אתרוג | חשון תש"פ | נובמבר 2019 | גליון 85

החיטה פגע בגידול החיטה. הזבל חלחל לקרקע ונדרש טיהור של השטח. נתונים תמונות שהרחפן 450 אלו הושגו באמצעות צילם ובהן נצפה פיזור לא אחיד של הזבל. מקרה אחר היה של שדה תירס שבו נצפתה הבשלה איטית שיכלה להרוס לחלוטין את הגידול באותו מקום. הנתונים שהתקבלו מהרחפן איפשרו לאתר את הבעיה ולפתור אותה בזמן.” לעקוב אחרי מצב הצמחים חקלאי הסביבה למדו להשתמש בידע של המגמה בכפר הרא”ה. ישראל סוסנוביק מספר על יואב קריין מבית יצחק, מגדל אננס שפנה אל תלמידי מגמת החקלאות המדייקת שיעזרו לו לדעת מה מצב האננס שהוא גידל מתחת לרשת צל. באמצעות הרחפן התלמידים הצליחו לעקוב אחר מצב הצמחים מבלי שהיה צורך להסיר את הרשת. במקרה אחר, מגדל כותנה, יוני אייל מגבעת חיים איחוד, נעזר בתלמידים כדי להבין איך השפיע שינוי במשטר ההשקיה על קצב וגובה הצמחים. יובל מרון מקיבוץ העוגן, המגדל כותנה, בוטנים, תירס וחומוס, משבח את תלמידי הישיבה: “בזכות התלמידים והרחפן אני דונם, 300-200 מקבל תמונת מצב של ולאתר בעיות של זריעה, השקיה ובעיות נוספות. התלמידים איתרו נזקים שנגרמו על ידי להקת חזירים שפשטה על שדה בוטנים, ופתרנו זאת במניעה של כניסת חזירים לאזור. בעיה אחרת הייתה חמסין קשה שפגע בשדה תירס מתוק. בעזרת התלמידים איתרנו את הפגיעה והכנסנו אמצעי הגנה מתאימים. הנתונים גם עזרו לקבל פיצויים מהקרן לפיצוי על נזקי טבע”. חקלאים עם יראת שמיים תוכנית הלימודים של המגמה נבנתה על ידי אהוד רם , מדריך חקלאות מדייקת מטעם משרד החינוך. התוכנית מדורגת: בכיתה י’ לומדים מבואות, בכיתה י”א מגישים עבודות של פרויקט ראשון, ובי”ב עובדים על פרויקט גמר ומתכוננים למבחן שעות 15 בגרות. מספר שעות המגמה הוא שבועיות הנלמדות במשך שלוש שנים. בסוף כיתה י”ב ניגשים לבחינת בגרות מסכמת שכוללת נושאים ייחודיים שנלמדו במגמה. במהלך הלימודים התלמידים מגישים שני פרויקטים הראשון בכיתה י”א והשני בכיתה י”ב. רכז מגמת החקלאות המדייקת יגאל ) נשוי ואב לשבעה, נולד בכפר 49( זאבי הרא”ה והתחנך בישיבת כפר הרא”ה בה הוא משמש כיום כמורה. לאביו הייתה משתלה בכפר והבן בחר ללכת בדרכו. למד חקלאות והתמחה בגידול עצי פקאן, פרי הדר, וגידולי שדה. “אנחנו מקנים לתלמידים שלנו ידע וערכים שיסייעו להם להשתלב בענפי החקלאות ובתפקידים תומכי חקלאות, למשל כמומחים לזיהוי וטיפול במזיקים”, הוא אומר ומדגיש כי “מטרת המגמה היא להצמיח חקלאים עם יראת שמיים ועם כישורים אקדמיים המאמינים בחשיבות האחיזה בארץ ישראל באמצעות ■ החקלאות”. המורה לחקלאות ותלמיד בשדה כותנה רכז מגמת חקלאות מדייקת, יגאל זאבי: “אנחנו מקנים לתלמידים ידע וערכים שיסייעו להם להשתלב בענפי החקלאות ובתפקידים תומכי חקלאות, למשל כמומחים לזיהוי וטיפול במזיקים. מטרת המגמה היא להצמיח חקלאים עם יראת שמיים ועם כישורים אקדמיים המאמינים בחשיבות האחיזה בארץ ישראל” חשון תש״ף 9

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==