אתרוג | ניסן תשעט | אפריל 2019 | גליון 83
"יש שתי תוכניות מובילות בחינוך לחיים במשפחה", מסבירה דבורה רוזנברג, אחראית על חינוך לחיים במשפחה בחמ"ד. "האחת 'המשפחה הדתית - חינוך להתמודדות בעולם משתנה' והשנייה 'בית ומשפחה - התמודדות בעולם משתנה', המותאמת במיוחד לבנים. כדי לתת מענה לצרכים בשטח, אנחנו מחדשים את התוכניות באופן רציף. כך למשל, החוברת לכנס חנוכה האחרון עסקה בין , מתוך מודעות y השאר באתגרי החינוך של גיל ההתבגרות בדור ה- לכך שהנוער שלנו חי בעידן של טכנולוגיה מתפתחת ומציאות וירטואלית, וצריך לקבל כלים להתמודדות בעולם זה". מי כותב את החומרים? "חומרי הלמידה מגוונים וחווייתיים והם נכתבים על ידי צוותים שכוללים רבנים, יועצות ויועצים חינוכיים, מדריכים ומדריכות לחינוך לחיים במשפחה, מחנכות ומחנכים, אנשי חינוך חברתי ומומחים מתחומים רלוונטיים. התוכניות מושתתות על השקפת התורה וההלכה היהודית והן נותנות מענה לטווח רחב של תלמידים בתיכונים, בישיבות ובאולפנות. הן מיועדות למורים בכיתות ז'-י"ב. שנה, אבל עם הזמן 20- חלק מהתוכניות נכתבו כבר לפני יותר מ המציאות נעשתה יותר מורכבת ואתה התוכניות. אנו משתדלים להיות רלוונטיים ולחנך מתוך אמונה וקדושה". מה מטרת התוכניות? "העיסוק בנושא המשפחה מזמן לתלמידים, להורים ולמחנכים אתגרים חשובים בתחום החינוך. אנחנו שואפים לכוון את בני הנוער לחיי משפחה בריאים מתוך חיבור לתורת ישראל. על בסיס תפיסות אלו נכתבות תוכניות, מוקמים מיזמים בתחום החינוך ונערכים כנסים ארציים שנתיים והשתלמויות בהם משתתפים אלפי אנשי חינוך, נציגי מוסדות החינוך לבנים ולבנות". איך מנגישים את הנושא לבני הנוער? "בני הנוער רוצים שידברו איתם על נושאים שבוערים בהם ומעריכים אנשים שמדברים אתם על נושאים אלה. הם מעריכים פתיחות, אומץ, שמחה, ולכן הדרך לעסוק בנושאים אלה היא יצירת אווירת פתיחות המזמינה ומאפשרת שיח כנה. יחד עם זאת, לחמ"ד יש משנה סדורה אותה אנחנו מנחילים בכל התוכניות כדי שערכים כמו 'קדושה', 'התעלות', 'דבקות בה', יקבלו את מקומם הראוי. אנו מקנים לתלמידים את התובנה של הקדושה שמסתתרת בתהליך ההתבגרות ואת השמחה שיכולה להגיע גם מתוך קשיים ואתגרים". מהם התכנים שנכללים בתוכניות? "תופעות גיל ההתבגרות, גיבוש זהות בגיל ההתבגרות, כוחות הגוף ותפקידם בעבודת ה', טבעיות והתבגרות גופנית בקדושה, מיניות בריאה ועידוד השיח עם ההורים והמורים, כישורים וקשרים חברתיים, דרכים לקבלת החלטות, התמודדות עם סיכויים וסיכונים, וביניהם הרשתות החברתיות ואלימות במשפחה. דיבוק חברים, חברות – בינו לבינה, אהבה, אהבה והתאהבות, בחירת בן/בת זוג, תקשורת בין המינים, גבריות ונשיות וההבדלים ביניהם, תקשורת רגשית משמעותית תוך המללת רגשות, קדושת הזוגיות, היציאה ל'חיים שבחוץ' ועוד. התוכניות התקבלו בשמחה בבתי הספר והן מיושמות בצורה ספיראלית ומותאמות על פי גיל, אוכלוסיית בית הספר וצורכי השעה. "התכניות כוללות ומקיפות את הצרכים של המתבגרים, משלב בית הספר לכיוון בחירת בן/בת זוג והקמת משפחה. בתוכניות האחרונות ניתן דגש לפיתוח רגשי של בנים ובנות הכולל הבעה והמללת רגשות, תקשורת בין אישית זוגית, הדיבור כצורך מקשר בין איש לאשתו ועוד". איך מיישמים את התוכניות בבתי הספר? "התוכניות מועברות במהלך שעה שבועית קבועה בכיתה או במסגרת שיעורי חינוך, שיעורי חינוך לחיי משפחה, ימי שיא, פעילויות בית ספריות, ערבי הורים ותלמידים ועוד. ״תלמידי ותלמידות כיתה י"ב נבחנים ביחידה לבגרות שיש בה פרקים ייחודיים לבנים 'בית, חינוך ומשפחה', במסגרת מבחני הבגרות בתושב"ע. לימוד היחידה לא נעשה באופן תיאורטי בלבד, אלא גם באופן חווייתי תוך לימוד מקורות, ניהול דילמות ושיח עם התלמידים. "מספר הצוותים החינוכיים המשתתפים בתהליכי הלמידה ובכנסים הולך וגדל משנה לשנה. זה תהליך מרגש. הוא מתרחש גם אצל הבנים, דבר שלא היה בעבר. הכשרת הצוותים מותאמת לכל מוסד על פי אוכלוסיית היעד, בהובלת המדריכים המחוזיים. הקשר עם בית הספר מתחיל במיפוי צרכים ושאלונים למחנכים ולתלמידים כדי להתאים את התכנים. המדריכים בונים את השיח עם בית הספר והתלמידים על בסיס הנתונים המתקבלים בראשית תהליך ההדרכה של הצוות, בשיתוף היועצים הבית ספריים. לאחר מכן המדריכים מסייעים בתהליך הלמידה וההטמעה של התכנים. "בנוסף, מזה שנים פועלות בבתי הספר תוכניות של כישורי חיים וייעוץ לכל הגילאים על ידי מערך הייעוץ הארצי והמחוזי והיועצים החינוכיים ובשנים האחרונות, יחידה למיניות ומניעת פגיעה של החמ"ד״. איך מלווים בוגרים לחיי נישואין? "כהמשך לנלמד בשנות התיכון במסגרת בית הספר, פיתחנו בשנה האחרונה מיזם חדש, פרי יוזמתו של הרב אברהם ליפשיץ, הנקרא רכזי ל"ב ח"ן – ליווי בוגרים לחיי נישואין, שמטרתו להכשיר רכזים בכל בתי הספר העל יסודיים בחמ"ד שילוו את הבוגרים המעוניינים בכך לקראת נישואין. פנינו למנהלי בתי הספר של הבנות והבנים למנות רכז שיוכשר וירכז את המיזם בבית הספר. הרכז מהווה איש קשר לבוגרי החמ"ד וכתובת להיוועצות, ליווי ■ וליצירת היכרויות." "תוכניות להתמודדות בעולם משתנה" דבורה רוזנברג, אחראית על חינוך לחיים במשפחה בחמ”ד ניסן תשע״ט 39
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==