אתרוג | חשון תש"פ | נובמבר 2019 | גליון 85

אלפי יהודה נתערב שתצליחו מתארת את הגורמים לצמיחתו של הז'אנר, את המאפיינים הפואטיים שלו (תבניות סיפוריות וסגנונות כתיבה) ואת התמטיקה הייחודית שלו (נושאים ותכנים). מקום מרכזי מוקדש לקשר שבין ספרות הילדים לחברה החרדית שבתוכה היא צומחת, בין מסורת לחידוש, בין רצף לתמורה, כשההתמקדות היא בגורמים החברתיים החוץ ספרותיים המתרחשים בחברה החרדית בשנות האלפיים, כפי שהם באים לידי ביטוי בספרות הילדים של שנים אלה. בספר מידע על הסופרים החרדים המרכזיים, הוותיקים והחדשים, ועל מאפייני יצירתם. הרב גדעון שאולי כהן, הוצאת המרכז הקהילתי עמ’ 416 ,2019 , שאולי גדעון שאולי כהן הוא הרב הראשי ליהודי אירן בארץ, יקיר החינוך הדתי ויקיר העיר אשדוד. משמש כראש המרכז הרוחני הקהילתי ובית המדרש שאולי בעיר אשדוד. מחבר סדרת ספרי הגש”ם (ר”ת הרב גדעון שאולי בן משה) וסייע לאביו בהוצאת ספרי הבש”ם (ר”ת הרב בנימין שאולי בן משה). הספר מכיל מבחר הגיגים ורעיונות היונקים ממורשת ישראל ומושתתים על אדני תורת ישראל, וכן פרפראות, פירושים, חידודים ואקטואליה. בספר יריעה רחבה של רעיונות ופעולות וכן שלושה סוגים של ישועות: ישועות לגוף: הדרך לבריאות איתנה, תזונה נכונה והמלצות לבריאות טובה; ישועות לעם: מוסר ודרך חיים הנלמדים מההיסטוריה היהודית; ישועות לארץ: קיום מצוות התלויות בקדושת הארץ, מצוות הנוגעות לצומח והדרך לקבלת מתנות שמים. שיחות על פרשות שבוע ומועדים ונושאים רלוונטיים ואקטואליים ביהדות, יהודה בן אדמון, עמ’ 551 זהו ספרו השלישי של יהודה בן אדמון העוסק בפרשות השבוע ובמועדים. יהודה בן אדמון הוא יליד העיר פס במרוקו, מורה, סופר, פייטן ומשורר. עיוניו בפרשות השבוע נולדו מדרשות שנשא בבית הכנסת. הוא העלה את רעיונותיו בבלוג בגוגל במשך שלוש שנים. בפתח ספרו הוא מציג את האני מאמין שלו, כי כל אדם משלומי אמוני ישראל שיש בידיו היכולת והכישרון, חייב לבאר וללטש את המרגליות הטובות של כתובי התורה ולא להותיר אותן כאבנים טובות בלתי מלוטשות. התבוננות מחודשת בהנחיית תהליך התערבות בקרב נערות מאוכלוסיות מתויגות, סיגל אופנהיים-שחר, מכון 2019 , מופת ד"ר סיגל אופנהיים-שחר מלמדת באוניברסיטת בר אילן בתוכנית ללימודי מגדר, בחוג לסוציולוגיה ובבית הספר לחינוך וכן בבית הספר לחינוך בקריה האקדמית אונו. מחקריה עוסקים בהוראה, בהדרכה ובהנחיה של תהליכי למידה המתמקדים בתופעת ההתנגדויות ללמידה, וכן בשילוב הדרכים לביסוס אמון וליצירת הזדמנויות למעורבות פעילה בתהליך הלמידה. בספר "נתערב שתצליחו" מביאה המחברת שפע של דוגמאות להתנגדויות של נערות בסיכון למורות ומדריכות שבאות לעזור להן. כך למשל היא מביאה כדוגמה התנגדויות בלתי צפויות שעורר כיבוד שהוגש בכינוס שנערך במסגרת תוכנית "בית חם" בדרום הארץ. הנערות טענו שהכיבוד הוא "אשכנזי" ואף על פי שהיו רעבות הן בקושי טעמו ממנו. דוגמה אחרת היא ההתנגדויות שמעוררות מנחות ומדריכות שמשתמשות בטיפול קבוצתי כדי לסייע לבנות. הכותבת מצטטת נערה שמתריסה בפני המנחה שלה "אל תבקשי ממני לדבר במעגל אני לא יודעת לדבר. אין לי מה להגיד", ומקרים רבים נוספים של התנגדויות לטיפול של נערות מאוכלוסיות מתויגות שהשתתפו בסדנאות לחיזוק שאיפה תעסוקתית, המחברת בוחנת מקרוב את התופעה הרחבה של "התנגדויות" העולות ומובעות בקרב המשתתפות למודות האכזבות. היא מתמקדת במכניזם של ההחמצה בעיקר מנקודת מבטן של מפתחות תוכניות ההתערבות והמנחות בסדנאות. בדרכן השופעת כוונות טובות לחזק את הנערות, הן מוצאות את עצמן לא פעם מעוררות עוד חוויות שליליות של תיוג, ניכור והדרה בקרב המשתתפות. ניתוח התופעה שופך אור על מקורות הכישלון, ומציע לבדוק מה חסר בתוכניות ובתהליכי ההתערבות ולהבין את הקושי של אוכלוסיות המוגדרות כמוחלשות להיתמך. הספר הוא בעל חשיבות מיוחדת עבור כל העוסקים בעבודה עם נוער מאוכלוסיות מתויגות או בתוכניות התערבות. עיונים ובירורים בחמשת החומשים, ד"ר מנשה זכריה, עורך: ד"ר עשהאל בן-אור, הוצאת עמ' 243 , המחבר, תשעז ד”ר מנשה זכריה הוא מורה ומחנך ותיק, דרשן מבוקש בבתי כנסת בארץ ובעולם. בספרו זה הוא משלב מתודות אקדמיות עם ידע היסטורי ושופך אור חדש על סוגיות מקראיות שונות. כך למשל הוא מפרש את הכתוב בפרשת ויצא כט יז “ועיני לאה רכות ורחל היתה יפת תואר ויפת מראה” בדרך שונה מזו של רש”י. לדבריו חז”ל ובעקבותיהם רש”י שגו כאשר פירשו שעיניים רכות הן עיניים דומעות מבכי על כך שידעה מראש שיעקב לא יבחר בה אלא באחותה. במקום לייחס ללאה תכונות של ידיעת העתיד, מביא ד”ר זכריה את תרגום אונקלוס למילה “רך” שתירגם את המילה ל”יפה”. לפי אונקלוס בפרשת ויצא מתוארת לאה כבעלת עיניים יפות (רכות) אבל בניגוד לה רחל הייתה לא רק יפת עין אלא גם יפת מראה. עיונים בחומש ישועות הגשם חשון תש״ף 57

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==