שיעור חופשי | ניסן תשפ"א | מרץ 2021 | גליון 133

שיעור חופשי | 44 ו אינו פוסח על אף קבוצה Covid19- ירוס ה בחברה הישראלית: הוא אינו מבחין בין מין ומגדר, בין ילדים לזקנים ובין הציבור היהודי לציבור הערבי, המהווה כחמישית מאוכלוסיית המדינה. בין הגל הראשון לשני, ראינו את נבחרי הציבור הערבי נאבקים להוריד את נתוני התחלואה, ולצד המאבק על הבריאות התנהל מאבק עיקש לא פחות, למען שמירה על שגרת לימודים בתנאים מאתגרים וייחודיים לציבור הערבי כולו, ולחברה הבדואית בפרט. בדיחה שרצה בוואטסאפ תיארה משלחת מהכנסת שמגיעה לאחד מראשי העדה ופוגשת אותו בפתח האוהל. "במה אנחנו יכולים לעזור?", שואל השר הבכיר. "הבעיה הראשונה", אומר המכובד הבדואי, "היא שאין לנו מספיק מחשבים שיוכלו לשרת את התלמידים". "אין בעיה", קופץ השר המעונב. הוא מבקש מעוזרו את מכשיר הטלפון ומיד מורה בקול בטוח למי שנמצא בעברו השני של הקו להזמין מחשבים חדשים. "הנה סידרנו", הוא פונה 500 מחשבים יגיעו מחר בבוקר. מהי 500" ; למארחו הבעיה השנייה?". "הבעיה השנייה", עונה המכובד בפתח האוהל, "היא שאין כאן קליטה סלולרית". והרי לכם כל הסיפור בבדיחה אחת. היעדר הציוד והקליטה הסלולרית היו אבני הנגף הגדולות שעמדו בפני המורות והמורים בציבור הבדואי. באופן מפתיע ולמרות תנאי הפתיחה האלה, נראה כי משהו יצירתי ומיוחד צמח בסופו של דבר מתוך המשבר. "היו בתי ספר שפשוט לא נתנו לתנאים הגרועים להפריע ומצאו את הדרכים בתוך המצב הקיים כדי להמשיך ולקיים למידה מרחוק, גם ללא תנאים אופטימליים", מסבירה איה רמון, ראש תוכנית "נתיבים" במכללת קיי למנהיגות מקומית. לדבריה, הדבר לא בהכרח תלוי במיקום בית הספר, בפזורה או בעיר גדולה כגון רהט; אלא ברצון של הצוות ובאופן שבו הוא התגייס לטובת המטרה. מחמוד אבו עבד, מנהל בית ספר היסודי .2020 במארס 12- "פארדוס" ברהט, לא ישכח את ה מחשבים ניידים. 30 מיד עם פרוץ הסגר, הוא רכש "הרי תרגלנו מראש למידה מרחוק בשעת חירום וכבר הסברתי לתלמידים איך להשתמש במחשב ואיך להתחבר לאינטרנט, ואם אין לך, אז ללכת לשכן שגר ליד. אבל מי חשב שזה יימשך כל כך הרבה זמן? ככל שעברו הימים, הרגשנו שאנחנו מאבדים את התלמידים שלנו", הוא נזכר. כשנפתחה שנת הלימודים הנוכחית, תחת מגבלות מחמירות, לא עברו שלושה ימים ואבו עבד נשלח לבידוד בעקבות חשיפה לחולה מאומת. "שבועיים הייתי מורחק, וזה היה קשה במיוחד בעיתוי הזה, אבל בית הספר תיפקד מצוין. רק מורה אחד מכל הצוות נדבק והקפדנו מאוד על הכללים. אולם מיד כשסיימתי את הבידוד, נכנסנו כולנו לסגר נוסף". "פארדוס" הוא בית ספר מוביל בתחום הרובוטיקה, ולרבים מהתלמידים בו יש מחשבים, אך עדיין היו כאלה שלא היה להם מחשב בביתם. "עברנו בית-בית, בדקנו למי חסר וניסינו לעזור", אומר אבו עבד. "מהר מאוד הבנו שספרי לימוד ולמידה עצמאית לא יפתרו את הבעיה, ועברנו לדפי עבודה", הוא מספר. המורים שלחו תקצירים והצוות, כולל המנהל, פתח ערוץ תקשורת קבוע מול ההורים. גם ראג'י אל כארים, מנהל "אבו תלול", בית ספר תלמידים, נזכר 800- תיכון לילדי הפזורה המונה כ בימי הסגר הראשון: "לתלמידים שלנו אין מחשבים ואמצעי קצה, וחלק מהצוות מתגורר בפזורה ואין שם קליטה. לכן, הניסיונות להמשיך ולשמור על שגרת לימודים היו מתסכלים מאוד". כשהחל הסגר, אל כארים, כמו עמיתיו, הזמין עשרות מחשבים ניידים עמדות מחשב 100- ונייחים ורישת את בית הספר ב ראג'י אל כארים, מנהל "אבו תלול", תיכון לילדי "הפערים גדולים הפזורה: מאוד: אנחנו רבע שעה מדימונה, אבל אלה יקומים שונים לגמרי. תלמיד בדימונה יושב בחדר שלו ויש לו אינטרנט. ילד בדואי, אין לו חדר לבד, הוא יושב עם עוד שלושה אחים ואין לו בכלל תקשורת" ראג'י אל כרים, מנהל תיכון "אבו תלול" בפזורה. "לתלמידים שלנו אין מחשבים"

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==