אתרוג | תמוז תשע"ט | יולי 2019 | גליון 84

ואילו במשוב החברתי-רגשי השאלות הן “באלו כללי שיח השתמשנו בלמידה?”, “מה הייתה מידת הקשבתי לדברי שותפי לחברותא?”, “איזה דבר חדש למדתי על חבריי היום?” יפה חסן, יועצת בית הספר, מסבירה: “המורים קוראים את התשובות של התלמידים, וכך הם יכולים לדעת היכן נמצא כל תלמיד מבחינה פדגוגית ורגשית. באמצעות הכלי הזה כל שיעור מהווה הזדמנות לפיתוח כישורי חיים וליצירת אקלים מיטבי המוביל לחוסן ולעוצמה אישית”. מלבד החברותות של תלמידי הכיתות עם עמיתיהם, נהוגה באסף מימון למידה בחברותא של תלמידים צעירים ובוגרים מכיתות א’-ד’, ב’-ה’, ו-ג’-ו’. כשמתקיים שיעור כזה, מחנכי שתי הכיתות נמצאים ומכוונים את התלמידים. חברותא במצבי חירום אסף מימון ערוך למצבי חירום. בחצר הוצבו מיגוניות לקליטת התלמידים בהישמע האזעקה. מחברת החברותא המשקפת את תגובות התלמידים למצבי חירום, מסייעת לתת מענה להתמודדות מיטבית במצבים אלה. בנוסף צוות המחנכים והמורים מקפיד על שמירת קו פתוח עם התלמידים ומשפחותיהם במצבי חירום ומזין את מרחבי הלמידה בפעילויות הפגתיות. יפה חסן: “אנו עורכים מיפוי ונותנים מענה לתלמידים בבית החינוך ובקהילה, בהתאם למעגלי הפגיעות, תוך יידוע המפקחת ומדריכת החירום. ביום שאחרי אירוע המחנכים פותחים את הבוקר באוורור רגשות, תוך תשומת לב לזיהוי הכוחות והחוזקות שיסייעו לתלמידים להתמודד עם מצבי החירום ולאפשר חזרה לשגרה.” בנוסף למחברת חברותא יש בידי המורים כלים נוספים כמו שעת כישורי חיים, בית מדרש להורים, שגרירי חוסן, הדרכת הורים וטיפול רגשי על ידי יועצת בית החינוך, פסיכולוגית ומטפלת באמנות. תלמידים, 600 אף כי בבית הספר יש כשהמנהל פוגש תלמידים בחצר, ניכר שהוא מכיר כל אחד מהם, דורש בשלום משפחתו, ואם יש צורך הוא שורך נעל של תלמיד. בהיכנסו לכיתות התלמידים נעמדים ומדקלמים “ברוך הבא בשם השם״ ו״הווה מקבל כל אדם בסבר פנים יפות”. המנהל נותן דוגמה אישית להתייחסות מכבדת והדבר ניכר באווירה הנינוחה השוררת בחצר בהפסקות. במקום לאפשר שיטוט וריצה התלמידים מכוונים למשחקי חשיבה, ספרייה, משחקי חוץ, ספורט היתולי ומשחקי כדור. כל כיתה מקבלת את הזמן הקצוב שלה בכל פינה והתלמידים לומדים לכבד את כללי המשחק. חלוקת מזון לנצרכים בימי רביעי בבוקר מגיעה משאית עמוסה פירות וירקות, שתכולתה נתרמה על ידי ההורים וילדי כיתות ג’-ו’ (בכל שבוע כיתה אחרת לפי סבב) פורקים את התכולה אל החצר ויחד עם המורה לספורט, הרב אליאב פורטל, הם מחלקים שווה בשווה את הפירות והירקות בשישים ארגזים. כשיסיימו, יסדרו את הארגזים ואחר הצהריים, יחד עם הוריהם, יחלקו אותם בין נצרכים באשקלון והסביבה. בימי שני וחמישי מתקיים מניין תפילה של הורים ותלמידים בבית המדרש שבבית הספר בהשתתפות תלמידי כיתות ד’- ו’. לפני כשלוש שנים תרמו הורים לבית המדרש ספר תורה שעל מעילו רקומים בכסף שמות אנשי הצוות ותלמידי אותה השנה, כמו גם שמות התורמים ושמות הנפטרים. בהובלת רב בית הספר, הרב מרדכי דעי, מתקיימת תוכנית ישתב”ח: יש תורה בחופש, במסגרתה תלמידים והוריהם מגיעים להתפלל בבית כנסת בשכונת עתיקות. מתפללים מנחה וערבית ובאמצע הרב נותן שיעור. בתוכנית בימ”ה: בית מדרש להורים, ניתנים שיעורים להורים בנושאים קרובים לליבם. בתוכנית תלמוד תורה המתקיימת בימי א’ גמח פירות ירקות עם הרב אליאב פורטל, מורה לספורט ומוביל ליגת הערכים פרס החינוך של החמ"ד לשנת תשע״ט • לשנת תשע״ט תמוז תשע״ט 15

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==