אתרוג | תמוז תשע"ט | יולי 2019 | גליון 84
בית החינוך התורני “אסף מימון” באשקלון, בניהולו של מאיר אברג’ל, זכה בפרס החמ”ד הארצי על היותו “מצטיין ומוביל פדגוגיה תורנית, ”21- איכותית, חדשנית, המותאמת למאה ה צילמה: מרים צחי | כתבה: דיקלה ד’ גל-עד לימוד בחברותא באסף מימון ה פדגוגיה התורנית שפותחה בבית החינוך אסף מימון מבוססת על סגנון למידה בחברותא המאפשר לשתף את כל התלמידים בשיח המתנהל בכיתות. “אנחנו שואפים לכך שכולם ידברו, יביעו, ישוחחו”, אומר מנהל בית הספר, מאיר אברג’ל, “אצלנו שומעים גם את התלמידים הביישנים, אלו שבדרך כלל שותקים, והלימוד בחברותא מוביל למצוינות”. מו”פ חברותא הרב אוֹרי נפש, מחנך זו השנה השמינית באסף מימון, מרכז את תוכנית חברותא: “התוכנית נולדה לאחר שחיפשנו מענה מתוך המקורות לבעיה הנוצרת בשיטות הלימוד הנהוגות כיום, בהן תלמיד יכול לשוב הביתה לאחר יום שלם, בלי שהוציא בכיתה מילה בהקשר הלימודי”. התוכנית הוכרה כמו”פ בית ספרי ובמהלך השנים, ובשיתוף אגף מו”פ של משרד החינוך, פותחו כלים ושיטות הנחיה למורים. צוות בית החינוך פיתח כלי ייחודי: מחברת חברותא, שהיא מחברת משוב המאפשרת למורה לדעת בכל רגע נתון איפה נמצא כל תלמיד, גם מבחינה לימודית וגם מבחינה חברתית. המחברת נבנתה מול קבוצת מיקוד של תלמידים ומורים, והיא מכסה טווח רחב של תגובות תלמידים לנעשה בבית החינוך. הרב נפש: “הלמידה בחברותא מאפשרת לנו לזהות כיצד מתפתחת בתלמידינו תחושת מיצוי, הכרה בחוזקותיהם ומימוש יכולותיהם, חתירה למצוינות ולהישגים, יחד עם מעורבות חברתית ערכית”. הרב מדגיש שהלמידה בחברותא מאפשרת להתאים את הנלמד לצרכים הייחודיים של כל אחד מהתלמידים, ליצור שיתופי פעולה בין התלמידים כדי לקדם השגת יעד משותף בהצלחה. הלמידה בחברותא נעשית בזוגות בהנחיית המורים, והיא מיושמת בכל הכיתות ובכל תחומי הדעת, לרבות בשיעורי מחול. בסוף כל שיעור חברותא, מתקיים הליך של משוב המתקבל מהתלמידים בעזרת מחברת חברותא. בדפים הראשונים של המחברת מופיעים היגדים והתלמידים בוחרים מהם היגדים שמשקפים את מה שהם חושבים או מרגישים. במשוב הלימודי יענה התלמיד על שאלות כגון: ״מה עניין אותי במשימה?”, “איזו שאלה הייתי רוצה לחקור לאחר הלמידה?”, “מה התועלת שהרגשתי בלמידה בחברותא בשיעור זה?”, מנהל בית החינוך התורני, מאיר אברג’ל: אנחנו שואפים לכך שכולם ידברו, יביעו, ישוחחו. שומעים גם את התלמידים הביישנים, אלו שבדרך כלל שותקים, והלימוד בחברותא מוביל למצוינות” פרס החינוך של החמ"ד • פרס החינוך של החמ"ד לשנת תשע״ט תמוז תשע"ט 14
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==