אתרוג | חשון תש"פ | נובמבר 2019 | גליון 85
י ערה שילה נולדה בשכונת נווה יעקב בירושלים והוגדרה כנערה בסיכון. היא הופנתה על ידי רשויות הרווחה ליישוב דולב, שולבה במשפחה מאמצת ולמדה באולפנה המקומית. כשבגרה עבדה כסייעת בגן הילדים ביישוב דולב, והתאהבה במקצוע, שבו היא רואה גיל קריטי להתפתחות תקינה של ילדים. היא נישאה, הקימה משפחה ובנתה קריירה מקצועית מרשימה. שנה 13 לאחר שעבדה כסייעת וגננת במשך בדולב ובמודיעין, התמנתה יערה למדריכה במעונות יום ומפקחת בגני ילדים. במקביל למדה לתואר ראשון בחינוך לגיל הרך במכללת אפרתה, המשיכה לתואר שני בניהול מערכות חינוך במכללה בבית וגן, ובתוכנית שוורץ לחינוך לגיל הרך באוניברסיטה העברית. היא כתבה תזה על סיכון ומוגנות בגיל הרך בחבל בנימין, וכיום היא דוקטורנטית בבית הספר לחינוך של אוניברסיטת בר אילן. נושא המחקר שלה הוא מדיניות כלכלית חינוכית בגיל הרך. היא חברה בחממה "נבט" למחקר ולהכשרת אנשי חינוך לילדים והקימה .3-0 קואליציה לקידום החינוך לגילאי מסגרות ללא פיקוח 3-0 לגילאי מקרי האלימות וההזנחה שהתגלו באחרונה במעונות היום הם לדברי יערה תוצאהשל אי :3 עד 0 לקיחת אחריות מצד המדינה לגילאי מהילדים בגיל הרך לומדים במסגרות 77%" מופקרות שאין עליהן פיקוח. המצב הכלכלי בארץ, שמאלץ את שני ההורים לעבוד ולשלוח את ילדיהם למסגרות מחוץ לבית, מחייב שהמדינה תקבל אחריות למסגרות מפוקחות ואיכותיות כבר מגיל לידה. חינוך טוב מתחיל מגיל לידה. הוא מתחיל כמובן מההורים, וממשיך למבוגר המשמעותי הראשון שהילד יפגוש במערכת החינוך. הרבה תלוי במנהלת המעון, ובעומק ההבנה שלה בהתפתחות הילד. חשוב שתכיר את הניואנסים, תפתח רגישות ותזהה את הרצף ההתפתחותי. היא חייבת להיות אשת מקצוע”. גם להחליף טיטול זה מעשה חינוכי לאחר שנים של עבודה כסייעת וכגננת מונתה יערה למדריכה פדגוגית במעונות יום ובגני ילדים. בהמשך הוזמנה על ידי ד"ר דוד ברודי, ראש החוג לגיל הרך במכללת אפרתה, ללמד במכללה. ראש החוג ומרצה עמיתה עודדו אותה להקים מסלול הכשרה לתואר ראשון למנהלות מעונות שיאפשר להן קידום מקצועי. “כשהקמנו את המסלול היו ספקות לגבי נחיצות התואר האקדמי והיה קשה לגייס תלמידות”, מספרת יערה. “הייתה מנהלת מעון שאמרה ‘בשביל מה מנהלת מעון צריכה תואר ראשון והשכלה אקדמית? עד 0 צריך רק אהבה’. עניתי לה, שגיל הוא גיל קריטי להתפתחות הרגשית 3 והקוגניטיבית, וכדי שההתפתחות תהיה תקינה, מי שמוביל אותה חייב להיות איש מקצועי איכותי. יערה שילה הייתה נערה בסיכון שהופנתה לאימוץ ביישוב דולב. היא התחנכה באולפנת דולב, עבדה בגן היישוב כסייעת וכגננת, פיקחה על גני ילדים, הדריכה צוותים במעונות יום והקימה מסלול ייחודי ראשון בסוגו לאקדמיזציה של תפקיד מנהלות מעונות היום. בוגרות כבר קיבלו תואר ראשון, חלקן סיימו גם תואר שני 60 צילמה: מרים צחי | כתב: אלעד מרגל אקדמיזציה בהכשרת מנהלות המעונות יערה שילה: “כשהקמנו את המסלול היה ספק לגבי נחיצות התואר האקדמי. אחת המנהלות אמרה ‘בשביל מה מנהלת מעון צריכה תואר ראשון והשכלה אקדמית? צריך רק אהבה’. ציטטתי ממחקריה של פרופ’ פנינה קליין, לפיהם קשר של אהבה לילד פותח את השער ומכין את התנאים לפיתוח שכלי של הילד, אך מה שיעבור דרך אותו שער, לא נקבע על ידי אהבה בלבד” חשון תש״ף 18
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==