אתרוג | חשון תש"פ | נובמבר 2019 | גליון 85

בשבוע לכיתות ז'-ט'. תוכנית שבה התלמידים ילמדו על האדם גוף ונפש, לרבות פרקים על חשיבה, למידה ואמפתיה. אבל כשהסתבר שהכנת התוכנית תימשך זמן רב מהמצופה, היא בוטלה. הזכות לטעות שם ספרו החדש של פרופ' קניאל "אפקט )2019 , העגבנייה המתפוצצת" (ספרי ניב נגזר מתיאור מקרה שכיח של אדם שבוחר בחנות את העגבניות הטובות ביותר, אבל כשהוא בא הביתה אחת מהן מתפוצצת. בעקבות זה הוא זוכה לנזיפה מבן הזוג, ששוכח את עשרות הפעמים בהן קנה עגבניות טובות. קניאל טוען שהוא פוגש את אפקט העגבנייה המתפוצצת בעיקר ביחסי הורים ילדים בתחום המאמץ הלימודי. "לא פעם ילד מספר לי שהוא משקיע בלימודים, אבל כשהורים מגיעים הביתה הם רואים אותו צופה בסדרת טלוויזיה ומיד מסיקים שלא התאמץ כלל אף על פי שהבטיח לעשות זאת. ההורים כועסים, הילד מבין שאף אחד לא מעריך את המאמץ שלו, ומכאן המשבר הוא בלתי נמנע והתוצאה היא שהילד מפסיק להתאמץ". קניאל טוען שהרבה משברים יכולים להימנע אם מתייחסים לטעויות בסלחנות או על ידי תגובה חיובית. "כשהילד מפיל בטעות את כוס השוקו דקה לפני שצריך להגיע להסעה, במקום להטיף לו מוסר, לצעוק עליו או להעניש אותו, אפשר לנגב ביחד את הלכלוך. זה הרגע שבו הילד יבין שמותר לו לטעות. גם מסי, גדול מטרים. 11- הכדורגלנים, מחמיץ בעיטות מ טעויות הן לא דבר נורא כל כך, גם כשיש נזק, כל זמן שאדם לומד את הלקח. תנו לילדיכם את הזכות לטעות, ואז תנו להם למצוא את הדרך הנכונה". למרחב הטעות צריך לדעת קניאל לתת מקום גם במערכת החינוך. "ילד שגנב מהתיק אינו פושע, הוא עשה מעשה נפשע. ילד שהרביץ איננו רוצה להכות אחרים, הוא נתון במצוקה". כל המציל נפש אחת מישראל הקניית ערכים בדרך המקובלת, אגב לימוד מקצועות שונים, היא לדעת קניאל בלתי אפקטיבית. "אם אין מסה קריטית של התמודדות ולמידה, החומר מתמוסס בזיכרון. אם בתחילת השנה למדנו משהו על עזרה לזולת, ואחרי ארבעה חודשים למדנו משהו בתנ"ך על עזרה לזולת והמורה לתנ"ך מזכיר שלמדנו את הנושא גם בהיסטוריה, זה לא מתאסף ולא מתחבר כמו מטבעות בכד הזיכרון. חלק גדול מהלימוד, ואני לא מדבר על המיומנויות הבסיסיות כמו קריאה כתיבה או חשבון, פרופ' שלמה קניאל "בדרך כלל מזמינים ילד שגנב מהתיק של חברו לשיחה ונוזפים בו. ואילו אני אומר שאם ילד גנב מהתיק של ילד אחר, צריך לנהל אתו דו שיח, להקשיב לו. אמפתיה אינה בהכרח ויתור. אתה מקשיב. הילד שגנב או הפריע הוא ילד שסובל, יש לו בעיות. מישהו צריך לאהוב אותו. אני מצפה מהמחנך או מהיועץ שיעשו זאת" חשון תש״ף 28

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==