שיעור חופשי | ניסן תשפ"א | מרץ 2021 | גליון 133

27 | שיעור חופשי בקלפים בסרטים שבהם צילמה את עצמה. היא שיגרה אותם לילדים בבית בשילוב סיפורים, שירים ומשחקי יצירה, ובתוך כך ציידה גם את ההורים ברעיונות ובתובנות שאולי מוכרים להם פחות. "אני מציעה לילדים שפה רגשית והם מחזירים אותה אלי, תוך שהם לומדים לבטא רגשות, להסביר מה מציק או חשוב להם", מספרת עזר, ומסכמת כי "המשבר הזה הוא הזדמנות לשינוי תודעה. אני מנסה להדביק ברעיונות שלי את חברותי הגננות, שלפעמים ממשיכות ללכת בתלם החרוש מדי. אני מאמינה שרק גננת שמדגישה את העולם הרגשי מעל לכל, תוכל להוביל את הדור הזה עם חמלה, כבוד והבנה זה לזה. בתנאים של כאוס כמו במשבר הזה, אנשים נוטים להיבהל ובתגובה לתקוף את האחר ולהגביר את המערבולת. כדי להימנע מזה. צריך גישה והשראה אחרות". בהקשר אחר, מרעיפה עזר שבחים על הסייעת שלה, סיגל סנסיינו. אף שזו החלה את דרכה בגן בעמדות שמאפיינות, כך עזר, את "העולם הישן", חשיפתה לדפוס "הגן הזורם" הביאה את השתיים לשיתוף פעולה פורה שמועיל כמובן לילדים. חיזוק השותפות בין הגננות לסייעות נושא הסייעות עלה לדיון במפגש אחד של כנס החינוך שנערך במהלך הסגר תחת הכותרת "הקורונה כמנוף לחיזוק השותפות בין גננת לסייעת". מנחת המפגש, מיטל זידל, ראש תחום הגיל הרך בקרן לעידוד יוזמות חינוכיות, שיתפה בתמונת מציאות מוכרת: עם פרוץ הקורונה, סייעות רבות שמועסקות על ידי הרשות המקומית הוצאו לחל"ת וכתוצאה מכך נהפכו בלתי רלוונטיות לניהול הגן ולחיי הילדים. בנוסף לכך, נאלצה הגננת להתמודד לבדה עם עומס המטלות השוטפות. כך קרה שהסייעות, שפעמים רבות הן הכתובת שאליה פונה הילד כדי להירגע ולהתנחם, נהפכו שקופות ומלא מעט ילדים נמנע קשר עם הסייעת במשך חודשים. "מה שאנחנו מציעות ביוזמה שלנו הוא להציב את הגננת והסייעת כנשות החינוך המובילות את הגן מתוך שותפות אמיתית שנבנית מההתחלה", מסבירה זידל. "זהו תהליך ליווי שנתי אינטנסיבי עם שתיהן, כאשר הסייעת אינה שותפה פסיבית אלא לוקחת חלק פעיל בגיבוש הרעיונות ודרכי מימושם עם הילדים. במהלך העבודה המובנית שקיימנו ברחבי הארץ, הכוללת, אגב, גם כתב מחויבות שעליו חותמות הגננת והסייעת, ראינו איך ההתערבות העצימה את הסייעות ואיך נוצרה בין הגננת לסייעת גאוות יחידה משותפת". כמדי שנה, גם בשנה הבאה תפרסם הקרן קול קורא למועמדים לתוכניות הליווי שלה והפעם, בדגש על פיתוח מיומנויות רגשיות וחברתיות של כבר ברור שהמשקל 21- צוותי הגן. "אם במאה ה בחינוך צריך לעבור מתחום הידע אל המיומנויות הרגשיות, הגיעה הקורונה, על המצוקות שיצרה, וחידדה את הצורך להכשיר את הצוותים כדי שיוכלו לתת מענה הולם לילדים וגם להוריהם. זה עניין שכדאי לחשוב איך לשמר אותו גם כשהקורונה תצא מחיינו", מבהירה זידל. על האתגרים וההזדמנויות שמזמנת לנו תקופת הקורונה הזו דיברה בכנס החינוך גם אתי ברכפלד, שנים כגננת במשרד 20 שמאחוריה קריירה של החינוך והיום היא פועלת בגנים כמדריכה ומאמנת לוויסות רגשי והתנהגותי. "במהלך החודשים האחרונים התברר שהקורונה הביאה איתה גם דברים טובים וכעת צריך לבחון מה כדאי לזנוח ומה רצוי לשמר גם לעתיד", היא אומרת, ונותנת כדוגמה את הקשר המיוחד שנוצר במהלך ימי הסגר בין צוותי הגן לבין ההורים. ברכפלד מציעה לבחון אם מומלץ לשמור על מעורבות גבוהה של הורים גם בימי שגרה, אבל העניין המרכזי שהמשבר הזה הציף, היא קובעת, הוא נושא האוטונומיה של הגננות. כבר נאמר ונכתב לא מעט על כך שהחלטות והנחיות, מתווים, תוכניות ויעדים "מונחתים" על הגננות מגבוה והן נדרשות להתאים את עצמן, או במילים אחרות - לציית. ימי הקורונה, מבהירה ברכפלד, לימדו אותנו שהגננת היא הסמכות המרכזית בניהול הגן שלה. היא, שמכירה היטב את הילדים ואת ההורים, מודעת טוב יותר מהאחרים לתנאים ולצרכים בשטח ולכן צריכה להיות מעורבת בקבלת ההחלטות הנוגעות לגן שלה. על כך יש להוסיף שהמשבר המתמשך וסגירת הגנים לימדו שאין מקום לדיבור מכליל על כל הגנים, ושכל גן הוא יחידה בעלת מאפיינים משלה. "פירוק מערכת הגנים לחוליות הבהיר לנו שהגננת מבינה הכי טוב את האקולוגיה שבה היא פועלת ואת דרכי הקשר הטובות לילדים 'שלה'. היא מכירה גם את ההקשר המשפחתי ולמדה איך לסייע להורים בהתמודדות עם השהות הממושכת עם הילדים בבית, בניית סדר יום וכו', ובעיקר איך להכיל ילד בתסכול או מצוקה". לפיכך, ממשיכה ברכפלד, כדאי מאוד לשמר את ההישג של הרחבת האוטונומיה של הגננת, בתקווה שבהמשך תשתנה גם גישת המדינה לחינוך הגיל הרך ובמסגרתה היא תסמוך על הגננות - על יכולותיהן וכושר המנהיגות שלהן, ותאפשר להן מרחב רב יותר להביא לגן את הבחירות שלהן ואת  "האני מאמין" החינוכי שלהן. ענת דדון, יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות "את המושג המורים: 'למידה מרחוק' נאלצו הגננות ללמוד יש מאין ומהיום למחר, במטרה למצוא דרכים לקיים קשר עם ילדים רכים וגם עם הוריהם - והכל תוך כדי ניהול הבית והילדים הפרטיים שלהן"

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==