שיעור חופשי | ניסן תשפ"א | מרץ 2021 | גליון 133
45 | שיעור חופשי >>>> שעמדו לרשות התלמידים. "גם רשת אורט וגם משרד החינוך תרמו מחשבים", הוא מספר, "אבל זה מהבעיה, כי גם כשחילקנו מחשבים 50% פתר רק ניידים לבתי התלמידים, לא היתה להם קליטה". אל כארים ריכז את כל הצוות ויחד הם החליטו שהיעדר אמצעים טכנולוגיים לא יהווה עבורם מכשול. הפתרון שהגו היה יצירת חוברות לתלמידים במקצועות השונים, כגון אזרחות, מתמטיקה והיסטוריה. החוברות חולקו ישירות לבתיהם של התלמידים, ומקצתם באו לאסוף אותן. הצוות, שחילק מדי שבועיים חוברת חדשה, אסף את החוברות הקודמות לבדיקה. מורים נסעו ועברו מבית לבית. "הפערים גדולים מאוד: אנחנו רבע שעה מדימונה, אבל אלה יקומים שונים לגמרי. תלמיד בדימונה יושב בחדר שלו ויש לו אינטרנט. ילד בדואי, אין לו חדר לבד, הוא יושב עם עוד שלושה אחים ואין לו בכלל תקשורת", מתאר אל כארים. המורים בבית הספר "אבו תלול" לא נכנעו לתנאים, ולכן, כשלא היה אינטרנט, הם הקליטו שיעורי אודיו ושלחו לתלמידים קבצי קול בוואטסאפ. "זה עבד טוב מאוד במקצועות הומניים כמו ספרות, היסטוריה ואזרחות, וכל מורה התכתב עם הקבוצה שלו", אומר אל כארים. גם דפי עבודה ותרגולים נשלחו באמצעות הוואטסאפ. גולת הכותרת של הפעילות היתה שיתוף פעולה עם הסטודנטים מתוכנית "נתיבים" שמרכזת רימון. התלמידים הגיעו לבית הספר ואיישו את עמדות המחשב כדי שיוכלו לתקשר עם הסטודנטים בזום, ובמשך שבוע מרוכז אחד בנו יחד פרויקט כחלק מלימודי הגיאוגרפיה: קבוצה אחת בנתה דגם, אחרת הכינה פוסטר וכן הלאה. "לא היה קל להביא את התלמידים ונדרש שכנוע גם מול ההורים שהתחייבו לשבוע המרוכז הזה, שהיה אור בתקופה המבולבלת והמלחיצה", מספר אל כארים בכנות. "נדרש מאיתנו לשמור על קשר רצוף עם התלמידים למרות התנאים וניסנו לעשות זאת בכל דרך אפשרית, גם בשיחות טלפון שנועדו לדרוש בשלומם, להתעניין". ומה לגבי מבחני הבגרות? רוב התלמידים הגיעו לבית הספר ונבחנו במבחני הבגרות. לדברי אל כארים, "היו מקרים שנדרשנו לפתור גם את בעיות ההסעה. עבור כל תלמיד שדיווח שאין באפשרותו להגיע לבית הספר בתקופה הזו, ארגנו הסעה במימון המועצה. בחמישה מקרים אנשי הצוות הגיעו בעצמם לאסוף את התלמידים מביתם כדי שלא יחמיצו בחינה. אנחנו בקשר רצוף עם ההורים ומנסים לחזור ולשכנע אותם שלא לוותר", הוא מספר. המחיר הכלכלי אל כארים מספר שמקרב הבנים, יותר תלמידים חזרו לשגרת לימודים ודווקא אצל הבנות היה קשה יותר. ואכן, הפער בין בנים ובנות במערכת החינוך הבדואית החריף בתקופה האחרונה. חלק ממנו הוא תוצאה של המשבר הכלכלי שפקד את החברה הישראלית כולה, וביתר שאת את הציבור הבדואי. גם רמון, שנמצאת בקשר הדוק עם הסטודנטים שלה, מודאגת מהמצב הכלכלי המחמיר מיום ליום. "המשבר הכלכלי שאליו נקלעו חלקים גדולים מהחברה הבדואית מכרסם ברווחת הדור כיתה בבית הספר "פארדוס". ערוץ תקשורת קבוע מול ההורים "היו איה רמון, ראש תוכנית "נתיבים" במכללת קיי: בתי ספר שפשוט לא נתנו לתנאים הגרועים להפריע ומצאו את הדרכים בתוך המצב הקיים כדי להמשיך ולקיים למידה מרחוק, גם ללא תנאים אופטימליים"
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==