שיעור חופשי | ניסן תשפ"א | מרץ 2021 | גליון 133
51 | שיעור חופשי וסיפורים אישים, רב י ם מהם של תלמ י ד י ם ו ב נ י נוער. "עבדנו כבר עם מאות אם לא אלפי ילדים ובני נוער, ואנחנו רואים את ההשפעה של התוכנית על מערכות היחסים בין התלמידים לבין עצמם, וכן עם המורים, ההורים ומעגלים חברתיים נוספים", מעיד לשמן. עוצמה בלתי רגילה לאחר שהקורונה הגיעה לישראל והתלמידים נשארו בבית, אורנית לוי ספקטור, המדריכה הארצית לאמנויות במשרד החינוך, פנתה אל לשמן ועמיתיו בבקשה לפתח את התוכנית כך שתותאם לילדים ונוער בסיכון. "בתחילת הקורונה, מורים ומדריכים במרכזים שונים של נוער בסיכון איבדו את הקשר עם תלמידיהם. נתבקשתי לפתח במהירות תוכנית שתוכל לעזור להם, וימים שלמים הדרכתי מורים ומדריכים 25-30 , מורים ומדריכי נוער בזום בעת ובעונה אחת", משחזר לשמן. לדבריו, ניתן להתאים את השיטה לכל גיל, כאשר כל כיתה או קבוצה מקבלת אתר משלה בו ניתן להעלות שירים. "השיתוף הזה מסייע לחזק את הרעיון של כיתה כרשת חברתית, במובן של תמיכה ועזרה הדדית, וכשזה קורה יש לזה עוצמה בלתי רגילה". עבור בני נוער בסיכון, השיח נהפך למשמעותי אף יותר כשאלה סיפרו על משמעות הבית עבורם ועל החלומות שלהם. "אחת הילדות העלתה לאתר את שירו של קובי ממן, 'לא ביקשתי מלחמה'", מדגים לשמן. "היא כתבה שהשיר הזה משמעותי מאוד עבורה, כי היא סובלת מדימוי עצמי נמוך. 'השיר הזה מעלה לי את הביטחון, אפילו אם זה לכמה דקות', כתבה". לדבריו, בחירת השיר וחשיפתו היא רק תחילת התהליך. "הדבר החשוב ביותר הוא הקבוצה. מתקיים דיון ו כש ז ה נ עשה בצורה נכונה, הילדים מבטאים דברים עמוקים והכיתה תומכת בהם. למשל, במשימת 'חלום', הילדים חשבו איך לעזור לאחד הילדים להגשים חלום שעליו הוא סיפר". בשל אופי העבודה על הפרויקט, הוא לא נפגע מהקורונה – ואולי אף להיפך. העבודה על השירים נעשית באופן וירטואלי ובזום מבלי שהערכים מאחוריה ייפגעו. "סברנו שבהיכרות בינאישית רצוי שזה ייעשה בצורה פיזית, אבל זה לא התאפשר בגלל מגבלות הקורונה", אומר לשמן. "עם זאת, הופתענו מרמת החשיפה, גם של ילדים צעירים, והיה ברור שהעולם הווירטואלי נוח להם. פתאום הם שוכחים שהם בזום, משתפים דברים עמוקים מאוד, לומדים דברים חדשים אחד על השני ותומכים זה בזה. "אם מישהו מקדיש לך שיר וגם כותב דברים מהלב, זה מרגש, והמורים הם חלק מהסיפור. הם בעצמם אמורים לבצע את המשימות יחד עם התלמידים, ומעורבים בכל שלבי התהליך. הילדים הם שותפים אקטיביים בתהליך החינוכי. התכנים שהם מעלים - שירים וסיפורים אישיים - עומדים במרכז והם מתרגלים כישורי חיים שישמשו אותם בהמשך דרכם". משרד החינוך שלח מכתב הוקרה על תרומת התוכנית לנוער בסיכון בזמן הקורונה ופתח יחד עם בית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב תוכנית השתלמות ייעודית למורים ולרכזים של תלמידים בסיכון. תוכנית ההשתלמות והעשייה החינוכית של משתתפיה מלווים במחקר שמוביל בית הספר לחינוך. התוכניות שפיתחו ד"ר אורי לשמן ועמיתיו בנויות במתכונת מודולרית אותה ניתן להתאים לאוכלוסיות שונות, בין השאר לתלמידים בחינוך היסודי והעל- יסודי, ילדים ונוער בסיכון, ילדים ונוער עם צרכים מיוחדים וילדים לקויי למידה, וכן לצורך חיבור בין תלמידים יהודים וערבים. התוכניות גמישות מבחינת מספר המפגשים ואפשר לקיים אותן גם באמצעות למידה מרחוק – באופן מלא או חלקי. התוכניות כוללות שני מרכיבים מרכזיים. הראשון הוא "שירים כהשראה", שמטרתו יצירת היכרות משמעותית בין המשתתפים באמצעות שיתוף שירים וסיפורים אישיים בתהליכים שיוצרים פתיחות, הקשבה, הכלת האחר ואמפתיה כלפיו. "שירים במתנה", המרכיב השני, נועד להעניק שירים ומסרים אישיים בין המשתתפים לבין עצמם, בינם לבין בני משפחה ובינם לבין אוכלוסיות שזקוקות לתמיכה ולעידוד. תהליך זה נעשה בפעילות משותפת בין משתתפי התוכנית וכך מחזק את החיבור ביניהם ומעודד אותם לעשייה חברתית משמעותית. מתכונת מודולרית "אני מתחבר לשיר כי זה מראה שאתה יכול להיות אלוף בדבר אחד ובדבר שני אתה קצת תתקשה להצליח, אז זה מראה שלא כדאי לוותר..." "בחרתי בשיר הזה כי הוא מזכיר לי את החיים שלי ואת הציפיות והרצונות של כולם ממני, ושלא תמיד אני אשתלב בזה וארגיש מוזר. ולמרות כל זה, אני בוחר להמשיך להיות אני..." "בחרתי שיר לאחותי, כי אני רוצה שהיא תגדל להיות הילדה שאני לא הייתי. אני רוצה שהיא לא תפחד להיות מי שהיא ותהיה הכי מאושרת שהיא יכולה להיות..." "אני מקדישה את השיר הזה לאחותי שמאוד אוהבת אותו, והוא גם משקף אותנו בזה שאנחנו מבינות תמיד אחת את השנייה ואין עוד בן אדם בעולם שיכול להבין את הקשר והאהבה שיש בינינו..."
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==