תלמוד תורה כנגד כולם | גליון 1 | תשרי תשפ"ב
את יכולת השליטה שלך כמורה, בנעשה בכיתה. ילד שמדבר ומפריע להתנהלות השיעור, מושתק בלחיצת מקש. תלמיד שמתקשה להשתלב בלמידה בכיתה, נשלח ל'הפסקה'... הלימודים בזמן קורונה הוסיפו הרב מדר: ביטוי לאחריות האישית של תלמידים. היו משימות לביצוע מרחוק, קצתן אף סיפקו משוב באופן טכנולוגי. אך אי אפשר להתכחש לעובדה שאין תחליף אמיתי ללמידה פרונטלית בכיתה. זו הדרך הטובה להקנות לתלמידים הרגלי סדר ועקביות, לספק להם סביבה לימודית מדרבנת ולקבל מהם משוב מיידי. החסרונות ברורים, אבל היו גם הרב אושר: מעלות. דוגמה בולטת למעלה היא ההזדמנות שניתנה לי כמורה לילדים בגיל הרך לעורר בליבותיהם רגש של תפילה ותקווה לה' שהקורונה תסתיים. ולהחדיר בהם אמונה חזקה שהכול בידי שמים, גם הקורונה. החסרונות – אין נוכחות מלאה, הרב אצרף: קשה לראות מה באמת קורה עם כל תלמיד במהלך הלמידה, חסר קשר עין התורם משמעותית ללמידה. היתרונות של השנה הזו – שיפור דרכי ההוראה, שיעורים מותאמים ללמידה מרחוק, יותר סבלנות בלמידה, יותר הקשבה והבנה לנפש התלמיד. תלמידים גילו את עצמם נתחיל דווקא מהיתרונות: הרב ציקוושוילי: גודל כיתות: הלמידה בתקופת הקורונה הוכיחה כי ללמד 'קפסולה' יעיל יותר מללמד כיתה שלמה. לעניות דעתי זהו פלוס גדול מאוד שהלוואי יאומץ כדבר שבשגרה, גם לאחר שהקורונה תחלוף בעזרת ה' כליל מן העולם. משך השיעורים: מהר מאוד הבינו המורים שתלמידיהם, במיוחד בגילאים הצעירים, לא יכולים לשבת זמן רב מול מסך המחשב. בזכות ההוראה מרחוק, התאפשר פתרון פשוט – קיצור השיעורים המקוונים והשלמתם ביחידות של למידה א־סינכרונית מקוונת ושל למידה שאיננה מול המחשב. מעורבות הורים: בתקופת הקורונה, תלמידים והוריהם שהו יחדיו בבית לאורך זמן. כך נחשפו ההורים – יותר מאי פעם – לדרך שבה מתנהלת הלמידה. סוף סוף ההורים רואים באופן בלתי אמצעי כמה קשה לעיתים למורה לנהל שיעור פשוט, כמה הפרעות יש, עד כמה עליו להתייחס לכל אחד בהתאם לרמתו, ובכיתה שבה הפער בין הרמות גדול במיוחד, השאיפה לספק את כולם היא כמעט בלתי אפשרית. הוראה מקוונת: למרבה הפלא גילינו, שתלמידים מסוימים שתהליך הלמידה בכיתה היה קשה עליהם – גילו לפתע את עצמם מחדש, ודווקא בהוראה המקוונת היו שותפים מלאים לתהליך הלמידה, ופעילים בשיעור, ככל הנראה בעקבות העדר הגירויים שהיו בכיתה מחבריהם לספסל הלימודים. בהוראה מקוונת יושבים בבית לבד ואין הפרעות של חברים מאחור או מהצד. דגש מערכת החינוך על ההיבטים הרגשיים: תלמידים רבים נתקלו בתקופת ההוראה מרחוק בקשיים רגשיים חברתיים, ומערכת החינוך הדגישה בפנינו את ההכרח להתייחס ב"ה, יוםחמישי כ"ג בטבת תַּלְמִידִ י הַיָּקָרוְהָאָהוּב! בִּגְלַל הַמַּצָּב אֲנַחְנוּ נֶאֱלָצִים לְשַׁנּוֹת בַּשְּׁבוּעַיִם הַקְּרוֹבִים אֶת שִׁגְרַת חַיֵּינוּ וּלְהַמְשִׁיךְ אֶת הַלִּמּוּדִים – "מֵרָחוֹק". הָאֱמֶתהִיאשֶׁזֹּאתלֹאהַפַּעַםהָרִאשׁוֹנָהשֶׁאָנוּ מְקַיְּמִים"לְמִידָהמֵרָחוֹק", וַאֲנַחְנוּ כְּבָ רדַּי מְתֻרְגָּלִיםבְּכָךְ. הַלִּמּוּדִיםיֵעָרְכוּ אִםכֵּן בְּאֶמְצָעוּת"מֶרְחֲבֵי הַכִּתָּה" בַּ"וֶובְּטוֹפּ". חָשׁוּב לִי לְהַדְגִּישׁ וּלְהַזְכִּיר לְךָ שֶׁאֵינֶנּוּ יוֹצְאִיםלְ"חֹפֶשׁ" וְשֶׁ הַלִּמּוּדִיםנִמְשָׁכִיםכְּסִדְרָם, אֲבָל מֵהַבַּיִת . אֲנִי מְבַקֵּשׁ מִמְּךָ בְּכָל לָשׁוֹן שֶׁל בַּקָּשָׁה, לְהִכָּנֵסבַּזְּמַן לְכָל הַתְּפִלּוֹתוְהַשִּׁעוּרִים, וּלְהִשְׁתַּ תֵּף בָּהֶםמִתּוֹךְ הַקְשָׁבָה, חֵשֶׁקוְשִׂמְחָה. אֲנִי אֲצַפֶּהלִרְאוֹתאוֹתְךָ בְּכָלשִׁעוּר, וְאִםלֹאתִּכָּנֵסלְשִׁעוּר מְסֻיָּם)אוֹ לְשִׁעוּרִיםמְסֻיָּמִים( – אַתָּהתֶּחְסַרלִי מְאוֹד. אֲנִי גַּםמַבְטִיחַ לַעֲקֹבאַחֲרֵי נוֹכְחוּתְךָ. מִתּוֹךְ הֶכֵּרוּתִי אִתְּךָ, אֲנִי בָּטוּחַ שֶׁגַּםבַּבַּיִתאַתָּהתַּקְפִּידעַלכָּלהַהַנְחָיוֹתהַקְּשׁוּרוֹתלִבְרִיא וּת הַגּוּ ף, וּבְאוֹתָהּ מִדָּה גַּם תַּקְפִּיד עַל כָּל הַהוֹרָאוֹת שֶׁל הַתּוֹרָה בְּקֶשֶׁר לִבְרִיאוּת הַנְּשָׁמָה שֶׁלָּנוּ. וְתַעֲשֶׂה אַךְ וְרַקדְּבָרִיםשֶׁמַּתְאִימִיםלְיֶלֶדמְחֻנָּךְ, יְרֵאשָׁמַיִםוַחֲסִידִי . כְּמוֹ כֵן אֲבַקֵּשׁ מִמְּךָ לְמַלֵּאאֶתח וֹבְרוֹתהַמַּעֲקָב "אַחְרָיוּתאִישִׁית" )שֶׁקִּבַּלְתָּ הַיּוֹם(. בְּחוֹבְרוֹת אֵלֶּה אַתָּה לוֹקֵחַ אַחְרָיוּת אִישִׁית עַל נוֹכְחוּתְךָ בַּתְּפִלּוֹת וּבַשִּׁעוּרִים, וּמְדַוֵּחַ עַל כָּךְ לְעַצְמְךָ, לְהוֹרֶיךָ וְלָנוּ. לְסִיּוּם, 3 הוֹדָעוֹתחֲשׁוּבוֹ ת: 1. בַּדַּף הַמְּצֹרָף מוֹפִיעִים מִסְפְּרֵי הַטֵּלֵפוֹן שֶׁלִּי, שֶׁל הַמְּנַהֵל, שֶׁל הָרַב רוּדֶרְמָן וְשֶׁל כָּל שְׁאַר הַמְּחַנְּכִיםוְהַמּוֹרִיםבַּתַּלְמוּדתּוֹרָה. אִםאַתָּהמַרְגִּישׁ צֹרֶךְ, אַלתַּחְשֹׁשׁ לְהִתְקַשֵּׁראֵלֵינוּ כְּדֵי לִשְׁ אוֹל, לְקַבֵּלעֵצָהטוֹבָהאוֹ אֲפִלּוּ סְתָםלִשְׁמֹעַ מִלַּתעִידוּד. 2. לִתְשׂוּמַת לִבְּךָ: מִבְצַע "וְשִׁנַּנְתָּם" בִּסְעָרָה לְחַיֵּינוּ, הוֹלֵךְ אִתָּנוּ גַּם ַ שֶׁרַק לִפְנֵי שָׁבוּעַ פָּר הַבַּיְתָה. אַתָּהמְקַבֵּל הַיּוֹםחוֹבֶרֶתמְיֻחֶדֶתשֶׁ ל "פִּרְקֵי אָבוֹת" וְשֶׁל הַמַּאֲמָר "בָּאתִי לְגַנִּי", כְּדֵי שֶׁתּוּכַללִלְמֹדאוֹתָםבְּעַלפֶּהוּלְהִבָּחֵן עֲלֵיהֶם – מֵהַבַּיִת! בַּיָּמִיםהַקְּרוֹבִיםנְפַרְסֵםלוּחַ זְמַנִּים מְפֹרָט וּבוֹ הַיָּמִים וְהַשָּׁעוֹת שֶׁבָּהֶם הַבּוֹחֵן צְבִיקִי כֹּהֵן יִבְחַן )דֶּרֶךְ הַ"זוּם"( תַּלְמִידִים מִכָּל הַכִּתּוֹת. 3. בְּעֶזְרַתה' מָחָר)יוֹםשִׁשִּׁי( תִּתְקַיֵּם הִתְוַעֲדוּת"זוּם" מְיֻחֶדֶתלְרֶגֶלכ"דבְּטֵבֵת – יוֹםהַהִלּוּלָא קְדֻשַּׁתאַדְמוֹ"ר הַזָּקֵן. הַהִתְוַעֲדוּתתָּחֵל בְּ Œ שֶׁל כְּבוֹד שָׁעָה 10:00 בַּבֹּקֶר. הַכְּנִיסָהלַהִתְוַעֲדוּת דֶּרֶךְ הַקִּשּׁוּרבַּ"וֶובְּטוֹפּ". אֲנִי כְּבָרמַתְחִיללְהִתְגַּעְגֵּעַ אֵלֶיךָ... בְּבִרְכַּתהַצְלָחָה! מְחַנֵּךְ הַכִּתָּה השנה החולפת הרב גלרנטר: הייתה שנה מאתגרת ומעניינת, שנה שכולה מבחן, לנו ולתלמידים. הערכים שלנו – יראת שמים וכל שאר 'המילים הגבוהות' – עמדו למבחן המציאות אודה ולא הרב שרעבי: אבוש, המחשבה על למידה מרחוק גרמה לי בהתחלה פיק ברכיים. בהמשך התרגלתי לכך ולהפתעתי אפילו התחלתי ליהנות מזה 8 תשרי תשפ"ב l תלמוד תורה כנגד כולם
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==