שיעור חופשי | ניסן תשפ"א | מרץ 2021 | גליון 133

שיעור חופשי | 50 כותרות. אבל אם היית שואלת אותי אילו שירים משמעותיים עבורי, ואם הייתי אומר את זה עוד לפני שאנחנו מדברים - כבר היה לך מושג ברור מאוד מי אני". מאז פרצה לחיינו מגפת הקורונה, בדיוק כמו המבוגרים, גם הילדים ובני הנוער נקלעים יותר ויותר למצוקה ברמה זו או אחרת. כך, לשמן מוצא את עצמו עסוק עד מעל לראשו בהדרכת מורים לשימוש בתוכנית "מדברים בשירים", אותה פיתח יחד עם שותפיו בשנתיים האחרונות. במהלך תקופת הקורונה התוכנית הותאמה לעבודה עם נוער בסיכון, בשיתוף פעולה בין המחלקה לרווחה, קהילה והורות במשרד החינוך לבין "היוזמה לקידום דיאלוג באמצעות המוזיקה", שמנהל לשמן בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב. היא נועדה לתת מענה מיידי למדריכים ולמורים מתוך רצון לשמור על קשר עם בני הנוער ולתרום לעשייה חינוכית-חברתית משמעותית בתקופה המאתגרת הזו. התוכנית הותאמה להפעלה מקוונת בזום ומסתייעת באתר אינטרנט ייעודי שנבנה במיוחד לשם כך. חיבור חוצה תרבויות, מגזרים וגילים לשמן הוא מוזיקולוג, מנצח, מלחין ומרצה בכיר בתחומי המוזיקה, החינוך, התקשורת והחברה במוסדות אקדמיים מובילים בישראל, ביניהם אוניברסיטת תל אביב והמרכז הבינתחומי הרצליה. הוא ניצח על תזמורות ובתי אופרה רבים בארץ ובעולם. הוא עוסק רבות בהלחנת שירי משוררים ויצירותיו מנוגנות בארץ ובעולם על ידי מבצעים, הרכבים ותזמורות שונות. בשנים האחרונות הוא שימש כמנהלו האמנותי של פסטיבל "צלילי ילדות" בחולון. לשמן גם זוכה להכרה משמעותית, כאשר על יצירתו "יריד המזרח" זכה בפרס שרת התרבות; על יצירתו "לאה" זכה בפרס קרן רבינוביץ' לאמנויות; ואילו מחקרו אודות המוזיקה של קורט וייל זיכה אותו במלגת הנשיא באוניברסיטת בר אילן. בשנים האחרונות חבר לשמן לאביעד מיתר ואמנון הרציג, אנשי עסקים ויזמים חברתיים פעילים, ויחד גיבשו השלושה את הרעיון של מוזיקה כדרך לשפר תהליכים חברתיים, חינוכיים ותרבותיים בישראל ובעולם. "אנחנו יודעים שמוזיקה היא סוג של דיאלוג - בין מלחין לנגנים, בין נגנים לזמרים, בינם לבין עצמם, בינם לבין הקהל ואפילו בין הקהל לבין עצמו", הוא מרחיב. "אבל זהו דיאלוג קצר טווח המרוכז בעשייה המוזיקלית. תמיד ידעתי שיש למוזיקה יכולות גדולות הרבה יותר לחבר אנשים, לתרגל כישורי שיח, ללמוד באמצעותה על הקשבה ופתיחות, ולהיעזר בה להכלת דעות אחרות, לאמפתיה ולנתינה לזולת. מוזיקה היא צורת התקשורת הנפוצה ביותר בעולם, בוודאי כשמדובר בצעירים וילדים. זה מאפשר לעשות שימוש בכוח הזה כדי לייצר חיבורים חוצי תרבויות, מגזרים, גילים ומגדרים". לשמן מדגיש כי התוכנית לא עוסקת בחינוך מוזיקלי או בעשייה מוזיקלית, אלא מ ת מ ק ד ת ב ק ש ר ובחיבור בין ילדים ובני נוער, בהעצמה אישית שלהם ובעידוד היצירתיות והמודעות החברתית שלהם. לכן גם לא נדרש כל ידע מוזיקלי כדי להשתתף בתוכנית - לא מצד המורים והמדריכים ולא מצד בני הנוער - והיא מתאימה לכולם. זו גם הסיבה שהתוכנית מתקיימת במסגרת בית הספר לחינוך ולא באקדמיה למוזיקה. לפני כחמש שנים, הקימו לשמן, מיתר והרציג מיזם בשם "מוזיקה ככלי לדיאלוג". הם פיתחו מודל ותוכניות חדשות שמרביתן שולבו לפני כשלוש שנים ביוזמת "דיאלוג באמצעות המוזיקה" בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב. שם נולדה גם התוכנית "מדברים בשירים", הכוללת שני תהליכים מרכזיים, כשהראשון מביניהם הוא היכרות בינאישית באמצעות שיתוף מוזיקה וסיפורים אישיים שהמשתתפים חולקים האחד עם השני. "שיתוף של שירים אישיים בשילוב הסיפור האישי שקשור בהם, יוצר פתיחות וחשיפה משמעותית יותר מאשר לספר על עצמך רק במילים", סבור לשמן. יזמי התוכנית פיתחו טכנולוגיות מוצפנות שמאפשרות להעלות לאתר ייעודי את השירים שהילדים רוצים לשתף, באמצעות סיסמה אישית אותה מקבל כל תלמיד. כך למשל, הילדים מתבקשים להעלות לאתר שיר שמעודד אותם, ומסבירים מדוע בחרו להעלות את השיר הזה דווקא. "גם אם זה בשני משפטים, העיקר שיעמדו מאחורי הדברים", מדגיש לשמן. השלב המשמעותי ביותר מתרחש יחד עם המורה, ובו הילדים משתפים את השירים והסיפורים האישיים שלהם בכיתה ונוצר תהליך של הקשבה של תלמידים לשירים ולסיפורים האישיים של חבריהם, הכלה של שונויות בקרב התלמידים ואמפתיה לזולת. תהליך מרכזי שני בתוכנית, הנקרא "שיר במתנה", מדגיש את הנתינה והתמיכה ההדדיות. בתהליך זה, התלמידים משתפים שירים שהם מעניקים לתלמידים אחרים, להורים ולחברים, יחד עם ברכות ואיחולים אישיים. "נתינה היא שיאו של דיאלוג", אומר לשמן. בני נוער מבוגרים יותר גם מתבקשים ליצור מיזמים חינוכיים-חברתיים הרותמים את המוזיקה ככלי שובר מחיצות, המאפשר להעמיק במהירות את ההיכרות עם הזולת. שירים 18,000- לאתר המיזם עלו עד כה כ אורי לשמן, מוזיקולוג "תמיד ידעתי שיש ומלחין: למוזיקה יכולות גדולות לחבר אנשים, לתרגל כישורי שיח, ללמוד באמצעותה על הקשבה ופתיחות, ולהיעזר בה להכלת דעות אחרות, לאמפתיה ולנתינה לזולת. מוזיקה היא צורת התקשורת הנפוצה ביותר בעולם, בוודאי כשמדובר בצעירים וילדים" "אני בוחר להמשיך להיות אני" ילדים ובני נוער מסבירים מדוע בחרו >> בשירים ששיתפו בתוכנית "אני מקדיש את השיר הזה לחבר הכי טוב שלי שאנחנו ממש כמו אחים, בגלל שתמיד כשאנחנו מדברים אני שוכח מכל הדברים הקצת פחות שמחים, אני יודע שאני יכול לסמוך עליו בעיניים עצומות ושזה הדדי..." אילן בשור : צילום

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==