מגזין הטכניון | קיץ 2020
50 32 תעופה בטוחים שמיים ב הושבתו מנועיו של מטוס 2009 בינואר 15 - באוויר, זמן קצר לאחר ההמראה, A 320 איירבס עקב התנגשות עם להקת אווזים. למרבה המזל הצליח הטייס קר הרוח צ’לסי סולנברגר להנחית את המטוס על נהר ההדסון, בהחלטה שככל 155 , הנראה הצילה את כל הנוסעים ואנשי הצוות איש בסך הכול. השבתת מנועים אינה תופעה נדירה כל כך, ועל פי ) FAA רשות התעופה הפדרלית בארצות הברית ( היא אחת הסיבות העיקריות לתאונות טיסה, לרבות תאונות קטלניות. סכנתה של תופעה זו גדולה במיוחד כשמדובר במטוסים קלים, שאינם מצוידים במערכות בקרה וגיבוי מתוחכמות וטייסיהם אינם עוברים הכשרה ממושכת כמו טייסים של מטוסי נוסעים. הדבר מסוכן במיוחד כאשר מזג האוויר סוער, והגלישה אל המנחתים הפוטנציאליים מחייבת עקיפה של אזורים גבוהים. חשוב לציין שפרופיל הרוח המשפיע על המטוס משתנה במהלך הגלישה ולכן דרוש חישוב מסלול מחדש על סמך הנתונים החדשים בכל רגע. זה הרקע לשורה של מחקרים שנערכו בטכניון כדי לפתח מענה טכנולוגי למצבים אלה, כלומר לספק פתרון אופטימלי למצב שבו מנועי המטוס מושבתים והוא צריך לגלוש ולהגיע למנחת בטוח. מחקרים אלה החלו בקבוצת המחקר של פרופ’ יוסי בן-אשר מהפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל, ובעשור האחרון מוביל אותם פרופ’ נחום שימקין, הדיקן הנוכחי של הפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי, יחד עם ד”ר אהרון בר-גיל, מרצה בכיר נלווה בפקולטות להנדסת חשמל ואווירונוטיקה וחלל. המחקרים נערכים בשיתוף מפא”ת - המינהל למחקר פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון. לאחר עבודה תאורטית מקיפה בנושא יושמו הממצאים בשנת הלימודים האחרונה במסגרת פרויקט סטודנטים לתואר ראשון במעבדה לבקרה, רובוטיקה ולמידה חישובית בפקולטה להנדסת חשמל בראשות מהנדס המעבדה קובי כוחיי. על היישום המעשי עבדו שני צוותי סטודנטים לתואר ראשון: עמרי פרוינד ואלון ירושינסקי, שמימשו את אלגוריתם התוויית המסלול האופטימלי בזמן אמת; וחנה ודן שטראוסמן שפיתחו מערכת תצוגה לטייס וממשקי חיישנים וביצעו את אינטגרציית התוכנה והחומרה לניסוי המוטס. את הסטודנטים הנחה דני סגל, שהיה שותף במחקר זה במסגרת לימודיו לתואר שני בהנחייתם של פרופ’ שימקין וד”ר בר-גיל. הבסיס התאורטי לחישוב מסלול הגלישה האופטימלי הוצג בשורה של מאמרים, האחרון - AIAA J. GCD ב- 2019 שבהם התפרסם בחודש מאי כתב עת מוביל בתחום זה, שמפיק המכון האמריקאי סטודנטים בפקולטה להנדסת חשמל פיתחו מערכת להנחתת מטוסים שמנועיהם הושבתו ד”ר אהרון בר-גיל קובי כוחיי פרופ׳ נחום שימקין דני סגל
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==