תלמוד תורה כנגד כולם | גליון 1 | תשרי תשפ"ב

על ידי כחסרי מוטיבציה, הפכו בזום תלמידים שקדנים ומובילים. קשר של געגוע והערכה התשובה היא חיובית. למדתי יותר הרב אצרף: להעריך את התלמידים, שלא ויתרו על הלמידה והקשר עם המחנך. כאשר נוצרה אפשרות לפגישה פנים אל פנים, הייתה שמחה גדולה, על שהם זוכים לשבת כמו בכיתה ולשמוע את המחנך, וכולם הגיעו! אני זוכר שביום היארצייט של אבי הרב יעקב אצרף ז"ל, הייתי בנסיעה להר המנוחות, ובדרך קיימתי עם כיתתי למידה מרחוק. סיפרתי להם סיפורים על אבי ז"ל שהיה מחנך בתלמוד תורה, ואהב את התורה. הייתה נוכחות מרשימה של תלמידים, וראיתי אותם מרותקים, אולי דווקא בגלל הסיטואציה החריגה כל כך. זו הייתה למידה מיוחדת שהם לא ישכחו אותה. ואז ראיתי שוב את היופי והטוב שבכל אחד מהם, את ההזדהות שלהם איתי ועם הסיפורים והמסרים שהעברתי להם. היה תלמיד שאמא שלו כתבה לי, ואפילו הקליטה אותו (בתקופה של הלמידה מרחוק), עד כמה הוא מרגיש קשור למורה. התלמיד הכין לי ציור יפה ומושקע. לדעתי, הלמידה מרחוק חיזקה את הקשר האישי – קשר של געגוע והערכה – למחנך. "לפום גמלא שיחנא" ו"אין הרב גלרנטר: הקב"ה בא בטרוניה עם בריותיו". הקב"ה נתן בדור הזה התמודדויות לא פשוטות לתלמידים והם בהחלט מסוגלים לעמוד בהן. תלמיד אחד בכיתתנו למד לבדו את כל מסכת מגילה וערך עליה סיום. תלמיד שני קיבל על עצמו שלא לגעת במשחקי מחשב. היו עוד תלמידים שהוכיחו לאורך השנה המאתגרת הזו את יתרון הנשמה על הגוף. לא דבר מובן מאליו מה מהשנה הנוכחית תיקחו איתכם הלאה, לימים של שגרה? שילוב נכון של אהבה ומסירות הרב רויטמן: יחד עם תקיפות כשנדרש, הכרחיים לצורך לימוד והחזקת כיתה באופן כללי וגם לקידום כל אחד מהתלמידים. לפעמים צריך להרפות ולפעמים לדרוש ולעמוד על כך. לנצל כל יום שהוא הרב מדר: חלק מרצף לימודי, על מנת לבנות שלם לימודי גדול. בעיקר בפיתוח מיומנויות לימודיות. השנה הזו הוכיחה שקיומו של רצף כזה הוא לא דבר מובן מאליו. את כל הדברים שהשתמשתי הרב אצרף: בהם, כמו שיפור דרכי ההוראה, שימוש באמצעי המחשה ובטכנולוגיה, אני כבר לקחתי הלאה, וכן את ההבנה בטוב וביופי של התלמידים, שהתחדדה אצלי יותר בשנת הקורונה. את החשיבה האחרת, הרב ציקוושוילי: המקורית. הבנתי שלא צריך להמתין למגפה עולמית, חלילה, כדי שאנחנו כמחנכים וכמורים נחדש ונרענן את שיטות ההוראה שלנו. זה מחויב המציאות גם בימים של שגרה ושלווה. הדברים שאקח עמי הלאה הרב שרעבי: מהשנה החולפת, הם – שמירת ותיוק דפי עבודה במחשב, הקרנת 'הקדמה' לשיעורים בפתיחתם, כדי לעורר אצל התלמידים סקרנות ועניין. נוסף על כך, אני מקרין על הלוח דפי גמרא בעלי תוכן מורכב וקורא אותם יחד עם התלמידים בתחילת השיעור. התשפ"א שהייתה כמורה לגיל הרך הרב אושר: ניתנה לי הזדמנות לעורר בליבותיהם רגש של תפילה ותקווה לה' שהקורונה תסתיים. ולהחדיר בהם אמונה חזקה שהכול בידי שמים, גם הקורונה אמא של תלמיד הרב אצרף: כתבה לי, ואפילו הקליטה אותו, עד כמה הוא מרגיש קשור למורה. התלמיד הכין לי ציור יפה ומושקע. הלמידה מרחוק חיזקה את הקשר האישי למחנך 11 תלמוד תורה וגני ילדים כפר חב"ד

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==