תלמוד תורה כנגד כולם | גליון 1 | תשרי תשפ"ב
בתהליך הפדגוגי לא רק ללמידה של 'החומר', כי אם גם לצרכים הרגשיים והחברתיים של התלמיד. פתאום דיברו עם הילדים אחרת, התייחסו גם לרגשות שלהם. והאמת היא שדבר זה שצריך להתקיים גם בימי שגרה. אבל היו כמובן גם חסרונות: אתגר פדגוגי לא פשוט: כשהתלמידים בביתם, מול המחשב, הם מוצפים בשלל גירויים אחרים, ועלולים לאבד במהירות רבה עניין בשיעורים. נוכחות: כולנו נתקלנו במציאות הכואבת שרבים מהתלמידים יושבים בשיעורים המקוונים עם מצלמות סגורות. האפשרות של תלמידים להיות 'נוכחים נפקדים' העלתה שאלות רבות הקשורות למקומו של התלמיד בשיעור ולעצם משמעות הנוכחות שלו בשיעור. מבחנים: קיומן של בחינות מרחוק אינו עניין פשוט ליישום. פער דיגיטלי בין המורים לתלמידים: תלמידים רבים מסבירים למוריהם כיצד לתפעל את הזום ואפשרויותיו (או מנצלים את חוסר השליטה של מוריהם לשיבוש שיעורים מקוונים). במהלך השנה החולפת, סיפק משרד החינוך הכשרות בזק למורים בנושאים טכנולוגיים, אך אלו עסקו בעיקר בתפעול כלים ולא באוריינות דיגיטלית. גבולות יוצרים אושר פנימי נתחיל עם הקשיים והחסרונות. הרב שרעבי: א) לתלמידים (לחלקם לפחות) היה קושי להתרכז, כי כמה אפשר לשבת ולבהות במסך? ב) תלמידים מאוד מתוחכמים יכולים לשחק משחקי מחשב בלי שהמורה וההורה ישימו לב. ג) אצל חלק מהתלמידים נצפה קושי בשמירה על זמני ההגעה לשיעורים ובכלל. היתרונות: כמורה נאלצתי להתאים עצמי למצב החדש ולהפתיע כל שיעור מחדש. שיעור גמרא צריך להתחיל בסקירה מעניינת על חיי התנאים והאמוראים המוזכרים בקטע. בדרך זו התלמידים הפכו הרבה יותר מעורבים. שיעורי חומש נפתחו בהעלאת קובץ מדרש הקשור לקטע הנלמד היום. 'מחוסר ברירה' יזמתי מהלכים שסחפו את התלמידים אל מעגל הלמידה בכיתה, כאשר הם עצמם נעשים חלק ממוסרי השיעור. ילדים קראו כל אחד בתורו קטעי גמרא ופסוקים, הסבירו, הקשו וענו. ילדים קיבלו תפקידים שאינם קיימים בכיתה רגילה ולדוגמה – הכנסת תלמידים בחדר ההמתנה ושליחת הודעות לתלמידים שהמצלמה שלהם 'נסגרה'. דבר נוסף: שליחת הודעות לקבוצות ההורים, כחצי שעה לפני התחלת השיעור, חיזקה את הקשר המבורך של מורה־הורה. היא גם הגבירה את מעורבות ההורים בלמידת ילדיהם, כאשר הם בעצמם נדרשים לעקוב אחרי השתתפותם ולזרז אותם במידת הצורך להיכנס לשיעורים. הנקודה החזקה של השנה הרב גלרנטנר: היא העובדה שהתלמידים קלטו את שהתלמוד תורה והשגרה הם עוגן משמעותי בחיים שלהם. בגלל הסגרים החוזרים והנשנים, והרצון לחזור סוף סוף לשגרה, חדרה ההכרה כי אדם מאושר הוא אדם שכפוף לגבולות, אדם שכופה את רצונותיו בפני כללים שקבעו גדולים ממנו, כשמכאן נגזר גם היחס הנכון כלפי ציוויי הבורא, להם אנו מחויבים גם (ובעיקר) כשאיננו מבינים אותם, ודווקא זה יוצר את האדם המאושר. במהלך ה'חופשות' שנכפו על התשפ"א שהייתה שילוב נכון של הרב רויטמן: אהבה ומסירות יחד עם תקיפות כשנדרש, הכרחיים לצורך לימוד והחזקת כיתה באופן כללי וגם לקידום כל אחד מהתלמידים וירוס הרב ציקוושוילי: הקורונה יצר מציאות חדשה רוויית אתגרים בתחום הפדגוגיה, ומאידך גם העניק לנו הזדמנות לצמיחה ופיתוח כיוונים חדשים בתחום ההוראה 9 תלמוד תורה וגני ילדים כפר חב"ד
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==