מגזין הטכניון | קיץ 2019
46 חינוך ל פני שש שנים חגג בוגר הטכניון עופר דנינו . הוא שאל את עצמו איזו 50- את יום הולדתו ה מתנה תשמח אותו, אבל המתנה שרצה לא הייתה זמינה. לכן הוא המציא אותה. דנינו העניק לעצמו, לטכניון ולחברה הישראלית את “רובופיזיקה” - תוכנית חדשנית ואטרקטיבית ללימוד מדעים והנדסה באמצעות טכנולוגיות מתקדמות. ם המדעים, ובעיניי היא מקצוע מרתק, ֵ “פיזיקה היא א אבל אם אתה רוצה ‘להגניב’ תלמידים אתה חייב למשוך אותם עם משהו שנחשב יותר אטרקטיבי - ואני בחרתי ברובוטיקה.” כיום משתלבת התוכנית בתוכניות לאומיות קיימות ובהן “ניצני הטכניון”, פרויקט “אנייר” המטפח בישראל תלמידים מחו”ל, והכיתה הטכניונית באורט ביאליק. אבל בשנים הראשונים מימן דנינו מכיסו את היוזמה הייחודית. עד היום הוא השקיע מכיסו כמיליון וחצי שקל בפרויקט, ורצונו להרחיב את חשיפת הפרויקט נובע בין השאר מהרצון למשוך תקציבים נוספים לפרויקט. ד”ר צבי אריכא, המפקח על הוראת הפיזיקה במשרד החינוך, תומך בפרויקט מאז תחילתו וכמוהו פרופ’ אדם שורץ, כיום המשנה הבכיר לנשיא הטכניון. לדברי פרופ’ שורץ, “אנחנו מדינה קטנה שחוסנה תלוי באנשים, ולכן עלינו להכשיר מנהיגים חלוצים שיבינו לאן הולכת הטכנולוגיה ויובילו אותה.” בניהולו האקדמי של ראש המרכז לרובוטיקה ע”ש לאומי בטכניון, פרופ’ משה שהם, מחבר הפרויקט את התלמידים לטכנולוגיה אבל יותר מכך - מעניק להם כישורים רכים של תקשורת, עבודת צוות וראייה תלמידים, ורבים מהם 400 כוללת. עד היום נהנו ממנו התקבלו בהמשך לטכניון. עיסאם קיס, שהשתתף בתוכנית במסגרת פרויקט “ניצני הטכניון”, אמר כי היא תרמה לו רבות “בחשיפה לעולם ההנדסה בגווניו השונים ובהתפתחות בתחום ההדרכה כבר בתיכון. בתום התיכון התחלתי את לימודיי בטכניון בתוכנית העתודה ‘פסגות’ (הנדסת חשמל ופיזיקה), ולמרות . תוך כדי לימודים 93 הקושי הוצאתי ציון ממוצע של התחלתי לעבוד בחברת מארוול ביקנעם, ואין לי ספק שההצלחה שלי נובעת במידה רבה מהעובדה ש’ניצני הטכניון’ ו’רובופיזיקה’ הכינו אותי ללימודים ולעבודה.” הרצף הזה מרובופיזיקה לטכניון אינו מקרי. דנינו ערך כמה מחקרים כמותיים עם פרופ’ ארי גרו מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה ובהם הראו השניים אילו יכולות מובילות להצלחה בטכניון ובהמשך. “היכולות הראשונות ברשימה הן מוטיבציה פנימית, מיקוד והתמדה, התמודדות בתנאי אי ודאות וחשיבה מערכתית. באותם מחקרים גם הוכחנו שפרויקט רובופיזיקה מפתח את ההיבטים האלה.” אחד התומכים החשובים בתוכנית הוא יוסף שפירא, מייסד קוואלקום ישראל ודמות מרכזית בתעשייה הביטחונית. שפירא, בוגר הטכניון וחבר במועדון של הטכניון, אומר כי מדובר ב”תוכנית מעולה 100- ה המפתחת במשתתפים כישורי חקר ויצירה הנדסית ורותמת טכנולוגיות חדשניות לפיתוחים עתידיים.” בנוסף לעבודתו עם תלמידי תיכון הקים דנינו בפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי מעבדה וירטואלית שמגשרת בין המעבדות השונות בפקולטה. האחראי האקדמי של תוכנית זו בפקולטה הוא פרופ’ דוד מלאך, ולצדו מסייעים נמרוד פלג ומנהל המעבדה לרובוטיקה ובקרה קובי כוחיי. במסגרת זאת מנחה פרויקטים 9- סטודנטים לתואר ראשון ב 18 דנינו כיום בפקולטה. “בשש השנים האלה רשמנו המון הצלחות,” הוא אומר, “אבל אני לא נח על זרי הדפנה. אני רוצה להרחיב את קבוצת השותפים בפרויקט ואת מעגל ההשפעה שלו, ולשם כך דרוש מימון נוסף לתוכנית. לתפיסתי, רובופיזיקה באה לתת כלים, לא רק כדי להיות מהנדסים טובים, אלא גם להיות אנשים טובים.” בוגר הטכני ו ן עופר דנינו הקים בי וזמתו ובכספו תוכנית חדשנית ללימוד מדעים והנדסה באמצעות טכנולוגי ות מתקדמות גנוב על פיזיקה עופר דנינו
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==