אתרוג | חשון תש"פ | נובמבר 2019 | גליון 85
,1936 בית הספר תחכמוני בבת ים שנוסד בשנת שוכן במבנה בעל שלוש קומות במרכז העיר ולומדים בו תלמידים בכיתות מעורבות מא'-ו'. 310 בשנים האחרונות פותחו בבית הספר סביבות למידה מגוונות צילום: יוסי זליגר | כתב: ראובן שבת מ נהלת בית הספר תחכמוני אוולין רוטשילד ניהלה במשך עשר שנים פרויקטים בחברת תוכנה, עד שהחליטה לעבור לחינוך. "הרגשתי שעם הכלים והמיומנויות שרכשתי בתחום ההיי-טק והידע המקצועי, אוכל לתרום וליישם באופן מיטבי את חזוני בשדה החינוך", אומרת אוולין שהחלה את שנים כמחנכת 13 - דרכה החינוכית לפני כ כיתה בפתח תקוה. היא הפכה לסגנית ורכזת פדגוגית, ולפני שלוש שנים מונתה למנהלת תחכמוני. "ביום ההיערכות הראשון שיתפתי את הצוות באני מאמין שלי לפיו 'אין אדם למד אלא ממקום שלבו חפץ'. הצוות יצא איתי לדרך ממקום שלבו חפץ, ומכאן ב"ה הדרך הייתה סלולה והיא עדיין לא הגיעה לסיומה. אנו במסע למידה משותף", אומרת אוולין שעלתה לארץ כילדה מברזיל ולמדה בתיכון ישורון פתח תקוה. היא בוגרת תואר ראשון בחינוך והיסטוריה כללית ותואר שני בניהול מערכות חינוך. כן הוסמכה בלימודי מידענות. מרחבי למידה פיתוח מרחבי למידה היה אחד היעדים הראשונים שאוולין רוטשילד הציבה לעצמה. "אני מאמינה שמרחבי למידה חדשניים הם פלטפורמה גמישה לטיוב ההוראה והלמידה, ואמצעי לפתח ולעורר סקרנות ומוטיבציה", היא אומרת. בשיתוף צוות המורים פותחו במסדרונות ובחדרים ייעודיים שישה מרחבי למידה נגישים למורים ולתלמידים, המאפשרים למידה בצורות שונות לרבות למידה מתוקשבת. בכולם יש גם "קירות מדברים" המוקדשים לנושאים שונים. התלמידים רשאים לצאת למרחבים במהלך הלמידה בכיתה בהנחיית המורה, תוך שמירה על כללי התנהגות ברורים. במרחבים מתרחשת גם למידה באמצעות תלמידים חונכים. בשיעורי מתמטיקה למשל, תלמידים מתקדמים חונכים תלמידים אחרים במרחבים. ב"חדר האתנחתא" המצויד בפופים, שולחן בר, שולחן עגול וכונניות גדושות משחקים וספרים, התלמידים יכולים לבחור לעבוד בעבודה עצמית וגם ליזום עבודה קבוצתית. ב"סלון הקסום" מחולק החלל לשניים. אזור אחד מאורגן לישיבה סביב שולחן מודולרי ואזור שני בנוי מקוביות שניתן לשנות את מיקומן. התלמידים יכולים להשתמש בו ללמידה, למשחק ולאינטראקציה חברתית. מרחב כיתות ב' מיועד לעבודה אישית ושיתופית, יש בו ספרייה, ספסלים, שטיח, שולחנות עגולים ולוחות קיר. מרחב כיתות ג'-ד' מיועד לנושא חדשנות ויזמות ישראלית. התלמידים משתמשים בטאבלטים למשימות חקר, מחפשים המצאות ישראליות, ולעתים משתמשים בפודיום שבמרחב לעבודות קבוצתיות ולשיחות קבוצתיות. M -21 במרחב כיתות ה'-ו' נמצא חדר ה המחולק לאזורי עבודה קבוצתיים ואישיים, טריבונה דו קומתית ונישות אישיות. מרחב "קפה ידע" מוקדש לדמות החמ"ד השנתית, הרב יצחק ניסים זצ"ל. במרחב זה יש פינות עבודה מתחלפות בתחומי דעת שונים, כמו מתמטיקה ואנגלית ובהן משימות שונות ומגוונות. זהו מרכז למידה חווייתי הזמין לכל תלמידי בית הספר. "התלמידים נהניםלצאתלמרחבים השונים. במרחב אחד הם יושבים על הטריבונה ומכינים הצגה בנושא הנלמד, במרחב אחר עובדים על משימות בתחומי דעת שונים. באותו מרחב מורה יושבת עם תלמידים סביב שולחן עגול ומנהלת שיח קבוצתי על רגשות. התהליך הוא דינמי ומותאם לצרכים של כולם", מסכמת אוולין רוטשילד. קמפוס מעו"ף קמפוס מעו"ף (מרחבי עניין ופיתוח חשיבה) מתמקד בפיתוח יכולות בחירה בנושאי לימוד. לכל שכבה מספר מרחבי עניין משלה, וכל תלמיד בוחר את המרחב שמעניין אותו ובו הוא רוצה להתעמק. מורי קמפוס מעו"ף הם מורים מצוות בית הספר שניתנת להם הזדמנות ללמד תחומי עניין המתבססים על חוזקותיהם האישיות, מעבר לתחומי הדעת שהם מלמדים. בין הנושאים שמורים בחרו ללמד: יודאיקה, זמן מדע, דרבוקות, מחשבים, מתמטיקאים צעירים, בחזרה אל הטבע, קיפולי נייר, שף כמוני, ללמוד במרחב מנהלת בית הספר, אוולין רוטשילד: "התלמידים נהנים לצאת למרחבים השונים. במרחב אחד הם יושבים על הטריבונה ומכינים הצגה בנושא הנלמד, במרחב אחר עובדים על משימות בתחומי דעת שונים. באותו מרחב מורה יושבת עם תלמידים סביב שולחן עגול ומנהלת שיח קבוצתי על רגשות״ חשון תש״ף 10
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==