אתרוג | ניסן תשעט | אפריל 2019 | גליון 83
בחינוך הממלכתי דתי מספרת שיש קושי למצוא הצגות מתאימות. "לעתים התיאטרונים עוזרים לנו בכך שהם עורכים שינויים בהצגות כדי שיתאימו לתלמידים שלנו. השנה זה קרה בתיאטרון הבימה עם ההצגה 'התקווה'. לאחרונה יש היענות של התיאטרונים ושל בימאים שונים לקיים אתנו דו-שיח בנושא". קושי נוסף שהמורים במגמת תיאטרון מתמודדים איתו הוא כיצד להביא לכיתה את העולם הזר לעולם היהודי, המשתקף במחזות הקלאסיים שהם חלק מתוכנית הלימודים. ציפי: "העולם האלילי של הטרגדיות היווניות מזמן תובנות עמוקות על מהות עולם הערכים היהודי. למשל כשמלמדים את אדיפוס המלך אנחנו מתעכבים על האמונה בריבוי אלילים ועל התפישה שהכול תלוי בגורל, ואז משווים לאמונה באל אחד ביהדות ולתפישה שהאדם יכול לבחור בדרך בה ילך. כשלומדים את תיאטרון האבסורד מביאים מקורות יהודיים שמסייעים לנו להבין איך מתמודדים וחיים בעולם בלתי מובן". מלר מדגישה שלצד הקשיים, הערך המוסף של מגמות התיאטרון הוא עצום. "המקצוע יוצר אפשרות לביטוי עוצמתי ואישי שלא קיים במקצועות אחרים (פרט לאמנויות) ומפגיש את התלמידים עם סיטואציות חברתיות מורכבות. התיאטרון גורם לתלמידים ללמוד מהי נוכחות בימתית, מחנך לאחריות קבוצתית, לעבודה מתוך שיתוף פעולה, לחיזוק הביטחון העצמי של היחיד. לעתים תלמידים המתקשים במקצועות רבי המלל, מצליחים בתיאטרון בשל השילוב בין העיוני והמעשי שיש בו". מסגרות ההמשך הפתוחות לבוגרי מגמות תיאטרון דתיים הם מכללת אמונה לבנות, תיאטרון אספקלריא ותיאטרון פסיק, וכן החוגים לתיאטרון באוניברסיטאות השונות. קיימים היום מספר תיאטראות שבהם שותפים בוגרים ומורים של מגמות התיאטרון בחינוך הדתי, וביניהם תיאטרון לחישה של רחלי מושקוביץ, תיאטרוני פלייבק ועוד. "להיות שחקן דתי בתיאטרון רפרטוארי רגיל זה מורכב מאוד, גם מבחינת מועדי ההופעות בשבתות וחגים, וגם מבחינת הדרישות שנדרשים שחקנים לבצע על הבמה", אומרת מלר. "מסיבה זו שחקניות ושחקנים דתיים נוטים להשתלב בתיאטראות דתיים עצמאיים או שהם מקימים מסגרות משל עצמם. בשנים האחרונות התפתח מאוד התחום הטיפולי של הדרמה תרפיה והפסיכו דרמה, והעבודה עם אוכלוסיות בעלות צרכים שונים, ורבים מהבוגרים משתלבים בו." התלמידות רוכשות ביטחון עצמי מגמת התיאטרון הראשונה בחמ"ד ציפי מלר, מדריכה ארצית לתיאטרון בחינוך הממ״ד ציפי מלר, מדריכה ארצית לתיאטרון בממ"ד: "להיות שחקן דתי בתיאטרון רפרטוארי רגיל זה מורכב מאוד, גם מבחינת מועדי ההופעות בשבתות וחגים, וגם מבחינת הדרישות שנדרשים שחקנים לבצע על הבמה. לכן שחקניות ושחקנים דתיים נוטים להשתלב בתיאטראות דתיים עצמאיים או שהם מקימים מסגרות משל עצמם" ניסן תשע״ט 41
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==