תלמוד תורה כנגד כולם | גליון 1 | תשרי תשפ"ב
חיידר ולא בית ספר וקודם לכן לא היה לתלמוד תורה חזון?... התלמוד תורה שלנו הוא לכאורה מוסד החינוך הוותיק ביותר בכפר חב"ד וברור שמקימיו הגדירו לו חזון. כמו כן סביר להניח שגם במרוצת השנים, המנהלים והמחנכים פעלו על פי חזון. אבל מטבעם של דברים, חזון הוא דבר שצריך כל הזמן לחדש ולרענן. לפעמים קורה שאנחנו מקימים גוף או מוסד למען מטרה מסוימת, אך ברבות השנים המטרה נדחקת מעט הצידה לטובת ענייני היומיום השוטפים והבוערים. לכן חשוב שנזכיר לעצמנו כל הזמן את המטרות והיעדים שלשמם אנחנו קיימים. ומהו החזון שגיבשת והצגת? ראשית אציין כי החזון אמנם גובש על ידי, אך הוא אושר על ידי שאר חברי ההנהלה הרוחנית ובמקביל הוצג למחנכים שאף הקדישו לו ולענייני הזהות של המוסד, מספר ישיבות צוות שבועיות. בהקשר הזה אזכיר לטוב את מנכ"ל רשת 'אהלי יוסף יצחק', הרב אליהו קריצ'בסקי שיחי', המלווה את תלמוד תורה בעצה ובהכוונה, שהשתתף אף הוא באותן ישיבות צוות שעסקו בזהות ובצביון הת"ת. הרעיון המרכזי הוא לעצב לתלמוד תורה זהות ברורה שתחזיר אותו לימיו המפוארים כמוסד חינוכי חב"די מוביל, הראוי לשאת את דגל נשיאות הרבי. כאן חייבים לעצור לרגע ולתת את הדעת לעובדה דרמטית ומרגשת זו, שאי אפשר להזכירה כבדרך אגב: בכל העולם כולו יש רק מעט מוסדות שהם "בנשיאות הרבי" והתלמוד תורה שלנו זכה להיות אחד מהם. זוהי זכות עצומה, אבל המחויבות שבצידה עצומה לא פחות! אם לרדת קצת יותר לפרטים, נאמר כך: המשימה שלנו היא לחדד את המסר שלפיו התלמוד תורה הוא 'חיידר' ולא 'בית ספר'. ולא משנה כרגע מה השם הרשמי של המוסד. אני מדבר על מהות. והמהות של המוסד הזה חייבת להיות – חיידר. חיידר אותנטי על כל המשתמע מכך. זה כולל חינוך חסידי איכותי, רמה לימודית גבוהה, לימוד בהגייה המקובלת בחיידרים, סגנון דיבור עדין, צורת הופעה מאופקת ושמרנית, הקפדה על טוהר תחומי השיח והעניין של התלמידים בזמני ההפסקות וגם מחוץ לשעות הלימודים, ועוד. אני נתפס לעניין 'בית הספר' מול 'חיידר' מפני שלא מדובר בסמנטיקה בלבד, אלא הוא נוגע בשאלה עמוקה ביותר – איך המוסד תופס את עצמו וממילא גם איך התלמידים והוריהם תופסים אותו ואת השתלבותם במרחב. לעניין הזה יש השפעה על כל הגישה והאווירה בתלמוד תורה. לכן, לדוגמה, כשאני שומע ילדים שאומרים "יש מחר בית ספר?" או "אתמול לא באתי לבית הספר", אני מקפיד לתקן אותם – "תלמוד תורה". חסיד, ירא שמים ולמדן ואחרי שנתנו את הכותרת 'חיידר', מה בא מתחת לזה? ראשית כפי שהסברתי זה לגמרי לא רק אני מדגיש זאת מפני שהשפעה חינוכית אמיתית, במיוחד בדור של היום, יכולה לצמוח אך ורק מתוך ידידוּת וקירוב הדעת ככל שההופעה שלהם תהיה יותר מבַדלת וברורה – הנה כאן הולך ילד חרדי, כאן הולך ילד חסידי! – כך נפַתח ונטפח בליבם חוסן רוחני ו'גאוות יחידה' בשנה הקרובה נרים את כל הנושא החסידי בתלמוד תורה. אנחנו מחזירים את תפקיד ה'משפיע' לתלמוד תורה ובעזרת ה' נרענן את כל העשייה החסידית ' ארץ הקודש 19 תלמוד תורה וגני ילדים כפר חב"ד
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==