אתרוג | חשון תש"פ | נובמבר 2019 | גליון 85
"הנוער היום הולך ושוקע בתרבות של פנאי, סלפי, שופינג, סלולרי וכו' ומילים כמו ציונות, תורה, מסירות נפש, מדינה וחברה, הולכות ונעשות זרות עבורו. המון מושגים ומונחים שהיו קדושים בשבילנו, היום הופכים לדיון, לוויכוח ולסעיף במצע פוליטי. אין אמת ברורה, אין חזון, אין נוער עם אש בעיניים שמוכן למסור נפש על דברים גדולים. אני מרגיש שעיקר השליחות שלי בחינוך, וזה מה שאני מתווה בישיבת אמי"ת שדרות, היא לגדל ולהצמיח דור שיצוק וחדור בערכים ורוח. דור שיש לו זהות יהודית ציונית ערכית ברורה ויציבה. שחדור באידיאל של עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל וכל מה שמשתמע מכך: נתינה, חסד, מעורבות חברתית, לקיחת אחריות על המדינה והעם, צבא, ציונות, דרך ארץ, כיבוד הורים ועוד, מושגים פשוטים אך עם השנים הם הפכו נושא לדיון בקרב בני הנוער". תחושת הערך העצמי עולה שושי נחשון, יועצת בקרית החינוך בשדרות מדגישה שכל ההתנדבויות נעשות במסגרת יום הלימודים. "אנו מאמינים שזה חלק של הישיבה התיכונית DNA מהחינוך ומה- בפרט ושל הקריה החינוכית בכלל". נחשון מדגישה את ההשפעה החיובית של פעילויות החסד על התלמידים: "אצל לא מעט תלמידים שחוו קשיים רגשיים ונפשיים לנוכח המצב הביטחוני בשדרות, תחושת הערך העצמי עולה הודות לפעילויות החסד. ההבנה שלכל אחד יש מה לתת ולעזור מחזקת אותם. התלמידים שמחים בעשייה ובהתנדבות, ולרוב מבקשים עוד הזדמנויות לתרום ולעשות. לתלמידים שקשה להם יותר מבחינה חברתית זו הזדמנות נפלאה להתחבר לחברים דרך הנתינה. הם מגיעים בשמחה לגן הילדים, תורמים מהכישורים שלהם ומפעילים את הילדים הקטנים. "הבוגרים נוסעים אחת לשבוע ל"עלה נגב" - כפר שיקומי לתינוקות, ילדים ובוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית מורכבת - שם הם צריכים להתמודד עם מצבים שדרושים לא מעט כוחות נפש. ההתנדבות בבית הקשיש פותחת אצל הרבה תלמידים צוהר ליחס האישי שלהם לסבים, לסבתות ולבני משפחה". היענות לצורכי הציבור הדתי לגווניו אסף בן דוד, מנהל קריית חינוך אמי"ת שדרות, גדל באשקלון במשפחת מחנכים בת שבע נפשות. אביו מנהל מחלקת הספורט בעירייה ואמו מורה לחינוך מיוחד. מראשית דרכו השתלב בצוות קריית החינוך כמורה מקצועי, מחנך בישיבה התיכונית, רכז פדגוגי, מנהל חט"ב וכיום, זו השנה השלישית, כמנהל קריית החינוך. ארבעת המסלולים בקריה, כך מסביר אסף, נועדו לתת מענה לכל גווני הציבור הדתי. הוא מדגיש כי החינוך לערכים משתלב 93% עם ההישגים הלימודיים, "יש אצלנו זכאות לבגרות איכותית". הוא מציין. "אני מאמין שהעולם בחסד ייבנה. כאשר תלמיד מתרגל לעסוק בחסד באופן רציף ומקיף, יש לדבר השפעה עצומה על בניין האישיות שלו ועל המסוגלות שלו בכל התחומים, כולל בתחום הלימודי. אנו רואים באופן מוחשי כיצד תלמידים שעסוקים בחסד עוברים התפתחות משמעותית במידות שלהם וביכולת לתפוס את העולם בצורה יותר בוגרת ואחראית וממילא הדבר משפיע גם על רבדים אחרים באישיותם". בן דוד מדגיש את חשיבות החינוך לחסד דווקא בשדרות, "עיר שמאוימת מבחינה שנים". לדבריו מדובר 19 ביטחונית כבר בחלק מתפיסה חינוכית שבה התלמיד מתחנך לעבוד בשיתוף עם חבריו, גם בעולם הלימודי וגם בעולם העשייה החברתית. הרב אברהם יפרח, מחנך בישיבה התיכונית ברציפות: 22- אמי"ת שדרות זו השנה ה "בית הספר שלנו מאופיין בקשר אמיץ ומיוחד בין המורים המתבטא באחדות, בענווה, ובנעימות רבה. הקשר הזה בין אנשי הצוות החינוכי מקרין ומשפיע טוב גם על התלמידים, ההורים, והסביבה הלימודית כולה, ויוצר מקום שכיף להתחנך בו. "פעילויות החסד מחזקות בתלמידים את הערך של עשיית טוב לזולת, ערך הרגישות וקבלת השונה, ומחזקות את תחושת המשמעות, השייכות, והביטוי העצמי שלהם בקהילה. בהתנדבות הם חווים שהתורה היא תורת חיים שאותה הם לא רק לומדים אלא ■ גם מקיימים". פעולותהתנדבות באמי"תשדרות בין פעולות ההתנדבות של תלמידי אמי"ת שדרות: אריזת משלוחי מזון לנצרכים, חלוקת המשלוחים לבתי נצרכים מרותקים לבתיהם, חלוקת שי לעובדי הניקיון בבית הספר, ביקור חולים בבתי חולים וחלוקת שי, בעיקר במחלקת ילדים, הקמת סוכות לזקנים ולחולים, מפגשים עם חיילי צה"ל, התנדבות בגני ילדים, מתן סיוע לקשישים בבתיהם, שטיפת מצבות עזובות בבית העלמין. פעולות התנדבות נוספות הן שיפוץ בתי נזקקים, בשיתוף עם עיריית שדרות, שיקום גני שעשועים, חלוקת שי לחג לבוגרים שמשרתים בצבא. תלמידי הישיבה מביאים את השי לבתי החיילים. תלמידי כיתות י' מתנדבים פעם בשבוע ב"עלה נגב", מוסד ייחודי לילדים ומבוגרים בעלי מוגבלויות. בנוסף תלמידים מתנדבים במד"א, מדריכים בתנועות הנוער אריאל ובני עקיבא, בשל"ח ובהנהגת הנוער בשדרות. ישראל אוחיון בשיעור חשון תש״ף 25
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==