מגזין הטכניון | סתיו 2019
חדשנות בהוראה 16 , אחרי פגישה עם פרופ’ חאיק New York Times ב- בתל אביב, כי “אם היה לכם ספק באשר לרעב של פרופ’ חאיק MOOC להשכלה במזרח התיכון, ה- יפוגג אותו.” ואכן, הקורס המקוון, המוצע בערבית ובאנגלית, משך עשרות אלפי אנשים מרחבי העולם ובהם תושבים מסוריה, איראן, סעודיה, אלג’יריה, סודן, תימן והגדה המערבית. לדברי פרופ’ מירי ברק, עוזרת המשנה הבכיר לקידום ההוראה, “הקורס הזה יצר קהילה של סטודנטים מכל העולם ולימד אותנו המון על כוחה של תקשורת מקוונת. צריך להבין שבניגוד לסיטואציה האקדמית הרגילה כאן אין לנו קהל שבוי, ולכן עלינו להתאמץ מאוד כדי לשמר עניין וסקרנות בלתי פוסקים.” בתחומי המדע, MOOCs 15 כיום מציע הטכניון הרפואה וההנדסה. “כך אנחנו מנגישים את הידע לציבור הרחב,” אומרת ד”ר ברזילי, “ובה בעת מנגישים את הטכניון לסטודנטים פוטנציאליים.” מציאות מדומה היא עוד כלי משמעותי בהוראת העתיד, ואחד המקומות שבהם היא מיושמת הוא ), מעבדה ויזואלית visualization lab “ויזלאב” ( המנוהלת על ידי פרופ’ דפנה פישר-גבירצמן מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים. המעבדה רותמת טכנולוגיות של מציאות מדומה להוראה, למחקר ולפיתוח בתחומים של ארכיטקטורה, אדריכלות נוף ותכנון, וההוראה בה כבר הובילה לשיפור משמעותי במעורבותם של הסטודנטים ובהישגיהם. עושים חשבון מתמטיקה היא תחום מאיים ומלחיץ לרבים, ועם זאת היא מעמודי התווך של לימודי המדע וההנדסה. על הוראת המתמטיקה בטכניון שורה רוחו של המרצה המיתולוגי פרופ’ דוד צילג ז”ל, . “הוא המורה שהפך את 2012- שהלך לעולמו ב המתמטיקה מאויב לאוהב,” אמר עליו נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא. שניים מממשיכי דרכו של פרופ’ צילג הם ד”ר אביב צנזור וד”ר עליזה מלק מהפקולטה למתמטיקה. ד”ר מלק היא אחת המרצות המובילות במתמטיקה באקדמיה הישראלית, וסרטוני הלימוד שלה באלגברה זכו למאות אלפי צפיות של סטודנטים. היא זכתה בפרס צילג היוקרתי למצוינות בהוראה 2017 וכן באות “מרצה מעורר השראה” לשנת מטעם התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית. “ד”ר מלק מלמדת אותך לחייך אל הקושי ולהתמודד איתו,” כתבה אחת הסטודנטיות שלה. ד”ר מלק וד”ר צנזור נענו לאתגר להנגיש את המתמטיקה לקהל יעד רחב ומגוון, וזאת על ידי ” של מל”ג/ 4 במסגרת “קול קורא MOOCs הפקת ות”ת - פרויקט ארצי להפקת קורסי בסיס וקורסי ליבה במדעי המחשב ובמתמטיקה. את הפרויקט מוביל קונסורציום של אוניברסיטאות בהובלת הטכניון, והוא מתבצע כחלק מהמיזם הלאומי עומדים לרשות חברי הסגל , מציאות מדומה וכיתה הפוכה הן גישות המצריכות השקעה MOOC עצומה מצד המרצה. עם זאת, את הרעיונות של למידה פעילה והוראה מקוונת אפשר לממש גם בדרכים נוספות ובהשקעה סבירה מצד המרצה. “השאיפה שלנו היא להטמיע פדגוגיה וטכנולוגיה חדשנית בכל קורס בטכניון, בהתאם ליעדי הקורס” אומרת ד”ר ברזילי. “לכן אנחנו מעודדים פלורליזם של שיטות הוראה. במרכז לקידום הלמידה וההוראה שמחים לסייע בפנייה של כל מרצה בטכניון. רוצים לצלם באולפן רק שיעור אחד, או אפילו כמה דקות של הקדמה לקורס שלכם? הדלת פתוחה. רוצים להשתמש באפליקציות שמגבירות את המעורבות של הסטודנטים בקורס? בשמחה. מעוניינים בלמידה מבוססת פרויקטים? בבקשה. בסופו של דבר אנחנו רוצים לייצר כאן אבולוציה של חדשנות ולתת מענה בהתאמה אישית לכל מרצה.” המעבר לשיטות פדגוגיות חדשניות, לדברי ד”ר ברזילי, “מחייב אותנו לשנות את סביבת הלמידה המסורתית ולעצב מרחבי הוראה שיעצימו את חוויית הלמידה ויאפשרו גמישות ודינמיות. כיתת תהיה מודל 211 המולטימדיה החדשה שתיפתח בבניין אולמן בחדר למרחב למידה כזה, שיכלול טכנולוגיות חדשניות ויעודד שילוב של מגוון שיטות הוראה ולמידה.” צילום קורס מקוון באולפן מקצועי
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==