אתרוג | ניסן תשעט | אפריל 2019 | גליון 83

לאמנות. אבל מחוץ לבית שמעתי דעות נגד העיסוק באמנות, במיוחד לבנים. זאת לדעתי הסיבה שבמגזר הדתי אין כמעט לימודי אמנות לבנים", אומר פורת המשמש גם כמנהל "פרדס", בית הספר הגבוה לאמנות בגבעת וושינגטון. הוא מספר כי גם בתפקידו זה נתקל ביחס שלילי לאמנות מצד בנים. "יש המון בחורים מוכשרים שניסיתי לעודד אותם ללמוד ב'פרדס'. הם היו על סף בחירה באמנות, ובסוף בחרו במקצוע פרקטי כמו אדריכלות או עיצוב. הבחירה לעסוק באמנות היא כמעט טאבו". מיעוט הבנים במגמה העל אזורית בגוש עציון לא הרתיע את יוזמיה. היא נפתחה תלמידים, 10 כאמור לפני שלוש שנים עם תלמידים. בכיתה 34 והשנה כבר לומדים בה י', שהיא השנה הראשונה למגמה, לומדים תלמידים. הקבלה מותנית בראיון 15 השנה ובתיק עבודות. פרופיל התלמידים במגמה העל אזורית מגוון מאוד. "הם לאו דווקא הסטריאוטיפים של 'רחפנים'. יש ביניהם ספורטאים מצטיינים ומובילים מבחינה חברתית", אומר פורת סלומון. "אנחנו לא מחפשים את הכי מוכשרים או מנוסים, אלא את אלה עם הברק בעיניים – עם סקרנות, יצירתיות ותשוקה ליצירה. תלמיד עם רקע באמנות בא עם תיק עבודות לא במטרה להפגין ידע אלא כדי שנכיר את אופיו היצירתי. "לעולם הדתי יש רתיעה מובנית מהתעסקות לעומק בחומר ובדימוי. מגמת אמנות מציעה תהליך אמוני אחר ממה שמקובל במערכת הרגילה. בלימודי אמנות התלמיד לומד לגלות כוחות רוחניים. הוא לומד להכיר שיש בו סוד מעבר למה שהוא מודע אליו. אמנות בעיניי היא כלי מרכזי בתהליך בניית האמונה. זה תהליך שמצריך אומץ מצד התלמידים כי הם יוצאים למסע ללא נודע. לא מכתיבים להם נושא. הם עוברים תהליך פנימי שיוצר חיבור בין חומר לרוח", אומר פורת סלומון. הבנים ביקשו לפתוח מגמת אמנות המגמה העל אזורית מאגדת תלמידים מארבעה מוסדות: אור תורה סטון דרך אבות, אור תורה סטון נווה שמואל, ישיבת בני עקיבא אורות יהודה, שלושתם באפרת, וכן ישיבת מקור חיים שבכפר עציון. לימודי המגמה מתקיימים בכיתות הלימוד של תיכון דרך אבות, שיש לו ניסיון רב בלימודי אמנות לבנים. שיעור אמנות פורת סלומון: "התלמידים שלנו הם לאו דווקא הסטריאוטיפים של 'רחפנים'. יש ביניהם ספורטאים מצטיינים ומובילים מבחינה חברתית. אנחנו לא מחפשים את הכי מוכשרים או מנוסים, אלא את אלה עם הברק בעיניים – עם סקרנות, יצירתיות ותשוקה ליצירה" ניסן תשע״ט 31

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==