שיעור חופשי | ניסן תשפ"א | מרץ 2021 | גליון 133
שיעור חופשי | 66 מספרים ביחד מנהלת בית הספר היסודי "רימון" בפרדסיה, טלי מרמור, פיתחה פרוייקט ייחודי בשם "מריצת הסיפורים". מרמור, שמנהלת גם קהילה חינוכית בפייסבוק בשם "רציתי לשתף", מספרת כי "הפרויקט החל מאילוץ, בשל הקפסולות שאמנם פתרו בעיות מסוימות אבל גם צמצמו את הפעילות באופן משמעותי. התוכנית ייעודית לילדים מכיתות א' עד ד', כאשר המטרה היתה שיפור מיומנויות השטף והדיוק בקריאה בקרב קוראים צעירים, תוך מתן במה אישית ומעצימה. כיום, התרחבה התוכנית בתי ספר 70 לפרויקט כלל-ארצי בו משתתפים תלמידים. 700- ו "במסגרת התוכנית, הילדים מקריאים בבתי הספר שלהם, באמצעות הזום, סיפור מתוך ספר ילדים המתאים לגילם. כל הקראה נמשכת כחצי שעה ומשתתפים בה חמישה ילדים, כשהרעיון הוא לתת הזדמנות גם לאלה שקריאתם עדיין אינה רהוטה. הילדים בוחרים את הסיפורים בהתייעצות עם המורה או המורות המובילות את המיזם בבית ספרם, ונמצאות איתי בקשר קבוע. ישנה גם בחירה מתוך נושאים, כגון יום המשפחה, התמודדות עם הקורונה או סיפורי העצמה לילדים. "במהלך הסגר היה לי חשוב לשמור על התוכנית, ולכן היו סופרים שהתנדבו להקריא, כמו לימור טלמור, ואירחנו גם תיאטרון בובות עם מזלי פרידמן. בסגר קיימנו את תוכנית המריצה פעמים רבות, בשל הביקוש הרב. אפשרנו לילדים לשתף חוויות לילדים ובכך סייענו בחיזוק ערכים של הדדיות חברתית, סובלנות וכבוד לאחר". בונים טיעונים בבית הספר היסודי "תל חי" בחיפה פיתחו פרויקט ייחודי בשם "טוענים צעירים", ביוזמתה והדרכתה של המורה שרון ויאנה, מחנכת כיתות ה'-ו' ורכזת פדגוגית של מורים חדשים, ובצוותא עם המנהלת רביטל אפלבאום. הפרויקט הופעל לכיתות ד'-ו' ובמהלכו למדו התלמידים לכתוב טקסט טיעוני, אותו המחיזו במפגש הכיתתי בזום. הם הציגו פסקאות טיעון, ייצגו דעות שונות והעלו טענות ונימוקים, כשבסוף כל "משפט" שכזה נערך סקר שקבע מי הקבוצה המשכנעת ביותר. כך למשל, אחד הנושאים שעלו לדיון הוא האם צריך לכרות עצים ותיקים כדי למנוע הצפות בסופות החורף. הטקסטים שהציגו התלמידים היו מתוך ספר הלימוד של משרד החינוך, שנקרא "עצים בסערה". תלמידים, המשתתפים 26 בפרויקט לוקחים חלק במפגש הנמשך שעה עד שעה וחצי, ארבע פעמים בשבוע. הפרויקט הוא חלק מהמטלות הלימודיות שלהם, והם מקבלים עליו ציון קבוצתי. קירוב לבבות בהתכתבות בבית הספר היסודי "קריית עמל" בטבעון פיתחו פרויקט של קירוב לבבות בשיתוף מתנדבי עמותת "ידיד לחינוך". מנהלת בית הספר, טלי דלויה, מספרת כי "בשל מגבלות הקורונה, מתנדבי 'ידיד לחינוך' לא יכלו להגיע לבית הספר. איילת לב, מורת שילוב, ותמר פולצ'ק, מחנכת כיתה רב-גילאית של כיתות ה'-ו' בחינוך המיוחד עם לקות למידה בלבד, העלו רעיון למיזם ייחודי במטרה להמשיך את הפעילות מול המתנדבים. "הפרויקט נפתח בשנת תשפ"א, תלמידים וחמישה מהמתנדבים כותבים 12 ובמסגרתו זה לזה מכתבים, ממש כמו פעם. נוצר ביניהם קשר אישי, כאשר מדי שבוע התלמידים קוראים מכתב שנשלח מהמתנדבים וכותבים להם חזרה". לדברי דלויה, המיזם נוחל הצלחה ושני הצדדים מתמידים בקשר, נהנים ומשתפים אחד את השני בחוויות ובסיפורי חיים מהעבר הרחוק והקרוב. במהלך ט"ו בשבט התכנסו כולם למפגש הדדי של יצירה ועשייה אמנותית. חקר הים והסביבה בבית הספר היסודי "רמב"ם" בנהריה פותחה עבור תלמידי כיתות א', ב' ו-ד' פעילות של סיורים בספינות מחקר ימיות וחופיות, בצוותא עם מיזם חקר הימים והחופים –"אקוואושן". במסגרת הפעילות התלמידים סיירו בספינת המחקר ושמעו מפי החוקרים על החיים במים ואיך מסתדרים בלב ים במשך ימים שלמים. בנוסף, למדו הילדים על המחקרים שמבצעות הספינות וצפו בצילומי רובוטים מקרקעית הים בשידור חי. על פי התוכנית, התלמידים ימשיכו ללמוד על חקר הים והסביבה, אקולוגיה וקיימות. תלמידי "רימון" קוראים יחד. במה אישית ומעצימה בכל הארץ, בתי ספר יזמו פרויקטים ייחודיים כדי לשמור על הקשר בין התלמידים גם בתקופת הקורונה, ולעזור להם להתגבר על הפערים שנוצרו לא מוותרים על היצירתיות ראובן שבת | זו המגמה
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==