כל אילת
חן בר שיחה על קפה לפני ההמראה עם ראש העירייה / מגה אירוע, כך מגדיר מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת, את פתיחת שדה התעופה החדש של אילת על שם אילן ואסף רמון ז"ל. "אני רואה בשדה החדש חלק ממגה תכנית אסטרטגית, לדעתי מהגדולות במדינת ישראל", אומר מאיר יצחק הלוי. "מדובר בפרויקט היסטורי של פעם בדור". מאיר יצחק הלוי מדבר על חזון השער הדרומי שהשדה החדש הוא חלק ממנו; משולש תחבורתי בחלקה הצפוני של העיר אילת, סמוך לשדה רמון. הפרויקט כולל בנוסף לשדה התעופה, הקמת מרכז תחבורה לוגיסטי וסחר בינלאומי, נמל גדול ומודרני אליו יועתק בהמשך גם הנמל הימי של אילת, הממוקם היום בדרומה של העיר והשלמת מסילת הרכבת וחיבורה לעיר אילת. כל אלה יחזירו את מקומה של אילת כגשר יבשתי בין אסיה, אפריקה ואירופה. השדה החדש שישמש גם כשדה מעבר, יהיה צומת בין שלוש היבשות. "זה חשוב למדינת ישראל, לא רק לעיר אילת" ומוסיף, כי חלקה הצפוני של העיר אילת יהפוך עם מאיר יצחק הלוי אומר מימוש כל התכנית לצומת דרכים של ים, יבשה אוויר. "אין ספק שפתיחת השדה היא אירוע שההשפעה שלו על העיר אילת בהיבטים של כלכלה, תיירות ותעסוקה היא דרמטית", הוא אומר. "נמל התעופה החדש מייצר מאות מקומות עבודה חדשים לתושבי אילת, שיעבדו באופן ישיר ועקיף, הן בהכפלת מספר המועסקים בנמל עצמו והן במקומות שיניעו ויזינו מעגל שני של עשרות עסקים ומועסקים בעיר. זה באז כלכלי תעסוקתי משמעותי. בנוסף, הוצאת השדה הישן מלב העיר תשפר את מרקם החיים באילת בהיבטים של איכות סביבה, ביטחון, בטיחות וכמובן כלכלה". לאורך השנים הייתה עיריית אילת מעורבת בתכניות לסגירת שדה אילת הישן ופתיחת נמל תעופה חדש לדרום הארץ. "היו בעבר חלופות שונות לשדה אילת הישן שבסופו של דבר לא אושרו" מספר ראש העיר. "בסופו של דבר, בעידן של ראש הממשלה – בנימין נתניהו ושר התחבורה - ישראל כ"ץ, התקבלו החלטות אמיצות ונחושות ונמצא המקום המתאים להקמת השדה החדש. להחלטה זו חברה רשות שדות התעופה בראשות יעקוב גנות, שבונה בפעם הראשונה בתולדות מדינת ישראל, שדה תעופה מאפס, בעידודן של עיריית אילת והמועצה האזורית חבל אילות. הכול יחד יצר תמהיל שגרם לכך שבניית שדה התעופה יצאה לפועל והגענו לתוצאה המיוחלת". מה הייתה מידת המעורבות של עיריית אילת בפרויקט שדה רמון? "השטח של השדה החדש נמצא בתחום השיפוט של עיריית אילת. בכול הקשור לסטטוטוריקה, עיריית אילת חתמה על כל ההיתרים, כך שהמעורבות שלנו בבניית שדה התעופה החדש הייתה גבוהה. לא נכנסנו לתכניות של רשות שדות התעופה כיוון שאנחנו לא מומחים לתעופה, אבל כן ביקשנו מאד שכל תחום השירות בשדה יהיה בסטנדרטים הגבוהים ביותר שיש היום בעולם ושגיוס העובדים יהיה מהעיר ומהמועצה. מבחן התוצאה יעיד על כך. חובת ההוכחה היא על רשות שדות התעופה". ראש העיר רואה בשדה החדש את השכונה הצפונית של העיר אילת. יש לו תכניות אורבניות גם עבור השטחים שנמצאים על הדרך בין שדה אילת המתפנה לשדה רמון, והוא מתכוון לממש אותן. כך למשל, אומר מאיר יצחק הלוי, מתוכננת רצועה של אטרקציות על הדרך האמורה, ביניהן גם פארק מים. "הכוונה היא שמי שינחת בשדה אילת רמון ייסע בתוך שטח אורבני, לא בערבה שוממה", הוא מבטיח. "הכול כמובן בתיאום ובהסכמת המועצה האזורית חבל אילות ותוך כיבוד הטבע והשמירה עליו, כמו שאנחנו עושים תמיד". מה לגבי השטח של הטרמינל הישן, בתוך העיר אילת? "לא נהרוס את הטרמינל הישן אלא נשמר אותו כמרכז תרבות. נקרא לו "הטרמינל" והוא ישמש בית תאטרון. החלק הדרומי של השדה הישן ישמש לפנאי והחלק האחר ייועד לבניית מגורים ומלונאות וגם להייטק". מאיר יצחק הלוי מודע לקושי שיש לחלק מתושבי אילת להיפרד מן השדה הישן. בחודשים האחרונים עשתה העירייה סקרים בנוגע לתחושות התושבים ויחסם לשדה החדש. בנוסף ביצע האגף לפיתוח כלכלי בעירייה ביחד עם רשות שדות התעופה מפגשים וסיורים שמטרתם לחשוף בפני תושבי העיר את כל המידע אודות נמל התעופה החדש, לקרב אותם לפרויקט ולהדגיש בפניהם את היתרונות שלו עבור האילתים. במהלך המפגשים והסיורים קיבלו התושבים סקירה כוללת אודות הנמל החדש ומידע על ההזדמנויות התיירותיות, התעסוקתיות והכלכליות שיביא השדה לעיר אילת וסביבותיה. "לתושבים שלנו, ולא רק להם, לא קל להיפרד מהשדה הקטן, הנגיש והקרוב לבית, שדה במרחק נגיעה ממש", מודה ראש העיר. יחד עם זאת כולם מבינים שיש פה הזדמנות ותמורה לעיר, שתשפיע לחיוב על כל בית אב. אם השדה יענה על הציפיות ממנו, זה יעשה טוב לכולנו". מה עלה בסקרים שנוגעים ליחס התושבים לשדה החדש? "אני יכול לומר שהתושבים האילתיים הוכיחו בגרות, רצינות והבנה מהתושבים מבינים את חשיבות השדה 80% – לצרכים של העיר. קרוב ל החדש, גם אם קשה להם להיפרד מהשדה הישן. צריך לזכור שהשדה הישן היווה חסם תכנוני. הוא יצר חיץ בתוך העיר. אי אפשר היה להגדיל את השדה הישן לרמה של שדה בינלאומי והוא נשאר שדה שמיועד רק למטוסים עד גודל מסוים. אי אפשר היה לפתח אותו. מעבר לזה ששדה אילת הישן היווה במידה לא מבוטלת סכנה בגלל שהנחיתות בו היו בתוך שטח בנוי. מבחינתנו כאילתים, כאנשים שאוהבים את אילת ורוצים לפתח אותה, ההחלטה שהתקבלה, להוציא את השדה הישן ולבנות שדה חדש מחוץ לעיר, היא החלטה נכונה וטובה". חלק מהתושבים מלינים על כך שהשדה החדש, שנמצא מרחק כרבע שעה נסיעה מאילת, רחוק מהעיר. שנה השכונה 15 "השדה קרוב. העיר אילת גדלה ומתפתחת. בעוד הצפונית של אילת תהיה השדה". 6 צילום: סיון פרג׳ שבט תשע"ט > 2019 ינואר > 65 ׳ גיליון מס > כל אילת
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==