אתרוג | טבת תש"ף | ינואר 2020 | גליון 86

מקרים שלאחר שהמצב המשברי חלף, ילדים חזרו למשפחותיהם". המטרה: להיות עצמאי עם כבוד עצמי שרי ישפה, מנהלת המשפחתון בנווה עופר, מסבירה: "המשפחתון הוא מסגרת שהוקמה במודל משפחתי טיפולי עבור ילדים שביתם הביולוגי מעמיד אותם במצבי סיכון ולא מצליח לספק צרכים בסיסים. חלק מהילדים נחשפו לאירועים טראומתיים, להזנחה קיצונית ולאלימות במשפחה וזקוקים להגנה. במשפחתון יכולים לשהות ילדים בו זמנית המטופלים על ידי זוג 11 עד הורים, ולצדם צוות מקצועי שעובד יחדיו ליצור משפחה חמה ואוהבת. "העמותה לקידום החינוך בתל אביב-יפו ומפעילה מגוון תוכניות 1982 פועלת משנת ברחבי הארץ לסייע לילדים ונוער הבאים מרקע של מצוקה קשה להגשים את מלוא הפוטנציאל שלהם. פעילות המשפחתון מתקיימת הודות למימון מדינה ולהשלמה תקציבית באמצעות תורמים”, מסכמת ישפה. אודיה מוסיפה: "הילדים שמגיעים אלינו עברו דברים לא פשוטים ובמהלך שהותם בבית הם עוברים הרבה תהליכים. לוקח הרבה זמן לפתח אמון וקשר". אודיה מספרת שבגלל מטען החוויות שהילדים מביאים איתם, לא פעם הם מחצינים רגשות קשים, מתפרקים, זורקים דברים, נכנסים לחרדות, ולפעמים חוזרים להרטיב בלילות ולמצוץ אצבע. "אנחנו עוברים את הכול איתם, הם עוברים הרבה טיפולים רגשים ולפעמים מצליחים לבנות את עצמם ולהצליח". לדעת אודיה, חוויית ההצלחה בחינוך הילדים היא כאשר ילד מגיע לבגרות והוא מסוגל להיות עצמאי, לממש את עצמו עם כבוד עצמי. "כשאני רואה שהם עשו צבא, מקיימים את עצמם ומקימים משפחות אני חווה הצלחה. זה לא פשוט, יש עליות וירידות ואנחנו משתדלים לפי ההבנה שלנו להיות בית אוהב ולעזור להם להתקדם. לא תמיד מצליחים ויש מקרים לא פשוטים. "פעם הייתי לוקחת מקרים כאלה ללב בצורה קשה, אבל למדתי לקבל דברים ולקחת את הכי טוב שאפשר מהמצב. יש לנו סיפוק גדול של נתינה. אנחנו מנסים לתת לילדים שמגיעים הנה את כל הכלים להיות אנשים בוגרים עם מידות טובות ולממש את היכולות שלהם בלימודים, להתקדם עם מה שיש להם." כולם על אופניים הפעילות שמקובלת על כל שוכני הבית בנווה עופר וכולם עושים אותה ביחד היא רכיבה על אופנים. אחת לשבוע ביום שני, יוצאים כל ילדי הבית לרכיבה משותפת בגני יהושע שנמשכת שעה וחצי בהדרכת שני מדריכים מעמותת המסלול. את האופניים ואת ההדרכה ארגנה עמותת המסלול שזוכה להצלחה רבה בקרב בני הבית. אודיה סברי: "ראינו לאורך השנים שלא משנה מה הרקע של הילד, חשוב להמשיך לקיים את הקשר עם הבית, עם ההורים, עם החברים. הם כולם גרים באזור, ממשיכים ללמוד בבתי הספר שלמדו לפני כן, ממשיכים בפעילויות אחר הצהרים שהיו להם לפני, ונשארים בקשר עם חברים ועם בני המשפחה והקהילה" המורה לימור המדני כהן עוזרת בשיעורי בית טבת תש״ף 18

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==