מגזין הטכניון | קיץ 2021
47 9 בראשית פברואר התקיים בטכניון גמר תחרות הכימיאדה לשנת תשפ”א. במקום הראשון בתחרות לתלמידי י”א זכה ניר כהן, תיכון הגימנסיה הריאלית בראשון לציון. במקום הראשון בתחרות לתלמידי י”ב זכתה שלי סקופ מתיכון הכפר הירוק. את הטקס הנחה פרופ’ זאב גרוס מהפקולטה לכימיה ע”ש שוליך, שנשא הרצאה בנושא “המדע שמאחורי החיסון החדשני נגד נגיף הקורונה”. פרופ’ גרוס, כיום דיקן לימודי המשך בטכניון, עומד בראש תוכניות הנוער בפקולטה לכימיה. שנה, ובשנים האחרונות היא מתקיימת 20 הכימיאדה נערכת בניהול הטכניון כבר כמיזם משותף עם מרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס ועם משרד החינוך. מטעם הנהלת הטכניון בירכו את התלמידים דיקן לימודי הסמכה פרופ’ חוסאם חאיק וסגן הנשיא לקשרי חוץ ופיתוח משאבים פרופ’ אלון וולף; מטעם משרד החינוך - מפמ”ר כימיה ד”ר דורית טייטלבאום ומנהלת נבחרות ישראל במדעים גב’ ענת רולניק; ומטעם קרן מיימונידיס - אלי פריד, מנכ״ל מרכז מדעני העתיד. בצוותשהכין את התלמידים ומלווה אותם חברים שלושה בוגרים של אולימפיאדות בין-לאומיות לכימיה, שלושתם כיום סטודנטים בטכניון, ובראש הצוות עומדת ד”ר איזנה ניגל אטינגר, מאמנת ראשית של הנבחרות בכימיה. הכימיאדה גמר קוונטית אודיסאה היחידה לנוער שוחר מדע קיימה קורס ראשון מסוגו לתלמידי תיכון: מחשוב קוונטי הלכה למעשה תלמידי תיכון המשתתפים בתוכנית אודיסאה היוקרתית בטכניון סיימו לאחרונה את הקורס החדשני “מחשוב קוונטי - הלכה למעשה” שהתקיים זו הפעם הראשונה תחת היחידה לנוער שוחר מדע בטכניון. המיזם התאפשר הודות לתמיכתם הנדיבה של התורמים האוסטרלים רוברט ורות מגיד. את הקורס העביר ד”ר יוסי ויינשטיין בסיועו של הסטודנט יותם ליפשיץ. ד”ר אוהד זוהר, שהוביל את פיתוח הקורס והיה אחראי לתוכנית הלימודים, הסביר כי “נוסף להרצאות התאורטיות קיבלו הסטודנטים הצעירים הזדמנות לתכנת את המחשב . קורס זה היה ניסיון ראשון ללמד את המכניקה הקוונטית דרך IBM הקוונטי של , שסיפקה קיצור דרך שחוסך את התיאור IBM ‘מערכת מודל’ של המחשב של של ההתפתחות ההיסטורית העקלקלה, דרך תופעות טבע שהובילו למכניקה קוונטית כמו קרינת גוף שחור, האפקט הפוטואלקטרי וספקטרום אטום המימן - תופעות שתיאורן מצריך קורס נפרד.” על ידי פרופ’ יוסי אברון, מנהל 2020 הרעיון לקיום הקורס הוצע לראשונה באביב מרכז הקוונטום ע”ש הלן דילר בטכניון. כעת בוחן הטכניון אפשרות להציע את הקורס גם לסטודנטים בטכניון. הקורס נערך במתכונת וירטואלית, לרבות הסיור המתוכנן בשתי מעבדות הטכניון - מעבדתו של פרופ’ שי הכהן-ג’ורג’י ומעבדתו של פרופ’ דוד גרשוני. “זה היה מעט שונה אילו יכולנו להיפגש פנים אל פנים, האינטראקציה עם התלמידים הייתה קלה יותר,” מציין ד”ר זוהר.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==