אתרוג | טבת תש"ף | ינואר 2020 | גליון 86

שנה. הוא נקרא בתחילה משואות, אחר כך הפך למשואת מוהליבר. לפני כעשור עם הצטרפותו לרשת נעם מרחביה שינה את שמו ל"נעם מוהליבר". בעבר היה בית הספר היסודי הגדול לבנות בבני ברק. בעקבות שינויים דמוגרפיים בעיר הצטמצם בית הספר וכיום לומדות בו תלמידות מכיתות א-ו. 150- כ מנהלת בית הספר זו שנה רביעית, אפרת עמנואל, מתגוררת בפדואל ושימשה בעבר כמורה למדעי המחשב באולפנת השומרון אלקנה ולאחר מכן עסקה בכתיבת תוכניות לימוד לחמ"ד בתחום החברתי-ערכי. בין התוכניות "חלונות לאמונה" העוסקת בטיפוח ובירור של זהות בתחום האמוני, ו"מתעודה לתהודה" שמדגישה את הצורך בעבודת חינוך תהליכית סביב התעודה ועוד. שנה במטה החמ"ד החליטה אפרת 11 אחרי לחזור לשטח וקיבלה על עצמה את ניהול "נעם מוהליבר". ניסיונה ככותבת וכיוצרת תוכניות מאפשר לה ליצור תוכניות מותאמות לתלמידותיה בנעם מוהליבר. "שמתי לי כמטרה להפוך חלק מהרעיונות הכתובים, ממילים למציאות בשטח. למשל התוכניות הכתובות "תורת הפנאי" ו"חיי מסך" העוסקות בבעיית המסכים של הדור ובטשטוש גבולות בין זמן פנאי לזמן בית ספר, הן נושא מרכזי בשיח הורים- תלמידות-צוות ובסופו של תהליך הוחלט בשיתוף פעולה מלא, על איסור נשיאת טלפון סלולרי בזמן בית ספר. או למשל התוכנית "מתעודה לתהודה" הובילה ליוזמות כגון "אסיפת תלמידות", ישיבות פדגוגיות מדויקות יותר, שינוי מינורי של מסמך התעודה ועוד רבה הדרך." למידה שנוגעת בלב את מערך הלימוד התורני מוביל רב בית הספר, אלעד יורב, בוגר ישיבת ההסדר רמת גן. לדבריו, העולם הרגשי בשנות הילדות במיוחד אצל בנות מאוד דומיננטי ולכן גם בלימודי קודש יש לתת לחיבור הרגשי מקום יחד עם השכל, כמו שכותב הרב קוק בספרו אורות הקודש: "אי-אפשר לאדם לחיות לא בשכל לבדו, ולא ברגש לבדו. תמיד צריך שיהיה ממזג את השכל עם הרגש". לשם כך הוא נעזר בבובות אצבע מבריסטול נייר ובד שאת חלקן יוצרות התלמידות בעצמן, ודרך הדמויות הן מספרות את סיפורי התורה זו לזו ולעיתים גם מכינות דרך הבובות שהכינו דבר תורה משפחתי לשולחן השבת. היבט תורני נוסף בבית הספר הוא בית המדרש "בת מלך", הפועל לאחר שמסתיימות שעות הלימודים הסדירות ומתחיל שלב שונה ללימוד אמונה והלכה - למידה הנוגעת בלב. במסגרת בית המדרש לומדות הבנות על מעגל השנה בדרך חווייתית בלוויית ציורים, יצירות בחומרים שונים ושיח קבוצתי אינטימי של "עבודת המידות". יחס אישי , מדגישה 34 חדוה כהן מחנכת כיתה א', בת את יתרון הכיתות הקטנות בבית הספר. "הבנות מקבלות יחס אישי, כל תלמידה מקבלת את מירב תשומת הלב הדרושה להצלחתה", אומרת חדוה ומספרת על תלמידות שהיו מנותקות בשלב מנהלת בית הספר, אפרת עמנואל חנה ברנשטיין, מחנכת כיתה ו' ומובילה של התוכנית "בשביל ישראל" מנהלת בית הספר, אפרת עמנואל, שעסקה בכתיבת תוכניות לימוד בתחום הערכי: "שמתי לי כמטרה להפוך חלק מהרעיונות הכתובים, ממילים למציאות בשטח. למשל התוכניות הכתובות ׳תורת הפנאי׳ ו׳חיי מסך׳, העוסקות בבעיית המסכים של הדור ובטשטוש גבולות בין זמן פנאי לזמן בית ספר, הפכו לנושא מרכזי בשיח בין הורים, תלמידות והצוות, והוחלט לאסור נשיאת טלפון סלולרי בזמן בית ספר" טב״ת תש״ף 21

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==