תלמוד תורה כנגד כולם | גליון 1 | תשרי תשפ"ב

כדי שתלמיד יהיה מחובר רוחנית ולימודית למחנך שלו ויהיה בבחינת 'מקבל', המחנך חייב לפתח ולטפח קשר אישי עם התלמיד. על המחנך להיות ער וקשוב לכל מחסור רגשי או אחר של תלמידו ולשוחח איתו על כך. לעיתים כל מה שנדרש זה חמש דקות של הקשבה. ולאחר מכן, כמובן, להשתדל לסייע לתלמיד במילוי החסר. זה יכול להיות אוכל שחסר לתלמיד (שארוחתו נשכחה בבית או הסנדוויץ' שקיבל לא ערב לחיכו), יכול להיות קושי חברתי (זמני או קבוע) ושאר כיוצא באלה. כאשר תלמיד חש שהמחנך רגיש לצרכיו, רוצה בטובתו ודואג לו באמת, הוא נותן בו אמון ופותח לפניו את ליבו. היחס האישי מגביר את הקשר ומחולל פלאות בכיתה. המחנך הופך מעין דמות אב. ומיותר לומר שבעיות משמעת למיניהן, מצטמצמות מאוד. מניסיוני, כמעט כל קשיי המשמעת בכיתה נובעים מחוסר קשר רגשי בין המלמד לתלמיד. בנוסף, על המחנך לספק לתלמידיו תחושה של חוויה. חוויה בלמידה עצמה וחוויה בכל ההווי מסביב. החוויה מסייעת להידוק הקשר מחנך־תלמיד והיא גם מתמרצת למידה והתנהלות טובה של הכיתה. חשוב לדעת שלא פעם תלמיד זוכר את חוויותיו האישיות עם המורה, הרבה יותר מאשר את תוכן השיעורים. בנושאי ענישה, לטעמי, יש להשתמש רק כמוצא אחרון. ככלל, עדיף למנוע מתלמיד פרס מאשר להעניש אותו. מבצעים ושיטות ניקוד נצברות, מועילים מאוד. אפשר להעלות נקודות, למנוע נקודות ואף להפחית נקודות. כל אלה עדיפים בהרבה על מתן עונשים. ועם זאת, חשוב מאוד לשמור על מערכת ברורה של כללים. על המחנך לשוחח עם התלמידים אודות חשיבות ההקפדה על כללי משמעת בכיתה, תוך הסבר עד כמה שאפשר, אודות תועלתם עבור כל תלמיד ותלמיד. אך ראוי שמור על הכללים גם כאשר התלמידים אינם מבינים אותם או מסכימים איתם. אין לוותר על כללי משמעת חדים וברורים. ומי שמדמה למצוא סתירה בין הרישא של הדברים לסיפא שלהם, דהיינו בין יחס אישי ואבהי לתלמידים לבין הפעלת סמכות והצבת גבולות ברורים וכללים חדים, אין הדברים כך. הם לחלוטין לא סותרים זה לזה ואפילו ניתן לומר שהם משלימים זה את זה. וסיום, כמה מילים בנימה אישית: כולנו בני אדם וככאלה יש לנו עליות ומורדות. יש ימים טובים ומוצלחים יותר ויש ימים טובים ומוצלחים פחות, בעבודת החינוך. לכן אנחנו מתפללים כל יום אל הקב"ה שייתן בליבנו חכמה, בינה ודעת – להבין את נפשות תלמידנו ולפעול בדרך הנכונה למילוי השליחות הקדושה שהוטלה עלינו, לחינוכם של הילדים היקרים והאהובים. טור אישי של מחנך על סמכות ורגישות הרב איתן שרעבי מחנך כיתה ו' היחס האישי מגביר את הקשר ומחולל פלאות בכיתה. המחנך הופך מעין דמות אב. ומיותר לומר שבעיות משמעת למיניהן, מצטמצמות מאוד 44 תשרי תשפ"ב l תלמוד תורה כנגד כולם

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==