שיעור חופשי | ניסן תשפ"א | מרץ 2021 | גליון 133

47 | שיעור חופשי פרוייקט מרגש אחר נערך כחלק מקורס יזמות שמנחה ד"ר אילת סגל ממכללת קיי עבור מכון קורן, התומך בשיתופי פעולה בין ציבורים שונים. במסגרת הקורס, בו השתתפו סטודנטיות בדואיות ויהודיות, נולדו ארבעה 18 פרויקטים חברתיים לקבוצות סיכון בקהילה. הרעיונות והיוזמה התנהלו, איך לא, בזום ואחד הפרויקטים היה "שבט זום" שבו נערכה היכרות ילדים בכיתה ו' מהפזורה וכפר שגב שלום, 14 בין שערכו מפגשים חברתיים דרך זום עם ילדים בני גילם מאבן יהודה שבאזור המרכז ומקיבוץ כרמים. מהמפגש המשותף נולדה תוכנית של מפגשים אישיים, אחד על אחד, בהנחיית סטודנטיות בדואיות וסטודנטיות דוברות עברית, שיכלו לתווך ולגשר על פערי השפה. סגל מספרת בהתרגשות על הצלחת המיזם: "למרות קשיי הטכנולוגיה והעובדה שמקצת התלמידים נאלצו להשאיל את המכשירים של ההורים, או להשתמש בוואטסאפ במקום בזום, נוצרה היכרות על בסיס תחביבים משותפים ותחומי עניין. הקבוצה הקימה עמוד אינסטגרם לשיתוף תמונות שפתוח רק לחברים והמשתתפים דיווחו על חוויה טובה ומקרבת. המיזם הצליח ואנחנו עתידים להרחיב אותו לכיתות הגבוהות יותר, שם יהיו פחות אתגרי שפה", מבטיחה סגל. הפקת הלקחים - והתקווה לעתיד המסקנה ששבה ועלתה בכל השיחות היא שחשוב לרשת את הכפרים ברשת אינטרנט חזקה, כדי שעד הביקור הממלכתי הבא, אפשר יהיה באמת לדאוג לדברים בשיחת טלפון פשוטה. "תלמיד שיש לו מחשב אבל אין לו אינטרנט זה כמו מישהו עם אוטו בחצר, שאין לו מפתח", אומר אל כארים. "אני חושב שלמדנו שלמידה מרחוק מעודדת עצמאות וכשיש תשתית, זה לא כל כך נורא. אנחנו חיזקנו חקר עצמאי וקשר ישיר עם המורה, וזה כבר נטמע בהרגלי הלמידה. היה לתלמידים זמן מהציון. 30% להשקיע במחקרים שלהם, שמהווים אני עדיין נאבק כדי למנוע נשירה ומקווה שבשנה הבאה נוכל לפתוח מסלולי למידה בכיתות י"ג וי"ד, כדי לדאוג שהתלמידים לא יילכו לאיבוד", מוסיף אל כארים. תלמידי 582 אבו עבד גאה לספר שמתוך "פארדוס", רק חמישה הוגדרו "מנותקי קורונה" שלא הצליחו להגיע אליהם באופן רציף. את ההצלחה הוא זוקף לזכותו של צוות המורים, שלא ויתר, ולקשר ההדוק עם ההורים. "ערכנו שיחות זום מדי שבוע עם ההורים, בעיקר עם האמהות. בכל שיחה הבאתי אנשי ייעוץ וראיתי עד כמה זה עזר. חזרנו והדגשנו בפני ההורים את החשיבות של שמירה על שגרה ואת ההשתתפות בזום. ההורים נענו והבינו שאסור להזניח את התלמידים" . את הפערים הלימודיים, הוא בטוח, אפשר יהיה להשלים: "למידה מרחוק היא למידה אחרת, ולעולם היא לא תחליף את הקשר הבלתי אמצעי שיש למורה ולתלמיד. אנחנו ניסינו לגשר על הקשיים הרגשיים והמחנך נתן פעמיים בשבוע שעתיים לשיחות רגשיות עם התלמידים. הטלפונים היו פתוחים וכל תלמיד ידע שהוא יכול להתקשר בכל זמן. בתחום הזה עוד נצטרך לטפל ולדאוג". השיחות עם אנשי החינוך הבדואים, שגייסו כל מה שאפשר כדי להשוות את התנאים עבור תלמידיהם, מעוררות השראה. במהלך הסגר השלישי, הסטודנטיות של קורס היזמות במכללת קיי, שהובילו את פרויקט "שבט זום", מצאו עוד סיבה לאופטימיות: ארבע מהן ילדו תינוקות . מי ייתן 2021- שיעשו את צעדיהם הראשונים ב שכשהם יגדלו יספרו להם שפעם היתה פה קורונה ולא היתה תשתית אינטרנט ולא היתה קליטה, והם יפקחו עיניים נדהמות ולא יאמינו איך זה  אפשרי. מחמוד אבו עבד, מנהל : "פארדוס" ברהט (בצילום) "תרגלנו מראש למידה מרחוק בשעת חירום וכבר הסברתי לתלמידים איך להשתמש במחשב ואיך להתחבר לאינטרנט, ואם אין לך, אז ללכת לשכן שגר ליד. אבל מי חשב שזה יימשך כל כך הרבה זמן? ככל שעברו הימים, הרגשנו שאנחנו מאבדים את התלמידים שלנו"

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==