אתרוג | תמוז תשע"ט | יולי 2019 | גליון 84

נכתב ונערך בשיתוף עם אנשי מקצוע בתחום החינוך והמוזיקה. הוא כולל הצעות לפעילות, הסיפור שמאחורי כל פיוט, וסיפורים אישיים של יוצרי מוזיקה ומבצעי פיוטים עכשוויים. רחל מלכא עורכת המדריך וגננת בגן חמ"ד בטל מנשה, מדגישה שגם בגנים הממלכתיים גילו עניין בתוכנית וחלקם אימצו אותה. "הפיוט אינו סקטוריאלי. הילדים נשאבים לצלילים", היא מסבירה. רבקה לנגזם, מורה למוזיקה ומדריכה ארצית בתוכנית, מדגישה את תרומת מוסד "יד יצחק בן צבי" להצלחת "בואו לגני". הוקמה ועדת היגוי שבחרה פיוטים מתאימים לילדי הגנים, לחיי היום יום, לעתות שמחה, לרפואה, למועדים, לקבלת שבת, יום הולדת וראש חודש. בדיסק פיוטים מקהילות 19 המופץ לגנים נבחרו שונות ומשולבים בו ניגונים חסידיים גנים 60 ולחן אתיופי. התוכנית החלה עם באשדוד ובירושלים, מחציתם מהזרם הממלכתי ומחציתם מהחמ"ד, ונערכה השתלמות מוצלחת שהביאה לאימוץ התוכנית בכל המחוזות". הגננות מתחברות רונית קרל, מורה למוזיקה ומדריכה בתוכנית: "כדי לקרב את הפיוט לגננות, יצרנו בתחילת ההשתלמות חיבור דרך סדנאות חווייתיות ובאמצעות סיפורים אישיים. כשהגננות מרגישות את החיבור לפיוט בעצמן, זה קורה גם בגן. כשמלמדים פיוט בגן מפנים את תשומת הלב למרכיבים המוזיקליים, למילים, לחריזה, ולמשקל. הלימוד מגוון ומועשר בשירת מענה, בריקוד, בציור ואף בתיאטרון בובות. "הגננות והסייעות מדווחות על ההד שיש ללימוד הפיוטים בגן עצמו ובבתי הילדים. המופעים המשותפים מרגשים עד דמעות. הפייטן מתחיל לנגן והילדים שרים יחד אתו. נוצר משהו קסום באוויר". המפקחת גליה לוי מציינת שהגננות והסייעות נתרמות מההיחשפות לאוצרות התרבות היהודית בצורה חווייתית. הילדים עצמם בוחרים איזה פיוט להשמיע וכיצד לבצע אותו, בשיר, בריקוד, או ניגון, ביצוע של יחיד או בקבוצה גדולה". הודיה כהן, גננת בגן חמ"ד אתרוג ברמת גן: "צפיתי בילדי גנים שרים פיוטים וחיכיתי שיבשיל הרגע המתאים לשלב זאת בגן שלי. הילדים התחברו, כי אני התחברתי. בחרתי את הפיוטים שאהבתי בעצמי". גליה לוי, מפקחת במחוז תל אביב דבורי בורגר (מימין) רכזת התוכנית, ורבקה לנגזם מורה למוזיקה ומדריכה ארצית בתוכנית תמר ברדה, גננת בגן חמ"ד תמר בקרית אונו: "מאז שהכנסתי את הפיוטים לגן, אני משלימה משהו עמוק בתוכי יחד עם הילדים. כבת למשפחה מעדות המזרח, היה חסר לי הסגנון המוזיקלי מהבית, מהמקורות שלנו, ופתאום יש אפשרות ויש לגיטימציה לעסוק בו. השירה מיטיבה את האקלים של הגן ויוצרת אווירה נינוחה" תמוז תשע"ט 32

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==