצמית והופעלו באמצעות פלטפורמות טכנולוגיות שאפשרו תקשורת בין המרצים לסטודנטים ובינם לבין עצמם, תוך התייחסות לחשיבות האינטראקציות בין לומדים ומרצים. “תכני הלימוד הותאמו ללימודים מרחוק כמעט בן לילה וקורסי החינוך לוו בדוגמאות ותיאוריות. בחלק מהקורסים הופעלו סימולציות מרחוק. גישות ומודלים לתכנון לימודים יושמו והודגמו בהקשר של הוראה ולמידה במרחב הווירטואלי ובאמצעות שילוב טכנולוגיות כגון כלי גוגל ומודלים של כיתה הפוכה. בקורס ‘היבטים סוציולוגיים בעבודת המחנך’ נערך דיון באי-השוויון החברתי והחינוכי שנוצר עם המעבר להוראה מרחוק. בקורסי הפסיכולוגיה נערכו דיונים בנוגע לפתיחת מצלמות ובנוגע למצבם הרגשי והחברתי של התלמידים ושל הסטודנטים. הורחבה הלמידה בכל הנוגע לשילוב טכנולוגיה. כמו כן, מרכז פרופ’ מן המניין דורית פטקין דיקנית הפקולטה לחינוך במכללת לוינסקי לחינוך היגדים של מורים שמייצגים את האתגרים וההזדמנויות בהוראה מרחוק בתקופת הקורונה, היגדים מאפיינים "בהתחלה היה חוסר ודאות" "היה לי מאתגר ללמד את עצמי איך ללמד אחרת. שונה ממה שהתרגלתי עד היום" "כמורה וותיק התקשיתי להיפתח לדרכי הוראה חדשות, היה לי קשה שלא ראיתי את כל התלמידים" ידע טכנולוגי אתגרים טכנולוגיים. וציוד חסרים התנסות בדרכי היבטים פדגוגיים. הוראה וכלים חדשים להוראה. התנסות כמעצבי פעילויות הוראה מודעות לכלים היבטים טכנולוגיים. דיגיטליים חדשים להוראה "היה לי קושי בלימוד פלטפורמות חדשות ... זה פשוט היה דרך ניסוי וטעיה. זה היה מעייף" "הצורך להשתמש במערכות ממוחשבות שלא ידעתי כלל על קיומן היה מלחיץ, לא ידעתי איך להשתמש בהן" "הרגשתי שעברתי התפתחות אישית משמעותית סביב בניית מערכים חדשים והוראת חומר באמצעים חדשניים. השתלמתי המון בתקופה הזאת. קשיים בניהול אתגרים פדגוגיים. למידה דיפרנציאלית, הערכת ביצועי תלמידים, שמירה על קשר רציף אתגרים ארגוניים ומערכתיים. חוסר מוכנות ללמידה מרחוק. חוסר הדרכה ארגונית או תמיכה "המון אנשים היו צריכים תמיכה בבת אחת בהמון רבדים. בימים הראשונים כולם פנו אלי כדי לקבל שאלות ותשובות" "בהתחלה היה חוסר וודאות. היה קושי להיערך כי לא היה ברור מה צריך לעשות ואיך" עומס יתר, שעות אתגרים אישיים. עבודה ארוכות בבית במקביל לטיפול בבית "נדרשתי ללמידת כלים טכנולו ־ גים בזמן לא נוח ובלחץ...האתגר היה ללמד מהבית כשהילדים הפרטיים שלי סביבי. ואני מנסה לתמרן כל הזמן" מקור: המחקר של פרופ' אינה בלאו וד"ר תמר שמיר-ענבל "במהלך תקופת הקורונה למדתי להשתמש בהרבה כלים דיגיטליים שלא הכרתי לפניכן. הבנתי שזה לא כל כך מפחיד כמו שחשבתי בהתחלה"

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==